Deltakere og lærere i skyggenes dal
Debatt: Det å arbeide i voksenopplæringen på videregående nivå har mange givende sider, men det er også en og annen skyggeside.
Når det blir gjort beslutninger og prioriteringer som
angår videregående, blir det uten unntak gjort uten at voksenopplæringens
særtrekk blir tatt hensyn til. Dette gjelder arbeidsgiversiden, og det gjelder
lærerorganisasjonene. Alle er like «flinke». Jeg vil (igjen) minne om
urettferdig svake lønns- og arbeidsvilkår, og noen dagsferske betraktninger om
eksamen.
Forrige hovedoppgjør var en mulighet til å fjerne noen
av urimelighetene vi arbeider under, som at vi ikke får sentralt regulert
kontaktlærertillegg, og de i voksenopplæringen som har kveldsundervisning får
så lavt kveldstillegg at det er en vits.
For å vise til hvor fraværende
utviklingen av våre lønns- og arbeidsvilkår er, kan jeg vise til et fjorten
(14!) år gammelt sitat av en lærer ved voksenopplæringen i Fredrikstad. At det
er like gyldig i dag, vitner om en total passivitet på våre vegne:
«Norskopplæring er
den viktigste faktoren i en god integreringspolitikk. Jobben som gjøres her må
verdsettes. Det kan ikke være slik at gode, kvalifiserte lærere skal tape
økonomisk på å ha sitt arbeid i voksenopplæringen. Derfor er det på tide at vi
får de samme vilkår som våre kollegaer i grunnskolen og i videregående
opplæring. Det er også på tide at vi får de samme tillegg for ubekvem
arbeidstid (kveldsundervisning) som andre i offentlig sektor har.»
Kanskje vi bare må akseptere at vi lever i blindsonen
til både arbeidsgiver og fagforeningene våre undervisningslivet ut. Det som er
like ille er at elevene våre, «deltakerne» som de så fint blir kalt, har
dårligere vilkår for opplæringen enn elevene i ordinær videregående, og at når
det blir gjennomført beslutninger som gjelder elevene, glemmes stadig
deltakerne. Kunnskapsministeren går nå sterkt og tydelig ut med «Test før
fest», og plasserer eksamen så tidlig at den er gjennomført før 18-åringene skal
på fylla i rød kjeledress. Sikkert lurt det, de mister jo noen uker med
undervisning, men prosentvis er ikke dette tidstapet så stort, om du tenker de
tre årene på videregående som en helhet.
For deltakerne i voksenopplæringen har flytting av
eksamen en større negativ konsekvens. Opplæringen for dem er i utgangspunktet
konsentrert, slik at de arbeider seg frem til studiekompetanse i løpet av ett
eller to år, ikke i løpet av tre år som elever i ordinært løp. Det å miste
flere uker med undervisning før eksamen betyr derfor mer for dem enn en elev i
ordinært løp.
Det er faktisk ingen grunn til at voksenopplæringen
skal få flyttet sin eksamen. Opplæringen skjer etter egen læreplan, og har
følgelig helt andre eksamensoppgaver enn de som gjennomfører ordinært
opplæringsløp. Ingen deltakere skal heller delta i russefeiring. Det ville ikke
bety noe merarbeid eller forskjellsbehandling å la dem gjennomføre eksamen som
tidligere. De er ufrivillige ofre for brede penselstrøk, der beslutningstakerne
ikke tar seg bryet med å se på særtrekkene til de ulike gruppene som gjennomfører
videregående opplæring.
De siste årene har det blitt hipt
og kult å si noe om fagskolene, og de blir både sett og satset på. Voksenopplæringen
på videregående nivå tar på mange måter ansvar for et lignende oppdrag, nemlig
å heve kompetansen til voksne folk, for arbeidsliv eller videre utdannelse.
Likevel blir vi oversett, ignorert og glemt. Med et Utdanningsdirektorat med
over 300 ansatte, som forvalter midler for 14 milliarder (!) kroner, har Norge
både plikt og råd til å gi lærerne og deltakerne i voksenopplæringen
likeverdige vilkår med lærere og elever i skolen ellers.
Friderich Schiller skrev at «Med Dumhed kjæmpe Guder selv forgjæves».
Omskrevet
til min sammenheng blir det nok heller: «Mot likegyldighet kjemper
voksenopplæringen forgjeves».
Jeg
forventer derfor heller ingenting i voksenopplæringen sin retning etter årets
mellomoppgjør. De som har all sin arbeidstid på kveld vil fortsette med den
svimlende netto utbetaling på rundt 500 kroner. Timesatsen er om lag halvparten
av det sykepleiere får, og de fleste kveldsarbeidende i voksenopplæringen har
mellom 6 og 10 års høyere utdannelse. Vi lærere har blitt oversett lenge, og nå
blir også våre hardt arbeidende deltakere oversett.
Om eksamen
før 17. mai forblir den nye normalen også for voksenopplæringen, vil det
bekrefte det jeg har påstått om likegyldighet. Likebehandling på dette er
faktisk dårlig skjult diskriminering på systemnivå.
Alle ser det, men ingen tar
ansvar.