Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) peker mot bordet
hvor Naturfagsenterets Skaperskolen har laget en liten utstilling med
elevenes arbeid.
– Wow, så flinke de er!
Hun har ruslet inn i
Naturfagsenterets lokaler på Universitetet i Oslo, forbi en strategisk plassert utgave av
stortingsmeldingen «En mer praktisk skole», og fått høre om diverse satsinger senteret jobber med.
Nordtun har nemlig sørget for at Naturfagsenteret har fått styrket
budsjettene med 16 millioner kroner i år. Noe av bakteppet er undersøkelser som viser at norske elever skårer lavt i naturfag.
– Kulturendring i skolen
– Vi kaller det for naturfagløftet, sier senterleder Merethe
Frøyland.
Hun sier de ønsker å bruke de økte midlene på å skape
nettverk, lage fagdidaktisk innhold for lærerne og drive følgeforskning for å finne ut hva som virker.
– Vi skal bidra til en kulturendring i skolen. Det kommer
til å ta tid, og det vil kreve mye samarbeid. Så er det viktig at vi klarer å nå ut til
hele landet, sier Frøyland.
– Hva konkret mener dere med en kulturendring?
– Vi ønsker en undervisning som åpner opp for mange typer
elever, som er variert og trygg, så elever tør å fortelle hva de kan og hva de
mener. Og at de er åpne for å høre på andres meninger og synspunkter. I dag bærer
nok naturfagundervisningen preg av at elevene gjetter på hva læreren vil ha svar på. At de tenker de må ha et perfekt svar med en gang. Det vil vi bort fra, sier Frøyland.
Hun forteller at de er opptatt av å jobbe med dette naturfagløftet i samarbeid med
lærerne.
– Vi ønsker å samarbeide med skolene,
diskutere med lærerne hvordan vi skal få dette til. Så må vi motivere lærerne, så
de også får troen på at de kan endre undervisningen.
– Bedriftene skriker etter denne type kompetanse, sier Nordtun.
Hun er imidlertid ikke enig i Høyres medisin, men vil heller gjøre
noe med innholdet og kvaliteten i de naturfagtimene skolene allerede har til
rådighet, blant annet med mer praktisk skole.
Hun håper Naturfagsenteret skal nå ut i klasserommene med
mer praktiske innganger til naturfaget.
– Det er en kulturendring å jobbe mer praktisk i fagene, så det
vil ta tid. Men det kommer til å gå bra, med så mange flinke folk ute i skolene,
sier Nordtun.
– Lærere kan oppfatte dette som at eksperter utenfra skal
komme og fortelle dem hvordan de skal undervise slik at resultatene blir bedre –
at det kan oppleves som litt mistillit til lærerne?
– Det er ikke ment som mistillit, det er ment som inspirasjon. Jeg har reist Norge rundt
som statsråd og er kjempeimponert over den innsatsen jeg ser på skolene. Jeg
opplever at lærerne ønsker å utvikle seg, og at de ønsker å finne gode metoder for
å undervise. Det er dette satsingen på Naturfagsenteret svarer på, sier Nordtun.
Mangler utstyr
Hun trekker selv frem at lærere forteller at de mangler
utstyr og egnede lokaler til å drive praktisk undervisning.
– I fjor ga vi 127 millioner kroner i øremerkede midler til
praktisk utstyr i skolene, og det var overveldende hvor mange søknader vi fikk.
Det var helt tydelig at dette var etterlengtet. Derfor videreførte vi ordningen
i år og økte potten til 160 millioner kroner, sier Nordtun.
– Det er allikevel småpenger i det store bildet – hva med
alle lærere som ikke har merket noe til en satsing på utstyr og lokaler?
– Vi har bare hatt ordningen i ett år. Jeg har besøkt noen
av skolene som har fått penger, og det er veldig kjekt å se hvordan de blir
brukt. Vi vet at disse pengene får betydning for barn og lærere. Så er det
viktig at kommunene bidrar med sitt. Så lenge vi styrer, skal dette være en
årlig pott, og da vil det bygge seg opp et godt utstyrslager i norske skoler, sier
Nordtun.
Hun peker også på at de har bevilget mer penger til en
rentekompensasjonsordning som skal gjøre det enklere for kommunene å investere i nye og bedre skolebygg og læringsarenaer.
Annonse
– Realfagskrise
–– Vi har en realfagskrise. Det er viktig at vi får flere
barn og unge interesserte i naturfag og realfag, sier Carina Hundhammer,
direktør for samfunns- og næringslivskontakt ved Det matematisk-naturvitenskapelige
fakultet ved Universitetet i Oslo. De eier Naturfagsenteret.
– Elevene på skolene er morgendagens arbeidskraft som både
næringslivet og offentlig sektor trenger, sier hun.
Senterleder Merethe Frøyland mener stortingsmeldingen om en mer
praktisk skole har gjort godt rede for at det er utfordringer i skolen.
– Vi har en skole hvor mange elver er lite motiverte og har problemer
med å forstå og lære realfagene, så det er noe som ikke helt fungerer.
– Mange lærere vil mene at de tross alt er utdannet til
å drive denne undervisningen, og at dette bare er enda et eksempel på at noen
skal komme utenfra og fortelle hvordan de skal jobbe - hva vil du si til
dem?
– Undersøkelser viser at lærere ønsker mer kompetanse i å
undervise naturfag. Mange ønsker det, men det er få som får det. Det er et godt
utgangspunkt for å kunne møte dem som ønsker kompetanseheving. Og de lærerne
som er gode, kan alltid bli bedre, sier Frøyland.
– Noe av målet her
er at lærere skal kunne hente konkrete undervisningsopplegg fra deres arbeid?
– Både helt konkrete aktiviteter og helt konkrete
undervisningsopplegg. Vi har laget kompetansemoduler som gir lærerne en forståelse
av hvordan vi har laget oppleggene, slik at de kan gjøre det selv, sier
Frøyland.