Midt i Stavanger sentrum, driver elevene på tilrettelagt på Bergeland videregående skole, egen butikk. Her ser vi Natalie, Lise, Bjørg, Angel og Silje Cathrine.Foto: Alf Bergin
Elever driver egen butikk midt i Stavanger sentrum
Butikken «Godt Gjort» drives av elever fra Bergeland videregående skole med tilrettelagt undervisning. Vareutvalget er hovedsakelig produsert av elevene selv.
Kjetil S.GrønnestadTekst
AlfBerginBilder
PublisertSist oppdatert
Annonse
– Målet med butikken er å få elevene ut i jobb eller
arbeidstrening etter endt skolegang, sier lektor Lise Tønnesen Skarseth fra
Bergeland videregående skole, avdeling arbeidstrening.
Annonse
Formålet med butikken er å kunne tilby elevene en reell
arbeidspraksis innen programfag.
– Når det ikke er nok praksisplasser ute i bedrifter som
tilbyr varig tilrettelagt arbeid (VTA-bedrifter), har vi vært så heldig å få
lov av fylkeskommunen til å skape denne arbeidsplassen i undervisningslokalet
som Godt Gjort er, sier hun.
Produserer for salg
Godt Gjort ligger i Stavanger sentrum, i Kongsgata, noen
hundre meter unna skolen. Byparken, Breiavatnet og Stavanger domkirke ligger
like over gata.
Avdelingen har 30 elever, fordelt på seks klasser.
Elevene er delt inn i fem grupper med fire–fem personer i
hver. Gruppene bemanner butikken hver sin dag sammen med minst én lærer og én
miljøarbeider.
Denne formiddagen siver duften av nybakte scones ut fra det
godkjente produksjonskjøkkenet innerst i bygget. Elev Angel Aspelund baker
dagens lunsj. Sconesene har havregryn for å være sunnere og mer mettende. Vi
kan bekrefte at de også smakte ypperlig.
Sjokolade er blant godsakene som lages.Alf Bergin
Fra samme produksjonskjøkken lager elevene produkter for
salg, inkludert ulike sorter sjokolade. Andre salgsartikler inkluderer tova
sitteunderlag, betongfat – noen som er dekorert med maling, og etasjefat for
«afternoon tea» laget av kasserte asjetter. Gavepakker, blant annet med bleier
til «baby showers», er populære.
– Flere bedrifter kjøper gaver fra oss. De deles ut under
konferanser eller til jul, sier Skarseth.
De større produktene, blant annet av tre og betong,
produseres på skolens verksted i et nedlagt rosegartneri i bydelen Storhaug.
Trengte ekte arbeid
Butikkens historie går tilbake til 2011. Da ville to av
lærerne tilby elevene mer reell arbeidspraksis. Resultatet ble en butikk i
Breigata, midt i byens gågatenett.
Godt Gjort ligger i Breigata i Stavangers gågatesentrum. Her er miljøarbeider Bjørg Larsson, lektor Lise Tønnesen Skarseth og elevene Natalie, Angel og Silje Cathrine.Alf Bergin
Elevene skulle få en reell arbeidspraksis, med trening i
kundeservice, hvor de kunne jobbe i tråd med programfaget samt være en del av
butikkene i sentrum. Gjennom årene har butikken gitt elevene mestringsfølelse,
inkludering, anerkjennelse og trygghet i det å produsere varer, og å drive en
butikk, yte kundeservice og lære om økonomi.
Den første butikken lå i et lokale som gikk over tre
etasjer. 1. desember 2023 flyttet Godt Gjort til sine nåværende nyoppussede
lokaler på gateplan i Kongsgata, nå med universell utforming.
Unik plassering
Flere videregående skoler i Rogaland har lignende Godt Gjort-tilbud, også butikker, men da som regel inne på skolens område.
– Det unike med denne butikken er at den ligger midt i byen.
Det er helt vanlige folk som handler gaver her, sier Skarseth. Butikken er en
av alle butikker i sentrum, der mannen i gata og faste kunder kommer innenfor
dørene.
Naboskapet til domkirka betyr at også mange turister, ikke
minst fra cruisebåtene, stikker innom. Dermed får elevene trent
engelskkunnskapene, i tillegg til salg og kundebehandling.
– Det har hendt at noen har spurt meg om hva slags butikk
dette egentlig er, og når jeg sier at den drives av elever, blir mange
imponert. Vi får stort sett bare positive tilbakemeldinger fra kunder, vi har
mange faste kunder som kommer igjen for å handle sjokolade og tennbriketter,
blant annet, sier Skarseth med et smil.
Praktisk undervisning
Elevene på arbeidstrening er fritatt for karakterer. Etter
endt skolegang får de et kompetansebevis. I stedet for teoretisk
klasseromsundervisning bakes flere fag som matte, norsk og samfunnsfag inn i
den praktiske opplæringen når oppskrifter skal leses og forstås, fakturaer skal
skrives og elever skal loggføre det de gjør.
Mens sconesene godgjør seg i komfyren, er de tre elevene som
er her denne dagen, opptatt med hver sine oppgaver. Angel Aspelund pakker
gavepakninger med babybleier. Natalie nålefilter tova sitteunderlag. Silje
Cathrine Pedersen lager en porsjon av bestselgeren
«Lones spesial», en oppskrift komponert av en tidligere elev
som het Lone. Marshmallows og peanøtter blandes i den smelta sjokoladen, som
til slutt dekoreres med tuttifrutti-strøssel.
Etter at sjokoladen med navn «Lones spesial», oppkalt etter eleven som komponerte oppskriften, er ferdig, heller Silje Cathrine Pedersen sjokolademassen ut på bakepapir for avkjøling. Miljøarbeider Bjørg Larsson hjelper til.Alf Bergin
– Det kjekkeste er å lære å drive butikk, ta imot kunder og
stå i kassen, sier Silje idet hun heller smelta sjokolademasse ut på et brett
for avkjøling.
En viktig del av det å drive butikk er å selge til kunder. Her slår Angel Aspelund inn prisen for en pose sjokolade produsert på huset.Alf Bergin
Utenom arbeidet på Godt Gjort har hun også arbeidspraksis på
Sandnes Pro-Service sin avdeling på Ålgård en dag i uka.
– Jeg vil gjerne jobbe i butikk når jeg er ferdig på skolen,
sier Silje.
Mangler praksisplasser
Selv om Godt Gjort er en ekte butikk, regnes den som
klasseromsundervisning. Det er bare noen få av elevene på tredje året som har
arbeidsplass i en VTA-bedrift.
– Det er for få tilrettelagte praksisplasser. Kun én til to
elver får praksis i hver bedrift. Våre elever konkurrerer med elever fra de
andre skolene med tilrettelagt opplæring, så det er stor kamp om de
tilrettelagte praksisplassene som finnes, sier hun.
– Det å jobbe i en ekte butikk oppleves som meningsfullt, og gir elevene god mestringsfølelse, sier Lise Tønnesen Skarseth.Alf Bergin
Siden Godt Gjort har lørdagsåpent, kan elever som ønsker
det, jobbe lørdager sammen med en miljøarbeider. Da får de tarifflønn for
lørdagsjobbingen. Fem av elevene deler på lørdagsjobbing.
Skarseth sier at skolen er opptatt av å forberede elevene på
voksenlivet.
– Det viktigste for kollegaene mine og meg er å gjøre elevene klare til det arbeidslivet krever av dem.
Elevene skal bli sjef i eget liv, med kontroll over personlig økonomi og
spørsmål knyttet til mat, helse og bolig, sier hun.
Annonse
Pliktoppfyllende elever
– Elevene må være pliktoppfyllende. De må møte på skolen
hver dag. De må gi beskjed ved sykefravær. Og de må gjøre arbeidsoppgaven
ferdig, selv om den ikke oppleves som gøy, sier Skarseth.
Sitteunderlagene lages av elevene, fra toving til nålefilting.Alf Bergin
Dette er sjelden et problem. Skarseth opplever heller at
disse elevene er for pliktoppfyllende.
– Elevene er her i tre år, vi får anledning til å bygge opp en trygg og god relasjon. Elevene ønsker
å lykkes som alle: De vil bli sett og ikke minst være som alle andre. Noe jeg er opptatt av at de er, sier hun.
Etter endt skolegang får noen elever varig tilrettelagt
arbeid via Nav. Andre får tilbud på dagsenter eller aktivitetssenter fordi
det passer bedre for dem.
– Vi har et praktisk fokus i undervisningen. Det ville mange
vanlige elever også hatt god nytte av for å
få en dypere forståelse enn ved kun å ha teori, sier hun.