Andelen ukvalifiserte lærere i skolen like høyt som i fjor
Og på barnetrinnet mangler 1 av 3 engelsklærerne nødvendig fordypning, viser ferske tall.
Nye tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) viser at andelen undervisningstimer gitt av ukvalifiserte lærere, har stabilisert seg på et høyt nivå.
For inneværende skoleår er andelen 4,9 prosent, samme som i fjor. Dette er en økning fra pandemiåret 2020, da andelen var 3,6 tre prosent.
Tallet på ukvalifiserte lærere har gradvis økt de siste årene og er på sitt høyeste siden 2001.
(OBS: Kompetansekravene for ansettelse ble endret med ny opplæringslov. Se faktaboks)
Mange lærere oppfyller ikke kravene
Årets GSI-tall viser også at seks prosent av lærerne ikke oppfyller de formelle kravene ved starten av skoleåret.
Kravene inkluderer både lærerutdanning og studiepoeng i relevante fag. Dette er også tilsvarende nivå som før.
Noen fag har større utfordringer. På barnetrinnet mangler 1 av 3 engelsklærerne nødvendig fordypning.
I matematikk gjelder dette 18 prosent, og i norsk 14 prosent.
For å dekke manglene i norsk, matematikk og engelsk, trengs det over 17000 plasser til videreutdanning, ifølge GSI-tallene.
Sprikende statistikker
Det er to forskjellige statistikker som viser andel ukvalifiserte lærere i skolen, og de gir nokså ulike resultater.
Statistisk sentralbyrå (SSB) samler også inn tall som viser hva slags utdanning lærerne har, men disse får man ikke for den enkelte skole.
Det har vært stor diskusjon om hvilke tall som gir det riktige bildet av hvor stort problemet er. GSI-tallene ligger betydelig lavere enn tallene fra SSB, noe som blant annet handler om:
- at tallene fra GSI ikke inkluderer bruk av vikarer, og vikarer er ofte ukvalifiserte. Det som rapporteres inn i GSI er de ansatte som rektor har planlagt skal være der gjennom året. At vikarbruk ikke er en del av GSI-statistikken er det som i hovedsak forklarer spriket mellom GSI og SSB.
- at de som er registrert som kvalifiserte lærere i GSI-systemet ikke alltid vil ha en av de godkjente lærerutdanningene. Det er fordi dagens lovverk åpner for at arbeidsgiver skjønnsmessig kan vurdere om en ansatt har «relevant utdanning i samsvar med regelverket» ved ansettelse.
Dette betyr at bruken av ukvalifiserte lærere i praksis kan være høyere enn GSI-tallene i denne saken viser.
Her kan du lese mer om hvorfor de to statistikkene spriker.