Illustrasjonsfoto: Erik M. Sundt
Ressurslærere trengs på alle skoler
Debatt: Hvorfor vil ikke nasjonale myndigheter anerkjenne at landets skoler er arbeidsplasser og organisasjoner som også trenger spesialister?
For snart ti år siden initierte
daværende regjering en rekke satsinger for å bygge kunnskapkulturer i skole og
lærerutdanning. Strategien «Kvalitet i lærerutdanningen 2025» ble lagt fram
samtidig som en ny ordning for kompetanseutvikling ble etablert, ofte kalt Dekomp.
Samtidig var ordningen med lærerspesialister godt i gang.
Høsten 2022 foreslo et utvalg,
som undersøkte muligheter for etter- og videreutdanning, flere tiltak for å synliggjøre
og styrke læreren som spesialist og kunnskapsarbeider.
Utvalget pekte på fire mulige
karriereveier for å blant annet styrke forholdet mellom lærerutdanningene og
praksisfeltet. Hensikten var å gi den enkelte lærer en utviklings- og
karrieremulighet samtidig som man styrket de profesjonelle fellesskapene på
skolene.
Daværende kunnskapsminister
Tonje Brenna takket pent for utvalgets arbeid. Deretter avsluttet hun prøveordningen
med lærerspesialister. Hun lovet å komme opp med noe nytt og bedre.
Dette
løftet ble avgitt for to og et halvt år siden. Hvor mye støv skal gode forslag til
karriereveier for lærere rekke å samle? Når skal den pågående dialogen mellom organisasjonene
og myndighetene føre til noe konkret, som
kanskje også kan bedre rekrutteringen til læreryrket?
Å bygge bro mellom forskning og skole
Som leder av enheten Forskning, innovasjon og
kompetanseutvikling i skolen (FIKS, UiO) opplever jeg at det er lite støv og
mye utviklingskraft i partnerskapene vi arbeider i med profesjonsfelleskapene
på skolene. Lærere er kort sagt opptatt av utvikling på arbeidsplassen sin, som
så mange andre profesjonelle yrkesutøvere.
De siste åtte årene har jeg blitt stadig mer overbevist om hvor
viktig det er å ha lærere involvert i alle ressurs- og utviklingsgrupper når vi
samarbeider med skolene. Sammen med ledelsen er det disse gruppene som skaper
et godt lokalt utviklingsarbeid. Nøkkelen er å sette av tid, gi lærere som skal
lede utviklingsarbeidet et tydelig mandat, og gradvis la lærere bygge opp en
identitet som ressurs- og utviklingslærere, eller lærerspesialist om du vil.
Det
kan være en krevende rolle. Evalueringen av lærerspesialistordningen viste at
mange synes mandatet var uklart og arbeidsoppgavene var for lite definert.
Likevel mener jeg det er potensial i en slik ordning.
Min erfaring som leder i FIKS er at utviklingslærere har
avgjørende og kritiske roller i lokal skoleutvikling. Både på den enkelte skole
og hos lokale skolemyndigheter. Med en ny ordning med tydelige rammer, kan utviklingslærere
sammen med ledelsen skape god skoleutvikling, ideelt sett i likeverdige
partnerskap med lærerutdannere i høyere utdanning.
Innovasjonsarbeid i partnerskap
Forskjellene i Skole-Norge blir særlig tydelige når vi ser
nærmere på hvilke skoleeiere som har ressurser til å søke prosjekter, som for
eksempel Innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Her er det de store
kommunene som går i partnerskap med høyskoler og universiteter. Resultater fra
slike prosjekter kan likevel få viktig betydning i hele skole-Norge.
I et innovasjonsprosjekt er det mulig å utvikle ressurser og
«kunnskapsobjekter» langt utover det lokale utviklingsarbeidet. I over fire år
arbeidet 20 lærere med fire forskere sammen i prosjektet Multimodal læring
og Vurdering i 1:1 klasserom. Resultatet er ressurser på
Utdaningsdirektoratet sin kompetanseportal og boken Læring og vurdering i
den digitale skolen som blir lagt gratis på nett etter påske.
Slike langsiktige innovasjonsprosjekter gir lærere mulighet
til å skape seg en ny identitet.
Forskning viser at denne identiteten har tre
viktige komponenter. For det første handler det om å utvikle egen individuell
kunnskap og ekspertise. For det andre får slike lærerspesialister en identitet gjennom
å utvikle sitt team eller profesjonsfellesskap på skolen. Og sist, men ikke
minst, får disse lærere større innsikt i hvordan en arbeidsplass og organisasjon
som det en skole er, utvikler seg.
Slik blir de i større grad en viktig stemme
i lokale skolemyndigheters planarbeid der de kan bidra med spesialisert
kunnskap.
Blås støv av gode forslag
Det er ingen tvil om at lærere med spesialiserte
ferdigheter, kunnskaper og kompetanser finnes i Skole-Norge. På en rekke skoler
organiseres utviklingen av profesjonsfellesskapene med lokale krefter, ofte i
samarbeid med et miljø fra lærerutdanningen.
Slik kan også lærerutdannere
forstå mer om hvordan skoler selv utvikler profesjonskunnskap og ny undervisningspraksis.
Dette er viktig lærdom å ta med seg tilbake til de studentene som skal bli en
del av skolens hverdag i framtiden.
Det er på tide at nasjonale myndigheter viser at de anerkjenner
dette arbeidet. Jeg tror det er viktig, også for rekrutteringen til yrket.
Satt
på spissen finnes det i dag to karrieremuligheter i norsk skole. Bli skoleleder
– eller forlate skolehverdagen for å arbeide andre steder (med eller uten
utdanning og læring som arbeidsoppgaver). Hvorfor lar nasjonale myndigheter
forslag om å utvikle læreren som spesialist og kunnskapsarbeider støve ned i en
tid der søkningen til yrket er på bunnivå?
Forskningen viser at dersom vi gir lærerne tillit, tid og
ikke minst en tydelig rolle, har de mulighet til å bygge seg en identitet som
lærerspesialist på sin egen arbeidsplass, og opparbeide tillit til denne rollen
blant sine kolleger. Uten statlige, nasjonale initiativer som tilrettelegger
for slike roller kan vi stå i fare for å skape enda større forskjeller i Skole-Norge.
---
Kronikken er en forkortet
utgave av artikkelen En bro er lett å tegne - men ikke å bygge som er
publisert i første nummer i 2025 av medlemsbladet Skolelederen.
Øystein Gilje er professor
ved ILS /Institutt for lærerutdanning og skoleforskning), Universitetet i Oslo
og leder i FIKS (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen). Han
har ledet prosjektet Multimodal læring og vurdering i 1:1 klasserom, et
innovasjonsprosjekt i offentlig sektor. Han leder i dag et tilsvarende prosjekt
om kunstig intelligens og læring, Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) i
samarbeid med Asker kommune.