Ill.foto: Ylva Törngren
PP-tjenesten i Oslo kommune er på bristepunktet
Debatt: – De foreslåtte budsjettkuttene vil innebære en alvorlig svekkelse av PP-tjenestens kapasitet.
PP-tjenesten
er en avgjørende del av Osloskolens støttesystem. Barneombudet har gjentatte
ganger understreket viktigheten av tjenestens rolle for å sikre at barn og unge
med spesielle behov får en tilpasset og inkluderende opplæring, slik opplæringsloven krever.
I sitt innspill til statsbudsjettet for 2025 advarte
ombudet mot konsekvensene av å svekke PP-tjenesten i kommunene. Likevel har
Utdanningsetaten, der PP-tjenesten i Oslo er organisert, foreslått så store
kutt for 2025 og 2026 at det er helt urealistisk å se for seg at elever med
individuelle tilretteleggingsbehov (tidligere spesialundervisning) og andre
individuelle hjelpebehov som tjenesten gir, skal få den hjelpen de har krav på
i fremtiden.
Budsjettkuttene
vil særlig svekke PP-tjenestens kapasitet til å bidra med å forebygge
skjevutvikling som vansker med faglig og sosial læring hos barn og unge i Oslo.
Ikke minst vil kuttene føre til at tjenesten ikke kan oppfylle barn og
skolelevers rett til sakkyndig vurdering. En sakkyndig vurdering handler om å undersøke
og avdekke utviklings- og lærevansker, og vurdere behov og rettigheter barn og
unge kan ha når det gjelder individuelle spesialpedagogiske tilrettelegginger. Færre
barn og unge vil nå kunne få denne oppfølgingen, og ventelistene vil vokse enda
mer enn det som er tilfellet i dag.
Samtidig står
osloskolene og bydelene i Oslo overfor så store kutt i sine budsjetter at det
heller ikke vil være mulig å få nok spesialpedagogiske ressurser til dem som
trenger det aller mest i barnehager og skoler. Denne doble belastningen vil
helt klart ramme de barna og ungdommene som sliter mest med den faglige og
sosiale utviklingen og både i barnehagen og skolen.
Når skolene og bydelene må
kutte i støttepersonell og PP-tjenesten ikke vil være i stand til å tilby rask
og nødvendig hjelp og oppfølging, skapes en ond sirkel der barn og ungdom med
individuelle behov mister både forebyggende tiltak og annen viktig hjelp som de
har rett på for å få et forsvarlig og likeverdig barnehage- og opplæringstilbud.
For eksempel kan en elev med store lære- og utviklingsforstyrrelser, sosiale og
emosjonelle vansker eller autisme, nå risikere å miste både ekstra støtte i
klasserommet og rask tilgang til utredning og oppfølging av rådgivere med
pedagogisk- psykologisk barnefaglig kompetanse.
Hvert år
mottar PP-tjenesten omtrent 5000 henvisninger av barn og unge som trenger
utredninger og individuell støtte og som har rett på sakkyndig vurdering. Til
tross for de ansattes og fagorganisasjonenes advarsler, har Utdanningsetaten i
Oslo valgt å fordele kuttene mest der trykket i forhold til barne- og
elevrettigheter er størst, på grunnskolens område.
Vi som jobber
i PP-tjenesten og er ansatt som PP-rådgivere, kan nesten ikke tro at det er sant, det som nå skjer. Budsjettkuttene fører til at det må nedbemannes, og vikarer
er allerede meddelt at de står uten videre stillinger, til tross for at
vi har massevis av uløste oppgaver. Antall ansatte som har ansvar for å utrede
og ivareta barn og elevers rettigheter og behov, er langt lavere enn behovet
tilsier i utgangspunktet, og lavere sammenliknet med fordelingen av rådgivere
andre steder i landet, noe som gjør kuttene ekstra kritisk.
PP-tjenesten
er den instansen som ofte avdekker utviklingsutfordringer og lærevansker først.
Dette gjennom tett samarbeid med barnehager og skoler. Samarbeidet vi har med
spesialisthelsetjenestene vil bli sterkt rammet av budsjettkuttene, og
spesialisthelsetjenestene vil helt klart få et økt trykk av henvisninger av
barn og unge som følge av at færre elever vil kunne få utredning og tidlig
hjelp fra PP-tjenesten dersom kuttene som er foreslått blir en realitet.
Vi mener at
det i forkant av budsjettkutt alltid må gjennomføres en grundig behovsanalyse
for realistisk bemanning, ressursfordeling og ikke minst oppgavefordeling
mellom lovpålagte og ikke-lovpålagte oppgaver i PP-tjenesten. Dette er ikke
gjort så vidt vi kjenner til. Slik tjenestetilbudet er nå er ikke PP-tjenesten
i Oslo egnet til å kunne svare ut og ivareta elevers rettigheter i henhold til
Opplæringsloven. Vi oppfordrer derfor Oslo kommune til å reversere
budsjettkuttene og heller sikre tilstrekkelige og forsvarlige ressurser i
PP-tjenesten.