Ill.: Åshild Irgens
Det er duket for kaos ved innføring av ny opplæringslov
Debatt: Ny opplæringslov trer i kraft i august, og med den innføres endringer knyttet til sakkyndig vurdering fra PPT.
Ny
opplæringslov trer i kraft i august, og med den innføres endringer knyttet til
sakkyndig vurdering fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), og i
enkeltvedtak som skal fattes.
Individuelt tilrettelagt opplæring erstatter dagens spesialundervisningsbegrep, og personlig assistanse og fysisk
tilrettelegging er skilt
ut som egne bestemmelser. I praksis vil det erstatte dagens assistansetimer,
som i dag er en del av spesialundervisningen. Det er et nødvendig og godt grep
i ny lov.
Samtidig går Utdanningsdirektoratet (Udir) ut den
19.02.24 med
følgende uttalelse:
«Sakkyndig vurdering skal følge
det regelverket som til enhver tid er gjeldende. Det betyr at PP-tjenesten skal
bruke den nåværende opplæringsloven når de før 1. august utarbeider sakkyndig
vurdering om særskilt språkopplæring eller spesialundervisning, selv om denne
skal ligge til grunn for vedtak for skoleåret 2024–2025 når ny lov har trådt i
kraft. Det gjelder også sakkyndig vurdering for elever som har rett på
personlig assistanse og fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler. Når
kommunen/fylkeskommunen skal fatte vedtak høsten 2024, må de vurdere om den
sakkyndige vurderingen gir godt nok grunnlag for å fatte vedtak, eller om det
er behov for ytterligere opplysninger. Endringer i begreper og lovhenvisninger
utgjør ikke alene et slikt behov.»
Med andre ord vil PPT landet
rundt skrive sakkyndige vurderinger på gammel lov, som skal gjelde i et skoleår
med ny lov. Mange PP-tjenester gir sakkyndige vurderinger som gjelder for to,
tre og fire år frem i tid. Det står seg dårlig i lys av at eleven ikke får
tilstrekkelig oppfølging av egen utvikling med behov for justeringer innen
omfang og organisering av støtte, men denne praksisen gjelder ofte.
Med ny lov
vil sakkyndige vurderinger være for elever som har rett til individuelt tilrettelagt opplæring. Det er skolen som skal
ta stilling til hvilken personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging en elev har rett til å få. PPT skal
gi en helhetlig vurdering der eleven, i tillegg til individuelt tilrettelagt opplæring trenger personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging.
I lang tid har Løvemammaenes
hjelpetjeneste med skoleprosjektet «Da klokka klang» vært bekymret for hvordan
selve overgangen fra gammel til ny lov vil kunne skape uklarhet og usikkerhet
ute i kommuner og fylkeskommuner. Daglig blir vi kontaktet av foreldre,
støttepedagoger og andre som har spørsmål om hvilke rettigheter eleven har. Vi
har oppfordret alle til å avklare hvordan løsninger er tenkt i kommunen og hos
skoleeier. For ingen sårbare elever bør starte neste skoleår uten avklaring av
hvordan skoletilbudet skal se ut.
Løvemammaene var i møte med
Kunnskapsdepartementet og stilte en rekke spørsmål angående overgangen.
Departementet viser til at skolen vil ha en utredningsplikt etter forvaltningslovens paragraf 17.
Denne plikten innebærer at saken skal være så godt opplyst som mulig, før
skolen fatter vedtak. Utredningsplikten innebærer at skolen må̊ innhente
nødvendige opplysninger, hvis de selv ikke har tilstrekkelig kunnskap til å
fatte vedtak. Dette vil i noen tilfeller bety at det vil være behov for en
sakkyndig vurdering fra PPT. I andre saker vil skolen ha behov for å innhente
vurderinger fra andre instanser, for eksempel helsetjenesten. Dette må̊ skolen
vurdere fra sak til sak, og her er det duket for uklarheter. Løvemammaene
frykter at store forskjeller kan skapes, og vi er bekymret for at kommuner
krymper tilbudet ned til minimumsregning av behov, i håp om å få tallene ned og
spare penger.
Mangelfulle vurderinger og vedtak
Løvemammaenes hjelpetjeneste har saker
over hele landet, som omhandler at sakkyndige vurderinger og påfølgende vedtak
er mangelfulle. Akkurat nå følger vi over 100 aktive skolesaker, og ventelisten
øker daglig. Særlig er vi bekymret for barn med store, sjeldne og sammensatte
helsebehov, og for barn med «usynlige» funksjonsvariasjoner som det krever
kunnskap for å se omfanget av. Vi er også bekymret for elever som for har behov
for ADL-trening.
For vi erfarer ofte at kommuner strever
med å samordne seg i tilråding og forståelse av hva som er rettigheter etter
helse- og omsorgstjenesteloven, og hva som er rettigheter etter
opplæringsloven. Med personlig assistanse
menes praktisk hjelp og bistand fra en person som kan følge med og hjelpe
eleven i skolehverdagen. En elev kan ha rett til assistanse både etter helse-
og omsorgstjenesteloven og etter opplæringsloven. Vi savner en klargjøring av
hvem som har hovedansvaret for å ivareta barn har behov for helsehjelpen i
skoletiden.
Stridens kjerne
Det er presisert i forarbeidene
til den nye loven at ADL-trening kan regnes som opplæring når
det er gitt under skolens ansvar og ledelse, og når tiltaket er en del av en
individuell opplæringsplan og hjemlet i et vedtak om individuelt tilrettelagt
opplæring. Dette er en videreføring av dagens praksis. Men
formuleringen om at hjelp kan regnes som en del av opplæringen i noen sammenhenger, og
som helse- og omsorgstiltak i andre sammenhenger, er stridens
kjerne.
For når tilrådning i omfang og timer skal komme fra ulike instanser,
risikerer enkelte sårbare elever å bli kasteball mellom instanser i helsesektor
og opplæringssektor, der alle mener at elevens behov er noen andres bord. I
verste fall fører dette til at elever ikke får oppfylt sin rett til personlig
assistanse eller til ADL-trening. Løvemammaene erfarer at resultatet i slike
saker ofte blir et omfattende ufrivillig og alvorlig skolefravær, og med det et opplæringsfravær fordi
eleven ikke får den opplæringen som de har behov for og rett til.
Kunnskapsdepartementet forsikret
oss om at Udir ville legge ned mye arbeid i å implementere og veilede om det
nye regelverket, slik at alle er forberedt når de nye reglene trer i kraft. Når
Udir ikke tydeliggjør at sakkyndige vurderinger på gammel lov våren 2024 ikke
må skrives for skoleår fremover, dukes det for kaos, og ikke for veiledet implementering
av det nye lovverket.
Det er lite praktisk logikk i at
PPT i slutten av juni kan sende ut sakkyndige vurderinger på gammel lov, mens 1.
august skal disse sendes ut på ny lov, når begge kan peke årevis fremover i tid.
Skoler som mottar sakkyndig vurdering i juni, vil med all sannsynlighet fatte
vedtaket i august. For noen elever går det mange måneder før de mottar noe
vedtak. Det vil si at til høsten vil en rekke sårbare elever motta enkeltvedtak
som bygger på sakkyndig vurderinger med gammel lov.
Elevenes rettssikkerhet i fare
Det er alvorlig for elevenes
rettssikkerhet. For hvordan skal klageretten bli på vedtak om § 5-1 når § 5-1
ikke lenger eksisterer, og hvordan klage på at timer som fra august heter
individuelt tilrettelagt opplæring og har et kompetansekrav jf § 11-9, når det eleven
har er en sakkyndig vurdering på § 5-1, med § 10-11 som over lang tid har gitt
spesialundervisning til de som har størst behov gitt av en ufaglært person. Det
som ny lov nettopp ville endre på, dekker Udir nå opp for at bare vil
reproduseres i praksis. Mye vil måtte skrives på nytt, og PPT sin kapasitet vil
spises opp av opprydningsarbeidet.