25 år gamle Agnethe Langeland driver med tradisjonsmaling.

Agnethe (25) passer på at tradisjonene bevares på Stiklestad

25 år gamle Agnethe Langeland har lidenskap for gamle ting. Derfor passer det henne utmerket å jobbe med tradisjonsmaling.

Publisert

– Alt jeg driver med i tradisjonsmaling, passer meg perfekt. Jeg har ikke ord for hvor viktig det er å ta vare på tradisjonene og jobbe på en miljøvennlig måte. For en grønnere verden, sier Agnethe Langeland (25).

Vi møter henne på Stiklestad Nasjonale Kultursenter i Verdal i Trøndelag. Der arbeider hun med tradisjonsmaling et halvt år som hospitant i ordningen Ungt tradisjonshåndverk i regi av Norsk håndverksinstitutt.

– Nå restaurerer jeg gamle vinduer. Vindusrestaurering er veldig moro, sier hun mens hun skraper vekk gammel, flasset maling fra treverket.

– All gammel maling skal skrapes vekk. Hvis vinduet er skadet, blir det fikset av meg eller en snekker her på Stiklestad.

Jobber grønt

På en benk i verkstedet hennes ligger flere vinduer som hun har restaurert, det vil si skrapt rene, grunnet og malt ett strøk med linoljemaling. Vinduene skal ha to strøk linoljemaling før de blir ferdige.

– Jeg jobber grønt, uten plastpensler, uten plastmaling. Malingen lager jeg selv av linolje og pigment.

Hun bruker minst mulig løsemidler og kjemikalier.

Agnethe Langeland stortrives i museumsmiljøet på Stiklestad.

– Når man skal jobbe med tradisjonsmaling, må man ha lidenskap for gamle ting, sier hun.

Det gamle vinduet som skal restaureres, er plassert på en arbeidsbenk i snekkerverksted i Ingvaldsengården. Der er det historisk sus. Denne gamle gården ble flyttet fra Verdal sentrum til museet for noen år siden. Den skal settes i stand, utvendig og innvendig. Ingvaldsengården består av et stort bolighus og et hus med snekkerverksted.

Stort museum

 Stiklestad er et stort museum med mange gamle bygg, og for alle museer er det viktig å vise fram historien på en mest mulig levende måte til folk flest, å drive god formidling.

Agnethe Langeland skraper vekk gammel maling på et vindu hun restaurerer i verkstedet i snekkerhuset på Ingvaldsen­gården.

– Jeg føler jeg er blitt veldig godt mottatt, både av de som jobber her på museet, og av folk som kommer innom på besøk mens de går tur gjennom området her. Folk fra Verdalen er veldig engasjerte i det jeg driver med. Jeg er ydmyk over å få lov til å jobbe med Ingvaldsengården, som betyr så mye for så mange. Folk sier: Så pent det blir.

Høsten 2023 malte hun den ene ytterveggen på snekkerverkstedet med maling hun selv lagde.

– Jeg måtte jo male en vegg utvendig, slik at det vises at jeg har vært her.

Mer fikk hun ikke tid til fordi det ble for kaldt. Men hun har lagd maling slik at andre kan gjøre ferdig jobben senere.

Agnethe Langeland gikk vg2 over-flate-teknikk på Hjerleid Handverksskole AS.

Hospitant

 – Hvorfor valgte du å bli hospitant?

– Jeg ble ferdig med vg2 overflateteknikk på Hjerleid Handverksskole våren 2023. Da fikk jeg tips om dette opplegget. Håndverksinstituttet hadde kontaktet skolen for å høre om det var noen som ville bli hospitant. Dette er et perfekt opplegg for meg, sier hun.

Agnethe fikk innblikk i å jobbe på museum allerede mens hun gikk på videregående skole.

– Jeg var utplassert på Maihaugen i Lillehammer i tre uker mens jeg gikk på skolen. Det var veldig gøy.

Hun er kjempeglad for at hun fikk tilbud om å bli hospitant på Stiklestad.

Agnethe Langeland maler ytter­veggen på snekkerverkstedet til Ingvaldsengården med maling hun selv har laget.

– Med dette opplegget via Stiklestad og Håndverksinstituttet kommer jeg i kontakt med mange og får et nettverk. Det hjelper meg videre, sier hun og snakker om veien fram til jobb som tradisjonsmaler.

– Ungt tradisjonshåndverk er en kjempeflott ordning, sier Erlend Mælum, som er Agnethe Langelands mentor. Mælum er både malermester, tradisjonsmaler og lærer i vg2 overflateteknikk, hvor han hadde henne som elev på Hjerleid Handverksskole AS.

– Det er svært viktig at vi får fokus på malerfaget innen tradisjonshåndverk! Vi må ha flere malere til alle de gamle husene i Norge, mange av dem er verneverdige og fredet. Vi må male disse husene med riktig maling, bruke produkter som er holdbare. Moderne maling på gamle hus fører til at husene råtner, sier Mælum.

– Som tradisjonsmaler må man være lidenskapelig interessert i å bruke gamle produkter som er brukt tidligere, og benytte den gamle kunnskapen, understreker han.

Perfekt for oss

– Vi er veldig opptatt av utdanning og videreformidling av tradisjonshåndverk, sier Håvard Stuberg, som er bygningsvernrådgiver og bygningsvernhåndverker på Museene Arven, avdeling Stiklestad Nasjonale Kultursenter i Trøndelag.

Her er noe av det Agnethe Langeland bruker når hun arbeider med tradisjonsmaling.

Museene Arven vil være et sted hvor håndverkere kan komme og utøve sitt fag, prøve, feile og lære, slik som hospitant Agnethe Langeland får mulighet til.

– Ungt tradisjonshåndverk er midt i blinken for oss, spesielt med tanke på prosjektet vi har med å sette i stand Ingvaldsengården. Den skal males utvendig og innvendig med tradisjonelle maleteknikker. Vi har ikke fagpersoner på det selv. Derfor var det fint at hospitant Agnethe Langeland kom hit for å hjelpe oss med det, sier bygningsvernrådgiver Stuberg.

 

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS