Marianne Lange Krogh, leder i Utdanningsforbundet Oslo.
Foto: Utdanningsforbudet Oslo
Frykter at Oslo-budsjettet ikke sikrer barn og unges rettigheter
I et historisk stramt Oslo-budsjett velger byrådet å prioritere barn og unge, skriver byrådspartiene. Men Utdanningsforbundet Oslo er langt fra fornøyde.
Utdanningsforbundet Oslo har skrevet en omfattende uttalelse om byrådets forslag til budsjett for 2025. De viser til trange økonomiske rammer fra barnehage til voksenopplæring.
– Til sammen 83
grunnskoler melder om et merforbruk på 140 millioner på årets budsjett, målt
per 1. november. Og kuttet i rammetilskuddet til grunnskolene er beregnet til 28
millioner kroner i 2025. Dessuten er det allerede 36 grunnskoler som ikke oppfyller
lærernormen, sier Marianne Lange Krogh, fylkesleder i Utdanningsforbundet Oslo.
Byrådet prioriterer:
- 138 millioner til elever med omfattende behov for spesialundervisning og diagnoser som utløser særskilt elevsats
- 25 millioner til et tilskudd som skal bidra til flere læreplasser i kommunens virksomheter og styrking av lærekandidatordningen
- 12 millioner til alternative opplæringsarenaer for å forebygge frafall
- 11 millioner til spesialplasser i grunnskolen
- 7 millioner til Aktivitetsskolen til tilrettelegging for barn med særlige behov
- 5 millioner til overgangstjenesten for å lette overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring for sårbare elever
I tilleggsforslaget:
- 8 millioner til barnevernet som skal gå til multisystemisk terapi (MST) for familier med ungdom i alderen 12 til 18 år som har alvorlige atferdsvansker.
- 20 millioner til å styrke og utvide «én-til-en oppfølging» av ungdom med høy risiko for varig utenforskap. Gjelder elever som er involvert i alvorlig kriminalitet, eller står i fare for å bli det. Fra 2025 skal det bevilges 25 millioner årlig.
Utdanningsetatens virksomheter er pålagt å spare 100 millioner
fordelt på administrasjonen, videregående skoler, grunnskoler, voksenopplæringen
og spesialskoler. Også bydelene må spare. Det går blant annet utover barnehagesektoren.
I videregående skole meldes det om overoppfylte klasserom. Flere
videregående skoler har 35-36 elever i klassen, står det i uttalelsen fra Utdanningsforbundet Oslo.
– Ansatte
må løpe fortere
På spørsmål om hva slags konsekvenser kuttene vil få, sier
Krogh:
– Ansatte må strekke
seg litt lenger, løpe litt fortere, bli litt mer slitne og få litt mindre tid til hver
elev. Noen skoler rapporterer også om at lovpålagte oppgaver ikke blir utført.
Det ble for eksempel dokumentert da Stovner bydel hadde tilsyn.
Krogh legger til at Utdanningsforbundet Oslo også har fått
beskjed om fare for overtallige ansatte og for lite penger til fysiske
lærebøker.
Det mangler også midler til individuelt tilpasset opplæring
(ITO), et begrep som brukes i ny opplæringslov. Det som tidligere het spesialundervisning er nå delt i tre ulike rettigheter; personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og individuelt tilrettelagt
opplæring. Alle tre rettigheter har krav om vedtak, men bare individuelt
tilrettelagt opplæring har krav om sakkyndig vurdering.
– Vi frykter at
elever ikke vil få individuelt tilpasset opplæring og at det ikke gis
tilstrekkelig med midler til elever med behov for særskilt norskopplæring, sier
Krogh.
Trange budsjetter fører dessuten til at skolene ikke har råd
til tolærerordninger og delingstimer i praktiske og estetiske fag.
Noe
av kuttet i grunnskolen begrunnes med nedgang i elevtallet. Det gir automatisk
nedgang i inntekter, men ikke nødvendigvis nedgang i utgifter. Nedgang i
elevtall gir mindre i sosiodemografisk tildeling, samtidig som skolene vil ha
samme utgifter i 2025.
Utdanningsforbundet
Oslo mener løsningen er å skrote ordningen med stykkprisfinansiering og heller
innføre en ordning med finansiering per klasse.
Kutt
i bydelene går utover barnehagene
Også bydelene må kutte. En av årsakene er manglende «demografikompensasjon» (justeringer i bydelenes budsjetter basert på endringer i befolkningssammensetningen).
– Oslos bydeler har nå
strammet inn, effektivisert og kuttet i 14 år. Det går selvsagt utover
tjenestetilbudet. Årets «demografikutt» er på drøyt 42 millioner kroner, sier
Krogh.
Byrådet opererer i tillegg med uspesifiserte rammeendringer
som tilsvarer et kutt på rundt 195 millioner kroner til bydelene. Totalt er kuttet
i bydelsøkonomien på 237 millioner kroner.
– Et slikt kutt går
utover barnehagenes mulighet til å sette inn vikar ved fravær. Flere bydelslag
melder om at det budsjetteres med inntjening på sykelønnsrefusjonen fra NAV og at stillinger holdes vakante i barnehagene. Det rimer dårlig med
byrådets løfter da de tiltrådte, påpeker Krogh.
Hun viser til Hammerborgerklæringen som sier: «Det viktigste
for å sikre høy kvalitet i barnehagetilbudet er kompetanse hos ansatte, god
ledelse og tilstrekkelig bemanning.»
Byrådet lover å satse på sårbare barn
Byrådet, på sin side, lover at 198 millioner kroner skal gå til
ulike tiltak i skolen rettet inn mot de mest sårbare barna.
Også i tilleggsinnstillingen til budsjettet for 2025, lagt
fram 14. november, har byrådet prioritert de sårbare barna. Der foreslås det et
tillegg på 28 millioner til to ulike tiltak som begge har som formål å bekjempe
«ungt utenforskap».
– Vi stiller opp for
dem som trenger det mest, uttalte finansbyråd Hallstein Bjercke (V).
Men Utdanningsforbundet Oslo er ikke beroliget. De mener blant annet at de 138 millionene ikke er noen ny satsing, men et beløp som tilsvarer det som ble satt av på fjorårets budsjett.
Må dekke inn kutt i eiendomsskatten
Byrådet har også foreslått å redusere budsjetterte inntekter
fra skatt på bolig med 80 millioner kroner. Prisutviklingen samt andre
endringer i skattegrunnlaget reduserer inntektene med 75 millioner kroner.
«Nominelt betyr den reduserte eiendomsskatten 155 millioner
kroner mindre i inntekter enn hva som lå til grunn i økonomiplan for 2024-2027»,
skriver byrådet.
Til Aftenposten sier finansbyråd Hallstein Bjercke (V) at
kuttet i eiendomsskatten er beskjedent. Oslo legger neste år opp til å ta inn 650
millioner i eiendomsskatt.
© Utdanningsnytt