Støtte fra læreren er nøkkelen til mindre stress og bedre livskvalitet
Ungdom som opplever støtte fra læreren, har lavere stressnivåer og bedre livskvalitet både på skolen og i fritiden, viser en studie fra Universitetet i Agder (UiA).
Studien brukte data fra
Ungdata-undersøkelsen med 139.000 norske ungdommer.
Annonse
Den viser at lærerstøtte
påvirker elevenes liv positivt.
Dette gjelder både gutter og
jenter, uavhengig av sosioøkonomisk status.
– Er det ikke innlysende at
man får det bedre når man blir sett?
– Jo, jeg forstår at
det kan virke innlysende, men vi vet ikke hvor sterk sammenhengen er eller
hvordan dette er i ungdomsskolen eller videregående, eller blant gutter og
jenter.
Det forteller forsker ved Lærerutdanningene på Universitetet i Agder, Erik Grasaas. Sammen med Gunn Bjørnsen, dekan ved lærerutdanningene på UiA, står han bak den omfattende undersøkelsen.
– Dessuten må det jo være
godt å få bekreftet at det er viktig at du som lærer bryr deg.
Det eksisterer lite forskning
på opplevelsen av lærerstøtte med et så stort utvalg som i denne undersøkelsen.
– Dette er en tverrsnittsstudie, så vi kan ikke redde verden, men det gir et godt
øyeblikksbilde.
– Ikke tidkrevende
Grasaas er overrasket over
robustheten i funnene. Og tallene er tydelige:
Blant gutter i ungdomsskolen
som opplever lite lærerstøtte, sier 38 prosent at de er veldig stresset av
skolearbeidet. Blant guttene som opplever lærerstøtte, sier kun 14 prosent det
samme.
– Hvordan kan dere være sikre
på at det er støtten fra læreren som er avgjørende, og ikke andre faktorer som
familie eller venner?
– Familie og venner betyr
også noe, men dette spørsmålet eller påstanden som de blir presentert for spør direkte inn mot opplevelsen av lærerstøtte, forteller Grasaas.
– Hvordan skal lærerne få tid til å prioritere mer relasjonsarbeid?
– De eksemplene vi gir, er
ikke særlig tidkrevende. Det er ikke ment at dette skal gi noe ekstra
arbeidspress. Gode relasjoner skapes gjennom små interaksjoner hver dag, de
trenger ikke ta mye tid.
Han peker på gode og kloke
tilbakemeldinger, et smil, åpenhet og respekt.
– Følelsen
av at noen vil at du skal lykkes.
Slik kan læreren vise støtte
Håndhils på alle elevene hver morgen. Smil.
Vær tydelig med elevene om at du ønsker at de skal lykkes.
Ha et mål om å se eller snakke med alle i klassen i løpet av din time/dag. Et smil eller nikk kan være nok.
Vær tålmodig og vis at du har impulskontroll. Du er et viktig forbilde for elevene.
Vær empatisk og aksepter at ungdom er og tenker annerledes enn voksne.
Ta deg tid til å snakke og lytte. Gode relasjoner er svært viktig.
Svar når de spør. Husk at du som lærer har stor betydning for hvordan de har det på skolen og i fritiden.
Gode teknikker
Studien avdekker også
kjønnsforskjeller. Jenter sier de opplever betydelig høyere stress enn gutter.
I ungdomsskolen sier 38
prosent av jentene at de ofte føler seg stresset på grunn av skolearbeid, mot
17 prosent av guttene. Forskjellen er fortsatt
tydelig på videregående skole.
– Hva kan gjøres for å
redusere disse ulikhetene?
– Det er komplekse årsaker
til at jenter rapporterer høyere grad av stress enn gutter i ungdomstiden. Det
kan henge sammen med søvnkvalitet, fysisk aktivitet, smerte, for å nevne noe.
Han heier frem initiativer
som tverrfaglige emner i skolen, og folkehelse og livsmestring.
– Her kan de lære mer om
stress, og ikke minst gode teknikker for å håndtere stress. Jeg er
fysioterapeut i bunn og vet at bevegelse er ekstremt viktig, spesielt i lys av
at jenter generelt er betydelig mindre fysisk aktive enn gutter i
ungdomstiden.
Annonse
– Får det bedre
Han og Bjørnsen bekymret for at læreryrket er under press. Lærere må få tid og ressurser til å ta vare på ungdommene, er budskapet.
– Vi vil at lærerne skal ha tid til å gjøre jobben sin, til å bygge en kultur i klassen hvor elevene trives og har gode relasjoner. For det påvirker ikke bare skoleprestasjonene, men også hvordan elevene har det hjemme, sier Bjørnsen.
Hun peker på at skolemiljøet tryggere både faglig og personlig når elevene føler at lærerne bryr seg om dem.
– Det gjør at elevene trives bedre og får det bedre generelt, sier Bjørnsen.