Her bruker de ukvalifiserte i hver sjuende undervisningstime

Det har vært en eksplosiv økning i bruken av folk uten godkjent lærerutdanning i Harstad-skolen.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Harstad Tidende. De har sett nærmere på tallene fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI). 

De viser at for inneværende skoleår gis 15 prosent av opplæringen i Harstad-skolen av personer uten godkjent lærerutdanning. 

Det utgjør hver sjuende undervisningstime. Og det er langt flere enn tidligere år. 

Skoleåret 2019/2020 gjaldt det bare 2,47 prosent av undervisningstimene. 

Tallene viser dessuten at ståa er langt verre i Harstad enn i andre nordnorske byer. I Alta er tallet 7 prosent. I Tromsø er det 3 prosent. 

(OBS: Kompetansekravene for ansettelse ble endret med ny opplæringslov. Se faktaboks i bunn av saken)

Halvparten uten lærerutdanning

– Det er veldig vanskelig å spekulere i disse tallene. Uansett er dette ikke bra, men det er sammensatt. Jeg har trua på at dette er et øyeblikksbilde for vår del, sier skolefaglig rådgiver i kommunen, Gunn Agersborg til Harstad Tidende. 

Nylig utlyste kommunen 25 stillinger i barneskolene og åtte stillinger i ungdomsskolene. Det har kommet inn henholdsvis 52 og 25 søknader. Enkelte har søkt på begge utlysningene. 

For barnetrinnet var imidlertid halvparten av søkerne uten godkjent utdanning. På ungdomstrinnet gjelder det fem. 

– Dette er ikke unikt for harstadskolen, men en trend som har forsterket seg de seneste årene i kommuner over hele landet. Det er en kamp om arbeidskrafta, sier Agersborg.

Økning også nasjonalt

På landsbasis har tallet på ukvalifiserte lærere økt gradvis økt de siste årene og er på sitt høyeste siden 2001.

For innebærende skoleår er andelen på 4,9 prosent. I 2020 var tallet 3,6 prosent. 

Hva er en kvalifisert lærer?

Hva som er godkjent lærerutdanning varierer ut fra om læreren ansettes i barneskole, ungdomsskole eller videregående. Det er også egne kompetansekrav for flere undervisningsfag.

Tidligere var kravet i opplæringsloven at en  læreransatt skal ha «relevant faglig og pedagogisk kompetanse». I den nye opplæringsloven, som trådte i kraft i høst, er dette erstattet med et krav om relevant lærerutdanning. 

Den nye loven tydeliggjør også at det kun er ansatte i lærerstilling som kan ha det faglige ansvaret for opplæringen. 

Dersom ingen søkere er kvalifiserte, vil det også etter ny lov være adgang til å ansette på vilkår om at den som ansettes fullfører sin påbegynte lærerutdanning. Det er også adgang til å ansette midlertidig ut skoleåret (til 31. juli), dersom det ikke er noen kvalifiserte søkere til en lærerstilling.

De som ikke fyller kravet om pedagogisk utdanning, kan likevel ansettes i lærerstilling dersom de var fast ansatt i lærerstilling i grunnskolen eller videregående skole 1. august 2024. Kommunen eller fylkeskommunen må da vurdere at de har tilsvarende pedagogisk kompetanse.

Kilder: Opplæringsloven, Utdanningsdirektoratet.

Powered by Labrador CMS