Foto: Kerstin Mertens / Samfoto
Gode tips til å gjere friminutta trygge for alle
Skolestart betyr for nokre ei utrygg situasjon i friminutta. Her får du gode tips til korleis alle kan finne sin plass i skulegarden mellom timane.
Skolestart gir moglegheiter for nye vennskap, som ofte blir
danna i friminutta, men for andre slår alarmberedskapen til når timen er over
og det er friminutt. Den danske læraren Tine Brock har laga ei liste over gode
råd til skular som kan hjelpe alle elevar i friminutta.
Ho meiner at det er
spesielt viktig ved skolestart å vere merksam på korleis lærarar kan hjelpe
elevane med å få gode friminutt.
– Dersom ein ikkje har førebudd elevane på kva som kan skje
i friminutta, blir det lett jungellova som rår. Difor har vi mange elevar som
er i konstant alarmberedskap når dei går til friminutt, fordi dei må vere
merksame på å vere ein del av eit fellesskap, seier Brock til folkeskolen.dk.
Her er Tine Brochs råd:
«Skal vi leike»-plassen
Her kan barn setje seg dersom dei ikkje har nokon å leike
med. Dei andre barna lovar å halde auge med om det sit nokon der. Dersom det er
vanskeleg å hugse, kan ei leikegruppe eller ein klasse ha ansvaret for å vere
merksame ei veke av gongen.
Leikekameratar
Enkelte elevar kan i periodar ha behov for spesiell merksemd
for å få gode pausar. Det kan til dømes vere til hjelp at du arrangerer faste
leikekameratar for eleven i ein periode. Kanskje skiftar det frå dag til dag,
men med di hjelp slepp eleven å bruke energi på å be om lov til å leike med
nokon.
Leikegruppe
Mange skular har ei leikegruppe, som er ei gruppe barn
utdanna til å setje i gang leiker i friminutta og sjå etter elevar som manglar
nokon å leike med.
Vennskapsklasser
Det kan vere til stor hjelp å involvere ein større
vennskapsklasse i konfliktførebygging og gjennomføring av leiker i friminutta.
Parallelt kan ein eventuelt ha forløp om trivsel, der dei eldre elevane
underviser dei yngre med rollespel.
Leikebutikk
Eit skur er fylt opp med ballar, hoppetau, hockeykøller,
sjakkspel, hinkesteinar, bordtennisracketer og mykje meir. Kvar elev har sitt
eige lånekort, og 3. trinn driv Leikebutikken i friminutta. Elevane leverer
lånekortet sitt for å få låne noko i Leikebutikken, og dei får kortet tilbake
når dei leverer tinga tilbake. Dersom dei ikkje leverer tilbake, veit ein kven
ein skal leite etter for å få tinga tilbake. Det er ein stor suksess.
Friminuttssystem
Dette er eit system i klassen der to elevar tilbyr ein leik,
og klassen melder seg på den. Gjerne anonymt ved å leggje namnet sitt i ei
bøtte, eller ved å rekke opp handa med lukka auge. Dagen etter bestemmer to nye
elevar ein leik.
© Utdanningsnytt