Vi voksne har et
ansvar for barn, uansett funksjonsevne, seksualitet og religion. Det som gjør
meg trist, er at jeg som besteforelder til et barn med CHARGE-syndrom møter så
mange negative holdninger blant folk. Det finnes dessverre mennesker som ikke
ønsker å inkludere barn som har ulike vansker, som ikke ønsker å medvirke og
legge til rette for at de skal få det bedre, og som mener at dette ikke er
deres ansvar – dessverre også ansatte i barnehage og skole. som jo har en samfunnsplikt og
er pålagt å gjøre nettopp dette.
Hva kan dette komme av? Kan det være
frykt for det ukjente, uvitenhet – eller er det så enkelt som at de ikke bryr
seg? Disse barna med ulike syndromer trenger hjelp og tilrettelegging, noe de
altfor ofte får for lite av – men mitt barnebarn har heldigvis mange som bryr
seg, og som kjenner han og vet hvem han er.
Først litt informasjon
om CHARGE
For seks år siden fant jeg litt
informasjon på internett for å gjøre meg kjent med og lese om syndromet CHARGE. En oversiktsartikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening (Klingenberg
& Andersen, 2008) omtaler CHARGE. I tillegg har jeg funnet nyttig
informasjon fra Frambu kompetansesenter, fra Statped og fra boken «En sjelden
kar» (Kolset, 2007), samt noe forskning fra Sverige og USA.
Man blir jo ikke
utlært av å lese, men får litt mer kunnskap og kjennskap til CHARGE, det
syndromet som barnebarnet mitt har. Det viktigste er jo å være sammen med barna
som har utfordringer, og lære av dem.
Syndromet er en sjelden tilstand og er
en kombinasjon av seks medfødte misdannelser. Symptomer ved CHARGE er:
C: Colobom – spaltedannelse i regnbuehinnen eller andre
deler av øyet. Dette kan gi første mistanke
om syndromet.
H: Heart – medfødt hjertefeil. Forekommer hos 75–85
prosent.
A: Atresia choanae – innsnevret eller blokkert passasje
mellom nese og svelg.
R: Retardation – forsinket vekst og utvikling.
G: Genital hypoplasia – underutvikling av kjønnsorganer.
E: Ear deformities – misdannelser i øret og hørselstap.
Hos barn med dette syndromet finner man
også dysfunksjonelle hjernenerver som har betydning for for eksempel smak,
lukt, balanse og følelse i ansikt, svelg og tunge.
Skader i hjernenerven som påvirker
ansiktsmuskulatur, kan føre til lammelser i deler av ansiktet. Dette kan
påvirke mimikk, som igjen øker sjansen for at barnet lett kan oppleve
misforståelser i kommunikasjon.
Mange barn med CHARGE opplever hyppige
sykehusopphold i løpet av første leveår, blant annet på grunn av medfødt
hjertefeil, som mange av disse barna har. Dette krever gjerne et kirurgisk
inngrep. Syndromet er i dag en av de hyppigste årsakene til sansetap i den
vestlige verden. Man regner med at cirka 60 prosent av barn som blir født med
dette syndromet, har forandringer i CHD7-genet.
Det er mange fellestrekk, men også
store individuelle variasjoner blant personer med CHARGE-syndrom.
Tilrettelegging for læring og utvikling må skje ut fra barnets individuelle
forutsetninger. Her må jeg som pedagog si meg helt enig, fordi jeg jo vet hvor
viktig stimuli, læring, støtte og ikke minst omsorg og kjærlighet er.
Utviklingsmulighetene til barn med dette syndromet vet man jo ikke.
Her kommer litt mer faktakunnskap:
Forekomst: Ingen sikre
tall, men cirka 1 av 10 000 barn, noe som utgjør cirka 6 nye barn pr. år i
Norge, både jenter og gutter.
Diagnostikk: Diagnosen
kan stilles tidlig, første leveår eller senere. Dette er avhengig av hvilke
symptomer som foreligger.
Prognose:
Fremtidsutsiktene er gode under forutsetning av at tilstandens ulike områder
behandles av kyndige personer.
Behandling: Det finnes
ingen behandling/kur for syndromet. Men det kreves en multidisiplin-tilnærming av
en rekke spesialister. I tillegg er det viktig at de personene barna er i nære
relasjoner med, har kunnskap om og kompetanse på barnets forutsetninger.
Dette er bare noen ord om hva CHARGE
kan innebære. De siste årene har man fått mer kunnskap om CHARGE-syndrom. Blant
annet kan man finne mer informasjon fra Frambu kompetansesenter for sjeldne
diagnoser (Frambu, u.å.), NHI (2022), NEL (Norsk elektronisk legehåndbok,
2022), Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (u.å.), Statped (2024) og
sjelden.no.
Å være besteforeldre
for barn med CHARGE
For seks år siden skulle vi bli besteforeldre for første gang, og som vi
gledet oss! Som mange besteforeldre var vi kanskje like klare for det som
skulle skje, som foreldrene. Vi handlet inn leker, klær og masse mer. I
desember 2017 fikk vi vårt barnebarn, og det er den største gaven man kan få.
Det skulle imidlertid vise seg at det ble en tøff start både for barnet,
foreldrene og oss besteforeldre.
Etter en litt dramatisk fødsel ble
barnebarnet mitt bare tatt bort fra foreldrene rett etter at han så sitt første
lys. Dette gjør jo noe med alle, og vi kan jo bare tenke oss den usikkerheten
foreldrene satt igjen med alene på sykehusrommet, 30 minutter i stillhet, uten
noe informasjon. Både som foreldre og besteforeldre skjønner vi jo i ettertid
at barnet måtte ha hjelp, hjelp til å puste. Han pustet ikke gjennom nesen, og
en tube ble satt inn i lungen for at han skulle få åpning til å puste.
Men en liten ettertanke: Foreldrene
skulle fått beskjed – førstegangsfødende som de var, med svært lite erfaring.
Men likevel ser vi jo nå at dette tross alt var en bagatell. Alt måtte gjøres
for å redde et lite, nyfødt barn.
Vi hadde jo fått verdens beste
julegave, men hva nå? Man forventer jo at barnet skal være friskt og sunt. Men
så skjer det som egentlig ingen foreldre eller pårørende vil høre. Foreldrene
fikk etter hvert vite at barnet hadde en del misdannelser. Det er klart vi ble
bekymret! Fra et besteforeldreperspektiv flyr jo tankene til hva, hvordan og
hvorfor! Vi visste på forhånd at lillemann ville bli født med en hjertefeil,
men hadde fått beskjed om at dette var uproblematisk. Hull i hjertet var en
rutineoperasjon. Men hva nå? Alt det andre? Det var så mye.
Den lille gutten veide 2400 gram og var
49 cm lang. Han var så vakker og nydelig der han lå koblet til slanger og
apparater, så fredfull og herlig. Vi kunne først ikke se at noe var galt, han
lå jo der så fredfull med en liten lue og var pakket inn med tepper og dyner.
Men da vi så litt nærmere, oppdaget vi blant annet at ørene ikke var som de
skulle være, og vi visste jo at han hadde hull i hjertet, men i tillegg var
nese/svelg tett, og han fikk en tube i lungene. Og hva med hørsel, og hva med
syn?
barnet oppfylte alle de seks kriteriene for syndromet CHARGE.
Vi som pårørende fikk beskjed av en
spesialist innenfor fagfeltet om at den
«vakre vikingen», som jeg kaller han, hadde et syndrom, et veldig
sjeldent syndrom som kun 1 av 10 000 i Norge blir født med. Dette kunne
hun si fordi barnet oppfylte alle de seks kriteriene for syndromet CHARGE.
Ingen av oss visste at årsaken til dette syndromet kanskje kunne være manglende
proteiner i starten av et svangerskap, eller at barnets egne foreldre kan være
bærere.
Vi besteforeldre takker for verdens
flotteste, peneste, vakreste og nydeligste barnebarn. Vi setter så stor pris på
denne flotte gaven, som gjør oss besteforeldre så stolte. Vi er der og skal
alltid være der, uansett. Han er noe av det kjæreste vi har. Vi ønsker å bli
kjent med han, støtte han, gi han omsorg, trygghet, anerkjenne han, leke med
han, lære han ting, gi han kjærlighet, glede og humor, følge han opp og stille
opp når det trengs, og når han vil det. Vi vil følge med han både på godt og
vondt, da tenker jeg sykehusopphold, operasjoner, trening og generell
utvikling.
Vi besteforeldre takker for verdens flotteste, peneste, vakreste og nydeligste barnebarn.
Vi vet ikke hvor lenge han kommer til å
leve. Seks år har gått, og han har vært gjennom så mange sykehusopphold og
operasjoner og vært så nær å forlate oss flere ganger. Men han er en fighter,
er ferdig med barnehage og går nå i 1. klasse. Han kommuniserer med tegn til
tale og har begynt å lage lyder, og i tillegg har han begynt å kunne gå i en
alder av seks år og to måneder.
For en utvikling han har hatt – det har
vært mange mennesker rundt han i disse årene. Han har hatt mange gode mennesker
rundt seg så å si hver dag. Noen unntak vil det alltid være. Noen mennesker
gjør så godt de kan, og velger å legge til rette, mens andre ikke bryr seg. Jeg
og sikkert mange andre takker for den støtten mitt barnebarn og andre barn i
samme situasjon får. Men det gjør meg både sint og trist når jeg hører at noen
sier at det ikke er deres jobb å legge til rette for barn som han, for eksempel
det å lære seg tegn til tale eller å gi visuell støtte.
I opplæringsloven står det:
Barnehagen og skolen skal tilpasse det pedagogiske tilbudet etter barn og elevers behov og forutsetninger, både når de har behov for ekstra støtte i kortere perioder og når tilretteleggingsbehovet er varig. Barna eller elevene som trenger ekstra støtte, må tidlig få den pedagogiske, fysiske, tekniske og sosiale tilretteleggingen som er nødvendig for å gi et inkluderende og likeverdig tilbud.
Dere kan tilrettelegge gjennom
• tilpassinger av det allmennpedagogiske barnehagetilbudet
• tilpasset opplæring i skolen
• spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning for de som har et særskilt behov for hjelp, eller ikke får tilstrekkelig utbytte av opplæringen
Tilpassing og tilrettelegging er avgjørende for at enkeltbarn og -elever skal få gode betingelser for å leke, lære, utvikle seg og mestre. Samtidig kommer det også hele gruppa til gode når det gjøres innenfor rammene av fellesskapet. Både fordi tilpassingene og tilretteleggingen i seg selv kan være positiv for flere samtidig, men også fordi barna eller elevene får gleden av å være sammen og lære av og med hverandre. Det gir dem muligheten til å utvikle toleranse og respekt for alle forskjellene og likhetene som kjennetegner mangfoldet i en gruppe. Dette er egenskaper de bringer med seg videre ut i samfunnet, og som bidrar til å utvikle demokratiet og fellesskapet.
Når barnet eller elevens behov, forutsetninger og beste tilsier det, kan det være helt riktig å gjennomføre tilpassing og tilrettelegging utenfor gruppa eller klassen. Da må dere være svært bevisste på hva dette kan koste for både barnet eller eleven og gruppa.
Hva det vil si å være en del av fellesskapet kan variere ut fra barna eller elevenes individuelle opplevelser, men tilpassing og tilrettelegging skal i størst mulig grad skje innenfor fellesskapet.
– Utdanningsdirektoratet, 2023
Et spørsmål er om dette virkelig blir
gjort. Ønsker alle å legge til rette? Og svaret mitt blir at ja, noen ønsker å
bidra til dette, men dessverre ikke alle.
Vi har en jobb å gjøre, alle som er
rundt de barna som trenger støtte. Vi skal og må kjempe for deres rettigheter
og livskvalitet og sette oss inn i syndromer som CHARGE. Vi må lete etter
kunnskap, få kunnskap, arrangere kurs og lære opp andre. Vi vet det er lite
kompetanse og kunnskap innad i kommuner og på helsestasjoner, barnehager og
skoler og innenfor ulike hjelpeinstanser når det gjelder noen av de
utfordringene disse barna kan ha. Det er viktig å stå på for at alle barn skal
få den beste oppveksten ut ifra sine egne forutsetninger.
Det er viktig å stå på for at alle barn skal få den beste oppveksten ut ifra sine egne forutsetninger.
Til dere barn og
voksne med ulike syndromer – og til ettertanke:
Kjære alle dere som skal vokse opp,
lære, utforske, leke, drømme, spørre, le, gråte, kjempe, tape og vinne.
Velkommen til verden, verden er heldig som har unike, sjeldne og ressurssterke
dere.
Husk: Dere er ikke alene, dere er
mellom 30 000 og 100 000 som har en sjeldenhet, og det skal dere være
stolte av, dere er ikke som alle andre. Dere er og blir unike akkurat som den
dere er.
Det er opp til dere hva dere vil fylle
identiteten og deres sjeldenhet med. Det er deres handlinger, ord, tanker og følelser
som definerer dere, ikke navnet, hudfargen, statsborgerskapet eller hvilket
syndrom dere har.
Barnets foreldre har gitt sitt samtykke til at innhold og foto i denne artikkelen blir publisert i Spesialpedagogikk.
Linda Næss Solheim arbeider som pedagogisk leder i barnehage med aldersgruppen 3–6 år. Hun er utdannet barne- og ungdomsarbeider og barnehagelærer og har arbeidet med barn og ungdom siden 1994, i barnehage, skole og frivillighetsarbeid. Hun har erfaring med barn i alderen 1–18 år, både barn med og uten funksjonsnedsettelse, og hun er opptatt av at alle barn og unge skal ha en trygg og god oppvekst. Også er hun besteforelder til barnet som omtales i denne artikkelen.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 3, 2024. Hvis du vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe selv.
Referanser
Frambu (u.å). URL: CHARGE syndrom – Frambu
Klingenberg, C. &
Andersen W.H. (2008). Charge-syndromet. Tidsskrift for Den norske
legeforeningen, 128, s. 1401–1405.
Kolset, S.O. (2007). En sjelden kar – en fars beretning. Grieg bok.
Nasjonal kompetansetjeneste
for døvblinde (u.å.). URL: CHARGE syndrom -
Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (dovblindhet.no)
NEL (2022). URL: CHARGE-syndrom – NEL - Norsk Elektronisk
Legehåndbok (legehandboka.no)
NHI (2022). Norsk
Helseinformatikk. URL: CHARGE syndrom – NHI.no
Sjelden.no (u.å.) URL: CHARGE syndrom – Sjelden
Statped (2024). URL: CHARGE syndrom | www.statped.no
Utdanningsdirektoratet
(2023) URL: Tilrettelegging for barn og elever
med behov for ekstra støtte | udir.no
© Utdanningsnytt