Ine drømte om å bli både sykepleier og lærer. Så ble hun begge deler.
Ine har tatt begge utdanningene hun drømte om som ung. Nå underviser hun ungdom og føler at hun er på rett plass.
– Etter videregående jobbet jeg et år, og var sterkt i tvil om jeg skulle søke på lærer- eller sykepleierutdanning. Jeg valgte det siste, sier Ine Monsbakken Berge (37) fra Moelv.
– Jeg fikk en datter i løpet av sykepleierstudiet, og fire år senere en sønn. Det å jobbe turnus var ikke alltid like enkelt å kombinere med familielivet, selv om det også var fordeler med fri midt i uka av og til.
Som lærer i full stilling har Ine fast, men fleksibel arbeidstid, pluss en del kveldsarbeid hjemme. Hun har 21 undervisningstimer i uka og trekker frem avspasering og skoleferier som goder hun ikke hadde før. Men det aller viktigste er at hun stortrives på jobben, der hun får brukt sin kunnskap både som sykepleier og lærer.
Ønsket nye utfordringer
– Er du fagarbeider og har lyst til å bruke fagkunnskapen din til å undervise andre, kan PPU-Y være det rette, sier Rosaline Schaug.
Hun er førstelektor i pedagogikk, var emneansvarlig på PPU-Y, og var en av Ines lærere ved OsloMet. (nylig pensjonist.)
– Utdanningen er enten ett år på heltid eller to år på deltid og utgjør 60 studiepoeng.
Utdanningen er bygd opp rundt følgende kompetanseområder: ledelse av undervisning og Alæringsprosesser, pedagogikk og yrkesdidaktikk, faglig kompetanse, etikk, samhandling og kommunikasjon, skolen i samfunnet samt endring, forskning og utvikling.
Ine valgte to år på deltid, slik at hun kunne jobbe og ha tid til familien også som student. Hun forteller at de er en aktiv familie, der hun blant annet har verv innen det lokale fotballaget.
Ine jobbet i hjemmesykepleien under studiene og trivdes godt. Innimellom kan hun savne den nære pasientkontakten, men hun er svært fornøyd som yrkesfaglærer nå, og angrer ikke på valget. Ine forklarer at hun som sykepleier hadde alt det faglige inne, det hun trengte og fikk på PPU-Y, var pedagogisk utviklingslære.
– Da jeg var liten satte jeg opp dukker og bamser og lekte lærer for dem, sier Ine og ler.
– Som voksen har jeg hatt et ønske om å gi meg selv nye utfordringer ved å gå litt ut av komfortsonen. At jeg endte som adjunkt er kanskje ikke så merkelig. I begynnelsen virket det litt skremmende å skulle stå foran en klasse og undervise, men nå føler jeg meg helt trygg i rollen. Det er så mye fin og trivelig ungdom, og jeg føler meg privilegert som får bety noe i livene deres.
Husker hvordan hun selv var
Ine var 32 år da hun begynte som lærer ved Ringsaker videregående skole i 2020. Hun underviser nå i helse- og oppvekstfag i vg1, det vil si at elevene har elleve ulike yrker å velge mellom. Fagene Ine underviser i er kommunikasjon, helsefremmende arbeid, yrkesfaglig fordypning og yrkesliv.
– I min klasse startet vi med 16 elever i år, nå er det 12. Flest jenter, men heldigvis også gutter, sier Ine.
– Undervisningen kan være både spennende og komplisert med så mange yrker å velge mellom. De fleste velger imidlertid helsefagarbeider eller barne- og ungdomsarbeider.
Ine sier hun tar med seg kunnskapen som sykepleier, ikke bare faglig, men også når det gjelder å møte mennesker. Som yrkesfaglærer besøker hun elevene når de har praksisperioder. Hun legger ikke skjul på at det kan være utfordrende å jobbe med ungdom, men synes det er morsomt å se utviklingen i løpet av et skoleår. Den er så å si alltid positiv.
– Jeg bruker mye humor i undervisningen, og lar elevene ta aktivt del både i praktiske og teoretiske timer, sier Ine.
– Ofte kan jeg kjenne igjen meg selv fra jeg var på den tiden, det gir meg kanskje ekstra tålmodighet. Jeg vet hvor viktig det er at elevene skal få kjenne mestringsfølelsen, ikke bare når de står med fagbrevet i hånda, men gjennom hele utdanningsløpet.
Kriterier for å ta utdanning gjennom PPU-Y
Rosaline Schaug forklarer at PPU-Y bygger på en av følgende utdanninger:
* Relevant profesjonsrettet bachelorutdanning og minimum to års relevant yrkespraksis.
* Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse og to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående skoles nivå og minimum fire års yrkesrelevant praksis.
NB! Utdanningen som godkjennes må være relevant i henhold til kompetansemålene i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet i videregående opplæring.
Universitetet vurderer også søknader på grunnlag av realkompetanse.
Det er flere høyskoler og universiteter som tilbyr PPU-Y, enten på deltid, heltid eller nettbasert.
Disse legger opp utdanningen litt ulikt, men må forholde seg til rammeplan og nasjonale retningslinjer for PPU-Y. Eksamensordningen kan også være forskjellig fra ett utdanningsinstitutt til et annet.
Alle studenter gjennomfører veiledet pedagogisk praksis på ungdomstrinnet (ti dager) og i videregående opplæring (50 dager) i eget programområde.
– PPU er populært, og det fleste yrkesfaglærere utdannes gjennom PPU-Y. Det tilbys også treårig bachelor, sier Rosaline Schaug.
– På OsloMet er det cirka 250 studenter hvert år. Jeg er ikke sikker på nasjonale tall, men det er PPU-Y som utdanner de fleste yrkesfaglærerne. Helse- og oppvekstfag er de mest populære, og vi har hatt studenter i alderen 35–58 år. Gjennomføringsgraden er høy. En god del er allerede ansatt i skolen før de tar PPU-Y, men langt fra alle.