MariaSbytova.com
Barnets beste – eller voksnes beste?
Debatt: – Er vi som jobber i barnehage flinke nok til å reflektere over hva som ligger i uttrykket «barnets beste»?
Vi sier at det vi gjør er for barnets beste, men hva er
egentlig barnets beste? Det er vanskelig å definere, men å sette barns trivsel,
trygghet og medvirkning høyere enn uskrevne regler kan være et bra
utgangspunkt.
«Før du får en ny skive, må du spise opp skorpen!»
Som barnehagelærerstudenter har vi opplevd situasjoner i
barnehagehverdagen som ofte skaper uro inni oss. Blant annet hvordan barns
måltider og matvaner blir håndtert i enkelte barnehager. For eksempel blir noen
barn oppfordret (faktisk tvunget) til å spise skorpen på skiven sin før de kan
få en ny skive. Intensjonen er kanskje å redusere matsvinn eller lære barna
gode matvaner, men vi mener at konsekvensen kan være at barn får et anstrengt
forhold til mat.
Er det virkelig så viktig for en toåring å «lære seg» å spise
en hard, tørr og av og til frosset skorpe hvis de ikke vil? Skal ikke måltidene
i barnehagen handle om fellesskap og trivsel, fremfor rigid kontroll? Er dette
virkelig for barnets beste?
«Du skal ha på deg tre lag ull og kjeledress!»
En annen situasjon er hvordan vi voksne i barnehagen kler
barna for å være ute. Mange barnehager praktiserer regler hvor barn blir pålagt
å bruke alt for mange lag av varme klær, selv om barna nekter fordi de selv vet
at de blir for varme. «Du må ha på deg dette fordi det er kaldt ute», sier de
ansatte i barnehagen. Kan ikke barna få mulighet til å erfare selv om de har
for lite klær på seg? Dette kan være viktig læring for barna. Spesielt for de
mest aktive barna kan for mye klær føre til ubehag og redusert lyst til å delta
i lek, og ikke minst skape unødvendige og stressende situasjoner ved
påkledning.
Vi voksne hadde ikke selv tatt på oss så masse klær at vi hadde
blitt stående fast på uteområdet som en ubevegelig statue. Så hvorfor stoler vi
ikke mer på at barna kjenner sin egen kropp bedre enn vi tror de gjør? Selv om
voksne har ansvar for barnas trygghet og vi handler etter beste hensikt, bør
dette balanseres med respekt for deres individuelle behov og opplevelser. Alle
er ikke like!
«Hysj!»
Er ordet hysj blitt et vanedannende ord blant voksne i
barnehagen?! Vet vi at vi bruker det ordet veldig mange ganger i løpet av en
dag? Når barna lager mye lyd kan det være fordi de er i sin egen lekeverden der
de glemmer tid og sted. Det er deres naturlige væremåte.
Gjennom lyd tester
barna grenser, de uttrykker følelser og samhandler med deres omgivelser. Vi
mener ikke at barna skal få skrike og lage høy lyd hele tiden, men har vi gått
inn i situasjonen og observert hvorfor det er så mye lyd før vi hysjer på barna?
Eller demper vi lyden for vår egen del?
Handler vi etter voksnes beste, eller
barnas beste? Vi forstår at de voksne i barnehagen vil at det skal være et
trygt og behagelig miljø for alle barn, og det kan handle om å dempe lyden for
barn som ikke tåler støy. Av og til burde vi bare slappe helt av og la barn få
være barn. Det går fint med litt kaos og lyd innimellom.
Dette er eksempler på hva vi har observert fra vår praksis i
løpet av barnehagelærerutdanningen, som vi setter spørsmålstegn ved. Er vi som
jobber i barnehage flinke nok til å reflektere over hva som ligger i barnets
beste? Rammeplan for barnehagen (2017)
sier at alle handlinger og avgjørelser som berører barnet, skal ha barnets
beste som grunnleggende hensyn, jf. Grunnloven § 104 og Barnekonvensjonens artikkel 3 nr. 1. Barna skal møtes som individer, og barnehagen skal ha respekt for
barnets opplevelsesverden.
Dessverre er det flere praksiser og strukturelle
utfordringer i dagens barnehager som tyder på at vi ikke alltid klarer å velge
det beste alternativet for barna, altså barnets beste.