Svenske elever får kunstig intelligens som eget fag
I faget AI skal elevene i videregående lære å bruke verktøyene. Men de skal også ta de etiske diskusjonene og få kunnskap om lover og regler.
Et drøyt år har gått siden kunstig intelligens (KI) ble allment tilgjengelig. Siden har debatten gått om hvilken plass teknologien skal ha i skolen, og hvilke konsekvenser det vil få.
Utdanningsnytt har gjennomført en undersøkelse blant 1200 lærere i videregående skole. Der svarer seks av ti at de har tatt i bruk kunstig intelligens i jobben. I Sverige blir KI nå et eget fag på timeplanen allerede fra høsten.
Svenske skolemyndigheter har bestemt at faget skal tilbys i videregående skole og på voksenopplæringen på videregående nivå. Det skriver det svenske tidsskriftet Vi lärare.
Teori og praksis
Formålet med faget er at elevene utvikler kunnskap om sentrale begreper og teknikker inne kunstig intelligens. Elevene skal få en forståelse for hvordan KI påvirker det daglige livet og vår oppfatning av verden. De skal ta de etiske diskusjonene og få kunnskap om relevante lover og andre bestemmelser.
Undervisningen skal veksle mellom det teoretiske og det praktiske, og gi elevene muligheten til å bruke ulike digitale verktøy og programvarer samt å programmere.
Dersom man allerede har kompetanse til å undervise i teknologi, matematikk, programmering, grensesnittdesign eller webutvikling, kreves det 15 studiepoeng innen kunstig intelligens, for å kunne undervise i faget.
For lærere i samfunnsfag og andre fag, kreves det 60 studiepoeng innen kunstig intelligens.