Ilustrasjonsfoto: Yrkesfaglærer Morten Gorseth-Jerven, lærer på Rud videregående i samtale med tre av sine elever.Kari Kløvstad
SV: Lærere må sikres tid til å følge opp elever som er utplassert på YFF
Lærerne må sikres mulighet til å følge opp elevene når de er utplassert i faget yrkesfaglig fordypning (YFF), krever SV. De tar nå opp saken i Stortinget.
SV-representantene Grete Wold og Mona Fagerås ber Stortinget
sørge for at regjeringen forskriftsfester at YFF-elevene er skolens ansvar.
Annonse
De ber om at et lærerstyrt YFF sikres på fire områder:
* Under YFF-opplæringen må det defineres
tydelig hva skolen har ansvar for, og hva arbeidslivet har ansvar for.
* Det må forskriftsfestes at skolen og
faglæreren er ansvarlig for elevene i faget YFF.
* Årstimetallet i YFF tildeles faglærer, slik
at det sikres at faglærer kan ta ansvaret for det faglige innholdet og
koordinering av opplæringen, samt for oppfølging av elevene og underveis- og
sluttvurdering i faget.
* Regjeringen bør vurdere et forskriftsfestet
krav til relevant kompetanse for faglærere i faget YFF på linje med øvrige fag
i videregående opplæring.
Positivt
Utdanningsforbundet mener forslaget er svært viktig, og viser
til at det er avgjørende at det er en faglærer som har ansvaret for elevene som er
utplassert i bedrift i YFF-timene.
– Det er et paradoks at politikerne utreder tiltak for økt gjennomføring på yrkesfag, samtidig som de kutter i YFF-faget, som vi mener er en av de viktigste faktorene for at elevene skal lykkes, sier Ingeborg Lovise Tyse, medlem av sentralstyret i Utdanningsforbundet til Yrke.
Hun mener det er viktig at den enkelte faglærer får fulgt opp sine elever når de er ute i bedrift.
– YFF er et stort fag på yrkesfag, faktisk utgjør
det 20 prosent av elevenes opplæringstid de to første årene. Men vi vet at på
mange skoler så blir læreren satt til å lede en annen klasse i et annet fag når
elevene er på YFF. Dermed sparer skolen penger. Det taper elevene på, og det taper
fagopplæringen på. Og vi risikerer å miste bedriftene som tar imot YFF-elevene, fordi de opplever
at de blir alene i oppfølgingen av den enkelte, sier hun.
Tyse viser til at kravet om at det er yrkesfaglærerne som skal ha
ansvaret for YFF, har vært en sak som har skapt engasjement blant lærere i
årevis.
– Jeg har jobbet med den problemstillingen så lenge jeg kan
huske, helt siden jeg kom inn i som tillitsvalgt på fylkesplan i 2013, sier hun.
Må gjøres noe
Hun håper nå at forslaget fra SV blir vedtatt og at det også
bidrar til å løfte denne saken opp i debatten om norsk utdanningspolitikk.
SV-representantene Grete Wold og Mona Fagerås viser nettopp
til erfaringer fra Utdanningsforbundet når de begrunner hvorfor de fremmer
representantforslaget.
– En rekke fylkeskommuner og videregående skoler har store
utfordringer med faget, både ved at elever ikke får oppfølging av faglærer og
at det mangler tydelige føringer for ansvarsfordeling mellom skolen og
praksisplassene, skriver de to.
Annonse
– Elevene trenger læreren
Utdanningsforbundet mener det er viktig at det er faglærer
som er ansvarlig for eleven i faget YFF, og at årstimetallet i faget tildeles
en faglærer.
«Dette for å sikre at faglærer kan ta ansvaret for det det
faglige innholdet og koordinering av opplæringen samt for oppfølging av elevene
og underveis- og sluttvurdering i faget.», skriver Utdanningsforbundet i sitt
innspill til forslaget.
Tyse sier at YFF er et stort fag på yrkesfag, og utgjør én
av fem ukedager- selv om skolene fordeler disse dagene forskjellig utover året. Hun
frykter at flere elever, og særlig svake elever, faller fra dersom læreren ikke
er mer på i tiden eleven er i bedrift.
– Det er klart at det kan være skummelt og vanskelig for en
16- eller 17-åring å møte i bedrift alene, og at det er viktig at læreren er
der for eleven også i dette faget, sier hun.
Hun viser til skoler som lar læreren følge opp sine elever i
YFF-faget, og som har gode resultater med det, fordi de da både får et godt
samarbeid med bedriftene og får fulgt opp elevene sine på en forsvarlig faglig
måte.
– Å tenke at YFF-timene er timer hvor elevene er i bedrift,
og at disse timene kan spares på skolens budsjett, er en veldig dårlig idé,
sier hun.