Frida har et eget team i barnehagen
Hun har to alvorlige diagnoser, men deltar på alle aktiviteter i barnehagen takket være en ekstra voksen.
Frida begynte å gå på ettårsdagen sin. Det neste året tok hun ikke et eneste skritt. Foreldrene, Anita Vetteren og Stian Pettersen ble bekymret. Etter omfattende utredning, fikk Frida diagnosene kompleks epilepsi og barneautisme. Hun kan ha opptil 75 epilepsianfall i døgnet, de fleste merkes ikke av andre. For Frida er gjensidig sosialt samspill, kommunikasjon og språk vanskelig.
– Jeg ble så glad og rørt første gang hun sa mamma, sier Anita.
– Nå sier hun det ikke lenger, men hun kan si «titt tei» og «ga i deg».
Et stort team rundt Frida
Frida går på gruppa Revemor i Grasmyr naturbarnehage på Stathelle i Bamble kommune. Hun bruker medisiner mot epilepsien, og er fortsatt under utredning på Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Bærum.
– Frida har vedtak på 10 timer med spesialpedagog i uka og 100 prosent støtteassistent, forteller støttepedagog Elisabeth Stranddal, som er én av et stort team rundt Frida.
Støttepedagogen veileder også de andre ansatte, samt Fridas foreldre, slik at alle kan kjøre samme rutiner, og vet hva de skal gjøre hvis noe skjer. Styrer Mirjam Øvretveit forklarer at i gruppa Revemor bytter alle på å følge Frida gjennom dagen. At så mange kjenner Frida og hennes diagnoser godt, gjør oppfølgingen mindre sårbar ved sykdom.
Alltid i beredskap
– Vi er innflyttere uten familie her, og det gode barnehagetilbudet betyr utrolig mye, sier mamma Anita.
– Ferier, når barnehagen er stengt, oppleves ofte triste. Når andre gleder seg til reiser og opplevelser, vet vi at det ikke er mulig for oss, sier hun.
Anita forteller at foreldrene er i beredskap 24/7. Frida sover også på foreldrenes soverom. Hun eier ikke frykt, og må hele tiden passes på. To døgn i måneden er Frida hos et ektepar med relevant utdanning. Hun er også ett døgn i avlastningsbolig.
– Vi kjemper for å få mer avlastning, men må forsikre oss om at Frida blir 100 prosent ivaretatt når hun er sammen med andre, ellers kan vi ikke slappe av et sekund, sier Anita.
Hun forteller at Frida er mye syk, og at det har blitt en del sykehusinnleggelser.
Trening og forutsigbarhet
Støttepedagog Elisabeth forteller at de jobber med såkalt tidlig og intensiv atferdsanalytisk behandling (EIBI) i flere økter hver dag (se faktaboks).
En oppgave kan være å finne riktige former i en puttekasse. Frida gjør fremskritt, selv om det går sakte. Hun gir tydelig uttrykk for glede når hun klarer oppgavene og får belønning, for øyeblikket i form av iPad-bruk.
– Vi bruker symbolkort og tegnstøtte for å gi Frida forutsigbarhet, og vi opplever at også mange av de andre barna liker tegnstøtte, sier støttepedagogen.
– Vi jobber også med energiøkonomisering, for eksempel ved å bruke vogn på transportetappene på tur, slik at Frida har mest mulig krefter til det som skjer der vi skal være.
Støttepedagogen forteller at Frida bruker spesialsko og trener på å reise seg fra gulvet uten støtte. Hun trener for å styrke benmuskulaturen og balansen, blant annet ved å gå i trapper. Hun klarer nå å gå opp en trapp med støtte, noe som er stor fremgang.
Åpenhet viktig
Frida er mye sammen med de andre barna, men leker ikke med dem. Hun er glad i musikk, og liker sanger med bevegelse. De andre barna viser stor omsorg, og vil gjerne være med og hjelpe Frida. De er informert om hennes utfordringer, og viser forståelse for hvorfor hun ikke snakker og leker med dem.
Det foregår likevel en form for kommunikasjon, for eksempel ved at andre barn gir Frida en leke.
– Takket være åpenheten til Fridas foreldre, er også de andre foreldrene informert, noe som gjør situasjonen enklere, sier styrer Mirjam Øvretveit.
Støttepedagog Elisabeth Stranddal forteller at Frida fort blir sliten og trenger pauser. Da kan en voksen ta henne med inn til et speil, hvor Frida koser seg med å prate og bevege seg mens hun titter på seg selv. Hun kan også slappe av på avdelingen, og hun sover i vogn ute hver dag.
Lærer å vise hva hun trenger
Styreren forteller at Frida også alltid har en voksen sammen med seg ved bordet, fordi hun har lett for å putte for mye mat i munnen.
Frida vil gjerne putte alle slags fremmedlegemer i munnen, derfor finnes det for eksempel ikke små-Lego på Revemor. Ute må hun holdes under oppsikt, så hun ikke putter stein eller andre ting i munnen.
– Målet er at Frida ved hjelp av symbolkort kan vise hva hun vil og trenger, forteller styreren.