Bare fra 2004 til 2008 ble det opprettet 670 nye barnehager i Norge. Det tilsvarer én ny barnehage nærmest annenhver dagIllustrasjonsfoto : NTB
Hvor vil vi egentlig med barnehagen som del av utdanningssystemet?
Fagartikkel: I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål.
20 år har gått siden
Første steg så dagens lys. Den gang eskalerte den politiske interessen for
barnehagen som samfunnsinstitusjon.
Annonse
Etter de to store milepælene barnehageloven
av 1975 og rammeplanen av 1995 kan overføringen av ansvaret for barnehagen til
Kunnskapsdepartementet i 2005 omtales som den tredje milepælen i den norske
barnehagens historie.
Første stegs historie løper med andre ord parallelt med
barnehagens utvikling som del av utdanningssystemet.
Barnehagen har en nesten 200 år lang historie i Norge, men i
denne teksten vil jeg kun gi et riss av de 20 siste årenes barnehagepolitiske
forløp. Ønsket er å løfte frem de viktigste hendelsene med betydning for
hvordan barnehagen i dag blir sett som en naturlig og nær sagt uunngåelig del
av alle barns utdanning.
Massiv utbygging og større barnehager
Etter at et samlet storting i 2003 inngikk det såkalte
barnehageforliket – en avtale for å sikre full barnehagedekning, makspris og
økonomisk likeverdig behandling av kommunale og private barnehager –
ekspanderte sektoren voldsomt.
I 2004 gikk det om lag 213 000 barn i til sammen 6 035
barnehager. Dekningsgraden lå på drøyt 70 prosent, og under halvparten av
landets ett- og toåringer gikk i barnehage. I årene som fulgte, foregikk det en
formidabel utbygging. Bare fra 2004 til 2008 ble det opprettet 670 nye
barnehager – det åpnet én ny barnehage nærmest annenhver dag. Antallet
barnehagebarn økte i samme periode med mer enn 12 000 i året.
I 2009 ble så retten til barnehageplass lovfestet, og to år
senere ble de statlige øremerkede midlene som hadde sikret utbyggingen av
sektoren, innlemmet i kommunenes rammefinansiering. I 2013, som er året vi har
hatt flest barnehagebarn i Norge, rommet barnehagene over 287 000 barn. Da var
dekningsgraden nådd 90 prosent, og nesten 8 av 10 ett- og toåringer var nå
blitt barnehagebarn.
Dekningsgraden har for øvrig fortsatt å stige, og i dag er
den snaue 94 prosent. Andelen av landets ett- og toåringer som går i barnehage,
har steget til nesten 90 prosent. Samtidig har antallet barnehager sunket
drastisk. Siden topp-punktet i 2008 har nær 1 400 barnehager blitt nedlagt, og
i årene etter 2019 har det i snitt forsvunnet to barnehager i uka.
Dermed har ikke bare sektoren vokst slik at nær sagt alle
barn nå går i barnehage, men den enkelte barnehage har også vokst. I 2004 var
den gjennomsnittlige barnehagestørrelsen 35 barn. I dag er den rett over 50
barn. Dette betyr en størrelsesøkning på om lag 30 prosent på to tiår. Samtidig
har andelen barn med avtalt oppholdstid under 25 timer i uka sunket fra drøye
10 prosent til 1 promille.
En historie om dragkamper
I de snart 20 årene barnehagen har vært å regne som del av
utdanningssystemet, er det særlig dragkampen mellom en barnehagepedagogisk
vektlegging av barndommens egenverdi «her og nå» og en mer fremtidsrettet og
samfunnsorientert tilgang til barnehagens innhold og oppgaver som har preget
barnehagepolitikken.
Samtidig har også barnehagens bemanningssituasjon og
behovet for flere barnehagelærere stått på den politiske agendaen, uten at
dette har ført til større merkbare endringer i sektoren.
Barndommens egenverdi
I 2004 ble barnehagespørsmål fortsatt behandlet innenfor det
barne- og familiepolitiske domenet, og våren 2005 ble dagens barnehagelov
vedtatt. Etter at FNs barnekonvensjon to år tidligere ble inkorporert i den
norske menneskerettsloven, ble nå barns rett til medvirkning hjemlet i
barnehageloven.
Høsten 2005 ble så barnehagen formelt innlemmet i
utdanningssystemet, og fra januar 2006 ble Kunnskapsdepartementet (KD)
opprettet. KD fastsatte nå en ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver,
der det blant annet ble fremhevet at barnehagen normalt ikke skal vurdere
måloppnåelse hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier. Videre ble
anerkjennelse av barndommens egenverdi hjemlet i lovs form, da barnehagen i
2010 fikk ny formålsparagraf. Begrunnelsen for dette var nettopp å signalisere
tydelig at barnehagen ikke er en del av opplæringsløpet, selv om den nå, på
innsiden av utdanningssystemet, i større grad blir sett i sammenheng med
skolens virksomhet.
Ferdighetstrening og skoleforberedelse
I 2006, ikke lenge etter at den nye rammeplanen ble vedtatt,
la KD frem sin første stortingsmelding. Her ble barnehagen tillagt en viktig
rolle som tidlig innsats. Fokus var rettet mot barnehagens bidrag til barns
språkutvikling, med forventning om at barnehagen måtte bli bedre til å avdekke
eventuelle språkforsinkelser. I 2009 foreslo så regjeringen, med
stortingsmelding 41 Kvalitet i barnehagen, at alle treåringer skulle
tilbys en språkkartlegging i barnehagen.
Lignende forslag, både om krav til ulike former for
ferdighetskartlegginger, innføring av læringsmål og spesifikke arbeidsmetoder
for å sikre barn likere forutsetninger ved skolestart, har fulgt barnehagen
frem til i dag. Ønsket har hele veien vært at barnehagen i større grad skal
bidra til å løse den store samfunnsutfordringen med å sikre sosial utjevning.
Motstand mot måling av barn
Slike forslag til endringer av barnehagens formål og praksis
har for øvrig nokså kontinuerlig blitt møtt med motstand, og da regjeringen i
2016 foreslo å innføre en veiledende norm for barns språkferdigheter før
skolestart, fattet Stortinget to relativt likelydende vedtak om at det på ingen
måte skulle legges til rette for mer dokumentasjon, måling og kartlegging av
det enkelte barn. Likevel fjernet KD setningen om at barnehagen normalt ikke
skal vurdere enkeltbarn etter gitte kriterier, da ny rammeplan ble fastsatt i
2017.
Fra førskolelærer til barnehagelærer
Også barnehagelærernes yrkestittel kan ses i lys av den
politisk ideologiske dragkampen om barnehagens formål og funksjon som
utdanning. Frem til 2013 var tittelen «førskolelærer», selv om man i 1975
valgte å endre fellesbetegnelsen «daginstitusjoner for barn» til «barnehage»,
fordi alternativet «førskole» på en uønsket måte rettet oppmerksomheten for mye
mot skolen. Å endre yrkestittelen til «barnehagelærer» begrunnet KD med at det
kunne bidra til at barnehagen fikk en tydelig og selvstendig plass i utdanningssystemet.
I 2004 var for øvrig 33,5 prosent av barnehagens ansatte
førskolelærere, men den voldsomme utbyggingen medførte at dispensasjonstallene
økte kraftig, fra snaut 1 200 til drøyt 3 600 årsverk i 2013. På denne tiden
hadde ingen av de politiske partiene i sine programmer noen form for
forpliktende formuleringer som adresserte den store barnehagelærer-
mangelen.
Dette endret seg fra 2017, da barnehagelovens pedagognorm
ble styrket. I dag ligger barnehagelærerandelen på drøye 42 prosent, og nå har
så godt som alle stortingspartier programfestet at barnehagelærerandelen må
økes til minst 50 prosent. I tillegg til vektleggingen av økt
barnehagelærerandel ble det i 2018 også vedtatt en bemanningsnorm for
barnehagen. Selv om denne normen kan anses som en milepæl, fordi den lovfester
et minimumsnivå av ansatte, har ikke bemanningsnormen ført til større endringer
i sektoren.
En barnehage preget av voksesmerter
Barnehagens utvikling fra 2004 og frem til i dag har vært
preget av ekspansjon og politisk ideologiske dragkamper som har gitt oss en
barnehagesektor som kan sies å være preget av voksesmerter. Politiske
ambisjoner, forventninger og krav til hva barnehagen skal være, synes på den
ene siden å stå i konflikt med den barnehagepedagogiske fagtradisjonen som
utgjør fundamentet i barnehagens lov- og planverk, og på den andre siden med
rammene barnehagen er gitt hva gjelder bemanningstetthet og krav om barnehagelærerkompetanse.
I dag mangler barnehagen godt over dobbelt så mange
barnehagelærere for å oppfylle lovens normkrav som da barnehagen ble innlemmet
i utdanningssystemet for 20 år siden. I tillegg ser vi en alarmerende nedgang i
søkningen til barnehagelærerutdanningen. Bare de to siste årene har antallet
førstevalgssøkere sunket med nesten 44 prosent, og i 2023 var det for første
gang flere studieplasser enn søkere.
Med utgangspunkt i de siste 20 årenes utvikling er
spørsmålet som blir stadig mer presserende å besvare: Hvor vil vi egentlig med
barnehagen som del av utdanningssystemet? Og svaret finner vi trolig i i
hvilken grad man politisk velger å satse på den barnehagepedagogiske
fagtradisjonen og barnehagelærernes kompetanse som toneangivende for den videre
utviklingen. Uten en kraftig satsing som sikrer økt bemanning i form av flere
barnehagelærere, og en samtidig avvisning av forventningene om at barnehagen skal
sikre sosial utjevning, er det vanskelig å se for seg en barnehage i stand til
å ivareta sitt demokratisk vedtatte formål om å anerkjenne barndommens
egenverdi.
Annonse
Litteratur
Denne listen er ikke uttømmende, men presenterer kildene det
i størst grad vises til i teksten.
Barnehageloven. (2005). Lov 17. juni 2005 nr. 64 om
barnehager (barnehageloven) (Rundskriv F-08/2006).
NOU 2007:6. (2007). Formål for framtida. Formål for
barnehagen og opplæringen. Kunnskapsdepartementet.
Ot.prp. nr. 23 (1974–75) Lov om barnehager m. v.
Forbruker- og administrasjonsdepartementet.
Rammeplanen. (2006). Rammeplan for barnehagens innhold og
oppgaver (F-4205 B).
St.meld. nr. 24 (2002-2003). Barnehagetilbud til alle –
økonomi, mangfold og valgfrihet. Barne- og familiedepartementet.
St.meld. nr. 16 (2006-2007). … og ingen stod igjen.
Tidlig innsats for livslang læring. Kunnskapsdepartementet.
St.meld. nr. 41 (2008-2009). Kvalitet i barnehagen.
Kunnskapsdepartementet.