Et nytt kompetanseløft i barnehagen skal bidra til at barn som trenger spesialpedagogisk skal få en enda tettere og bedre oppfølgning enn før.
Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Statlig reformprosess møter liten motstand i barnehager
Kompetansen til barnehageansatte kartlegges, fordi barn med spesialpedagogisk behov nå skal få bedre hjelp fra ansatte i barnehagen. Prosessen har møtt liten motstand.
Kompetanseløftet for
spesialpedagogikk og inkluderende praksis er en stor og omfattende statlig
reform som rulles ut i barnehager over hele landet for tiden. I forbindelse med
reformen er det satt i gang ulike regionale kartlegginger for å få overblikk
over kompetansenivå og behov i de ulike sektorene. Møter kartleggingsprosessen
kritikk? Er lederne skeptiske? Nei, tvert om. Tilliten til statlig styrte
prosesser er god, samtidig som det er lite refleksjon over omfang, innhold og
mål. Når både kartleggingen og informasjonen knyttet til prosessen er uklar,
hvorfor er lederne likevel ukritiske?
Du kan lese hele studien i Nordisk barnehageforskning.
Lite diskusjon
Vi har gjennomført et
forskningsprosjekt (Janninger, Salvesen, & Åmot, 2024) der vi har sett på
hvordan de første fasene av reformen oppfattes og mottas blant ledere i
barnehager. Vi intervjuet sju styrere i et utvalg barnehager i to regioner i
Norge som ledd i et større prosjekt med mål å forske på kompetansekartlegging i
forkant av utrullingen av Kompetanseløftet. Lederne i barnehagene får en viktig
nøkkelrolle i prosessen, både i utrullingen og i gjennomføringen av det
tverrfaglige og tverretatlige samarbeidet som rettes mot det enkelte barnet og
dets familie. Funnene viser at den tidlige fasen verken møter mye skepsis eller
skaper store diskusjoner. Men er ikke det bra, kan en spørre seg? På den ene side
ser vi en stor grad av tillit til slike prosesser, noe som er positivt når
større prosjekt og tiltak rulles ut i offentlig sektor. På den andre side kan
det si noe om manglende profesjonsautonomi og mangelfull refleksjon over rollen
ledere i offentlig sektor skal ha i møte med nye tiltak. I vår artikkel drøfter
vi denne ambivalensen og trekker fram det vi tror kan være årsaker til at en
reform som dette rulles ut uten særlig motstand.
Kompetanseløftet og
kartlegging
Men
først bør vi gå litt tilbake til det som er bakgrunnen for forskningsprosjektet.
Kompetanseløftet
for spesialpedagogikk og inkluderende praksis kom som en konsekvens av at det de
siste årene er blitt pekt på svakheter i systemet rundt barn med behov for
spesialpedagogisk hjelp i barnehage og skole i Norge. PPT har hatt en
nøkkelrolle og tilrådd hjelp, og på ulike måter har kommuner organisert tilbudet
om spesialpedagogisk hjelp i barnehager. I tillegg viser det seg at barn i barnehage
ofte opplever å møte ansatte uten relevant kompetanse. Kompetanseløftet skal
bidra til en mer inkluderende praksis og at spesialpedagogisk hjelp skal komme
tettere på barna som har behov for det.
Gjennom arbeidet med Kompetanseløftet for
spesialpedagogikk og inkluderende praksis samarbeider ansatte i barnehager
og PPT tett for å heve den spesialpedagogiske kompetansen i barnehagen.
Representanter fra universitets- og høgskolesektoren (UH-sektoren) og
Statped deltar også gjennom ulike tiltak, for eksempel innenfor
samarbeidet i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage.
Dette har blant annet medført at Statped er blitt
redusert i omfang, og fått et mer spisset mandat. Dette vil gjøre det
tydeligere for kommuner og fylkeskommuner hva de kan få støtte til fra Statped,
og hva de må bygge opp kompetanse på selv. (Meld. St. 6, 2019 -2020)
Hva
er det vi har sett på?
Ansatte
i barnehagene skal gjennomgå et kompetanseløft basert på en
kompetansekartlegging. Kompetanse og kunnskap gis dermed en helt sentral rolle
i denne reformen. Arbeidet skal gjøre de ulike aktørene bedre i stand til å
bygge «laget rundt barnet». I den første fasen gjennomføres noe som flere av
styrerne omtaler som «Inkluderingsanalysen», som Statped omtaler som et
«Refleksjonsverktøy». Vi har i vår forskning intervjuet et utvalg styrere som
har vært med på denne kartleggingen. Der ønsket vi å se på hvordan den forstås,
hva som kommer fram av refleksjoner og forståelser hos ledere i barnehagene rundt
Kompetanseløftet, og hva dette vil innebære.
Styrerne
i et skjæringspunkt
Lederne
i barnehagene sitter i et skjæringspunkt mellom ytre krav og barnehagenes indre
liv. Styrerne er på sett og vis «portvoktere» i den forstand at de skal være
både buffere, oversettere og formidlere av de ytre kravene som stilles av
storsamfunnet og myndigheter og i en slik rolle kunne styre hvordan kravene
skal omsettes i den daglige driften. I dette ligger det også at de skal kunne
ta selvstendige valg innenfor mandatet og autonomien de forvalter. Kompetanseløftet
baserer seg på et tett samarbeid som avhenger av tillit. Tilliten er
samarbeidets smøremiddel (Grimen, 2010). Våre informanter vet lite om hva som kommer og
hvordan Kompetanseløftet faktisk vil fungere i praksis, når det først kommer på
plass. Et stort og omfattende prosjekt som involverer så mange parter, uten at
det er helt klart hvordan det skal skje og hvordan den enkelte barnehage
faktisk blir involvert, kan skape usikkerhet og skepsis. Det kan også skape en
del diskusjon i forbindelse med kartleggingen. Våre funn tyder på det motsatte.
Det er lite refleksjon og diskusjon, i det hele tatt lite motstand å finne. I
stedet ser vi at lederne i barnehagene tar imot kartleggingen uten å stille
særlig kritiske spørsmål.
Hvorfor
er det slik?
Vi
finner at tilliten er høy, ikke minst i samarbeidet med Pedagogisk- psykologisk
tjeneste (PPT). Denne faglige kontakten over tid har betydning for utvikling og
opprettholdelse av tillit, særlig til nøkkelpersonene som de har tett og til
dels personlig samarbeid med, i jevnlig kontakt. Det forklarer nok mye av de
manglende motforestillingene og den kritiske distansen vi antar eksisterer når
et slikt større prosjekt skal innføres.
Det
vi likevel stiller oss noe undrende til, er hvor lite kjennskap og kunnskap
våre informanter har til selve Kompetanseløftet og det som følger av
implementeringen. Kartleggingen stoppes altså ikke
eller settes på vent på grunn av informasjonsmangel, eller en opplevelse av det
flere av våre informanter oppfatter som en noe uryddig prosess. De aksepterer
prosessen, men viser varierende grad av forståelse og kunnskap om hva
Kompetanseløftet innebærer. På tross
av hvordan implementeringen skjer, til dels brått og uten klare og tydelige
føringer, velger styrerne å gjennomføre oppgavene som forventes av dem fra
initiativtagerne.
Svarene antyder også at det er få eller ingen
motforestillinger til selve innholdet eller implementeringen verken med tanke på hvordan den
gjennomføres eller at den skal gjennomføres. Vårt materiale viser at styrere har forholdsvis
liten forståelse for egen rolle i det tverretatlige
kompetanseutviklingsarbeidet det legger opp til. Samtidig ser vi at samtlige
styrere stiller barnehagene til disposisjon for et arbeid de ikke forstår fullt
ut hva innebærer eller leder til. Det kan tyde på stor tillit til ordningen,
selv om de ikke har den fulle oversikten over hva arbeidet innebærer eller hva
som er hensikten. Utsagnet under viser noe av forvirringen knyttet til
innholdet og samtidig en uklarhet i hva som faktisk vil komme til å skje:
Leder:
Er det slik at PPT skal bli mer allmennpedagogisk? Det var noen som sa det.
Statped skal over i andre roller slik at PPT skal overta en del av det Statped
jobbet med. Kan det stemme?
Så hva innebærer dette?
Våre
funn indikerer at kompetansekartleggingen i forkant av innføringen av selve
Kompetanseløftet ikke skaper særlig motstand eller kritiske innvendinger, men
ses mer på som en av mange ulike krav og pålegg som styrere må forholde seg
til. Samtidig ser vi at både prosessen og selve kartleggingen ikke følges opp
med særlig utfyllende informasjon og ikke settes klart og tydelig i sammenheng
med det som skal komme. Prosessen oppfattes til dels som utydelig og lite
ryddig. På bakgrunn av dette undrer vi oss over at kartleggingen går så greit
og uten særlige innvendinger. Styrerne blir ikke de portvoktere man kanskje kan
forvente at de er, men port åpnere og tilretteleggere. Det gir noen
perspektiver på ledelse og autonomi som ligger i styreres mandat, og det gir
grunn til å reflektere over hvordan den enkelte leder i barnehagen oppfatter
sin rolle. Samtidig ser vi også at informasjon og kunnskap om det som er
grunnlaget for kartleggingen, om selve Kompetanseløftet og de praktiske følgene,
er mangelfull. Det gir oss grunn til både å stille spørsmål med
rolleforståelsen til lederne i barnehagene i denne sammenhengen, men også til
selve prosessen knyttet til innføringen av Kompetanseløftet i de regionene vi
har undersøkt.
Litteraturliste
Grimen, H. (2010). Hva er tillit. Universitetsforlaget.
Janninger, L., Salvesen, P. E., & Åmot, I. (2024, Januar). Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess. Nordisk barnehageforskning, s. 1–22.
Nordahl,
T., med flere (2018). Inkluderende
fellesskap for barn og unge. Ekspertgruppen for barn og unge med behov for
særskilt tilrettelegging. Fagbokforlaget.
Meld. St. 6 ( 2019 -2020) Tett på – tidlig innsats og
inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
Kunnskapsdepartementet.