Tiltak mot ungt utenforskap − vi vet lite om hva som virker
Fagartikkel:Når unge faller utenfor i utdanning og arbeidsliv, har det store konsekvenser for de unge selv og medfører høye kostnader for samfunnet. Tverrsektorielle løsninger er pekt ut som viktige, men forskningen på feltet er mangelfull.
I langtidsplan for forskning og høyere
utdanning 2023–2032 har regjeringen lansert et samfunnsoppdrag som skal
inkludere flere unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv gjennom en
tverrsektoriell og målrettet innsats. Forskningsbasert kunnskap om risikofaktorer,
effektive tiltak og tverrsektorielle innsatser vil være avgjørende for å kunne
nå målet om inkludering av flere barn og unge. Forskningsrådet ledet den
operative gruppen som i mars 2024 presenterte forslag til konkretisering og
organisering av samfunnsoppdraget frem til 2032.
Annonse
I denne artikkelen tar
vi utgangspunkt i forskningshullene som ble identifisert i den omfattende
kunnskapsoversikten til Frøyland mfl. (2022). Denne rapporten sammenstiller
forskning fra alle de nordiske landene om inkludering til utdanning, arbeid og
samfunnsliv.
Frøyland mfl. (2022) finner at det eksisterer betydelig forskning
på risikofaktorer for utenforskap i utdanning, og en del forskning og
evaluering av tiltak som skal inkludere barn og unge i utdanning. Imidlertid
viser rapporten at det mangler forskningsbasert kunnskap om hvordan
velferdstjenestene kan organisere seg og kompetansemessig utruste seg for å
møte de sammensatte behovene til barn og unge. Strategiske dokumenter som Langtidsplanen for forskning og høyre
utdanning
(Meld. St. 5 (2022–2023) og en rapport utarbeidet for Barne- og
familiedepartementet (NFR, 2021), peker på behovet for tverrsektorielle
innsatser for å løse utfordringer knyttet til ungt utenforskap.
Vi har derfor
systematisk kartlagt nyere litteratur som tar for seg tverrsektorielle tiltak
på utdanningsfeltet. Dermed bidrar vi til å samle og løfte helt ny kunnskap om
hvordan tverrsektorielle innsatser kan innrettes. Avslutningsvis diskuterer vi
hvilke kunnskapshull som fortsatt finnes, og på hvilken måte fremtidig
forskning kan bidra til å fylle disse.
Tidligere kunnskap
Den omfattende og grundige
kunnskapssammenstillingen til Frøyland mfl. (2022) legger vekt på at dersom
tverrsektorielt samarbeid skal ha positiv innvirkning på inkludering av barn og
unge, så må det kjennetegnes av tilstrekkelig koordinering mellom instansene.
Det er særlig viktig med et godt samarbeid når man skal sikre at barn og unge
mestrer overgangsfasene, der de er mest sårbare.
I tillegg peker rapporten på
at en holistisk tilnærming ideelt sett innebærer at ulike støtteinstanser
jobber med flere temaer og på flere forvaltningsnivåer samtidig og over tid.
Det som kjennetegner god tverrsektoriell tjenesteyting, er kontinuitet og
varighet.
Frøyland mfl. (2022) viser også at de helhetlig integrerte tjenestene
som forskningen etterspør, ikke finnes, og at det er utfordrende å få til god
nok kvalitet i samarbeidet. Forfatterne kommer også med noen mulige årsaker til
mangelen på nødvendig samarbeid, som kapasitet, struktur og mandatet til de
individuelle tjenestene, og at ulike tjenester jobber ut fra ulike praksiser.
På individnivå er gode tjenester, ifølge Frøyland mfl. (2022), kjennetegnet av
god relasjonsbygging, etablering av fellesskapsfølelse og tilhørighet, relevant
kompetanse blant profesjonsutøvere og medvirkning fra de unge.
En gjennomgang av ny forskning
Forskningsprosjektet vårt består av
systematisk litteratursøk og oppsummering av utvalgt forskningslitteratur, som
kombinerer fordelene med en kritisk og narrativ forskningsoppsummering med et
systematisk litteratursøk (Grant & Booth, 2009).
Vi gjennomførte
systematiske søk i databasen Web of Science (WoS) for å identifisere forskning
publisert som fagfellevurderte tidsskriftsartikler fra nordiske land. WoS er
blant verdens største forskningsdatabaser og dekker de fremste tidsskriftene
innen de fleste fagområder. Søkestrengen er basert på begreper og synonymer for
temaområdene skole,
utdanning osv., i
tillegg til ungdom
og elever og
ulike termer relatert til de nordiske landene.
Samfunnsvitenskapelig
litteratur, særlig på andre språk enn engelsk, har derimot relativt lav dekning
i indekserte databaser som WoS (Aknes & Sivertsen, 2019). Derfor ble det
systematiske søket supplert med søk for å sjekke sitater og referanselister i
de mest sentrale publikasjonene (Papaioannou mfl., 2010).
Videre i de
strategiske søkene ble det rettet spesiell oppmerksomhet mot førsteforfattere
av publikasjonene som har tilhørighet til en norsk forskningsinstitusjon,
ettersom vi kunne søke opp disse i Norsk vitenskapsindeks (NVI) for slik å få
komplette publiseringslister fra disse personene. NVI er et register over
vitenskapelige publikasjoner fra alle forskningsinstitusjoner i Norge og gir
den mest omfattende oversikten over norsk forskning. Treffene fra NVI ble
vurdert ut fra de samme seleksjonskriteriene som treffene fra det systematiske
søket. Tabell 1 viser seleksjonskriterier i litteraturgjennomgangen.
Seks nordiske studier
I en nordisk kontekst har det i løpet av de
siste årene kommet studier om betydningen av tverrsektorielle innsatser for å
motvirke marginalisering og ekskludering i utdanning.
Her oppsummerer vi seks
studier, blant disse fire studier utført i Norge som har evaluert
tverrsektorielt samarbeid for inkludering av barn og unge til utdanning.
Fire
studier ble identifisert gjennom supplerende søk. Tre studier ble publisert
etter 2021, og de var dermed for nye til å være inkludert i Frøyland mfl.
(2022). Av de andre tre studiene ble én (Anvik & Waldahl, 2018)
identifisert som referanse i Frøyland mfl. (2022). Siden den er tematisk
relevant, omtales den nedenfor. Tabell 2 viser en oversikt over de seks
inkluderte studiene.
Mekanismer som bidrar til frafall
To nordiske studier ser på flere perspektiver
når det gjelder komplekse mekanismer som kan bidra til skolefrafall eller
-fravær og mentale helseutfordringer blant unge. Anvik og Waldahl (2017)
studerer erfaringer fra unge og deres utfordringer samt perspektiver fra
ansatte ved offentlige velferdstjenester på Island, i Norge og på Færøyene.
Disse omfatter offentlige sysselsettingstjenester, utdanning, sosiale tjenester
og helse. De unge har verken fullført eller påbegynt utdanning, de har svak
eller ingen tilknytning til arbeidsmarkedet og utfordringer med mental helse.
Forfatterne diskuterer
hvordan tjenestenes måte å være rigget på, som spesialiserte
siloorganisasjoner, begrenser muligheten til å håndtere kompleksiteten i
problemene som denne gruppen står i. Funnene viser at i alle de tre landene
samarbeider og koordinerer tjenestene med hverandre kun i begrenset grad, når
det gjelder tiltak for denne gruppen. De som er i stand til å ta tak i de
komplekse behovene denne gruppen har, er ifølge forfatterne individuelle
aktører, eller ildsjeler, som jobber tett rundt disse unge og i samarbeid med
andre tjenester.
I en annen studie,
begrenset til Norge, argumenterer de samme forfattere (2018) for at skolen
spiller en sentral rolle ved kunne forebygge mentale helseproblemer som
påvirker elevenes utvikling og muligheter i utdanning. De påpeker at selv om
skolehelsetjenester og sosialpedagogiske støttetjenester har blitt utvidet i
mange land, er de fortsatt ikke tilstrekkelig utviklet til å kunne møte
behovene til sårbare elevgrupper.
Anvik og Waldahl (2018)
finner også særlige utfordringer i utviklingen av et tett og bærekraftig
samarbeid for å støtte denne elevgruppen. De presenterer empiriske funn fra sin
studie om et tverrprofesjonelt team som ser på helse- og psykososiale faktorer
hos elever i flere videregående skoler. De diskuterer hvilke betingelser som må
være til stede for at tverrprofesjonelt samarbeid skal lykkes i å støtte elever
som er i faresonen for å falle fra i videregående skole.
Studien er teoretisk
inspirert av «grensesettingslitteraturen» (boundary) og drøfter utfordringer og muligheter i
kryssende grenser mellom ulike profesjoner og tjenesteområder. Forskerne
argumenterer for å sette av tid til å reflektere over hvilke kvaliteter de
ulike aktørene besitter, og hva de burde bidra med for å opprette et samarbeid
som er mer enn en koordinering av det som allerede eksisterer, det vil si
interseksjonelle praksiser (third spaces)
(Anvik & Waldahl, 2018).
Kommunale barnevernstjenester
Breimo mfl. (2019) viser at de kommunale
barnevernstjenestene samarbeider med andre tjenester i omfattende grad, og at
dette samarbeidet vanligvis er formalisert. Studien finner utstrakt samarbeid
mellom barnevern og lokale helsetjenester, som helsestasjon og
skolehelsetjeneste, i tillegg til samarbeid med skoler og barnehager. Det
formaliserte samarbeidet med NAV synes derimot å være mindre vanlig, ifølge
forfatterne.
Barnevernet viser seg å
først og fremst ha et formalisert samarbeid med de instansene som har mandat
til å oppdage tegn på omsorgssvikt, og som dermed kan sende bekymringsmeldinger
tidlig. Dette begrunnes med behovet for å forhindre problemeskalering senere.
Funnene indikerer også at barnevernet i mindre grad samarbeider med tjenester
som har virkemidler som kunne føre til praktiske løsninger, for eksempel NAV.
Denne studien har først
og fremst sett på barnevernets begrunnelser for å formalisere samarbeidet ut
fra egne oppgaver og ansvar, uten å ta hensyn til samarbeidspartnernes
perspektiver. Forfatterne påpeker at det å bli sett som reell
samarbeidspartner, ikke bare som informatør for en annen part, vil kunne styrke
samarbeid og øke tilliten mellom partnere. Det hevdes videre at barnevernets
begrunnelser for samarbeid med andre instanser også kan ha utgangspunkt i
barnevernsloven, som ikke ser på samarbeidet mellom partnere ved
tjenestesystemet i fellesskap.
Barnevernets mandat til å avdekke omsorgssvikt
og andre problemer og iverksette tiltak ser ut til å forsterke en instrumentell
og rigid forståelse av samarbeid med andre instanser, noe som igjen kan svekke
tillit. Det pekes på behov for mer forskning om hvordan andre tjenesteytende
aktører vurderer hva som gjør samarbeidet med barnevernet nyttig.
Årsaker til skolefravær i ungdomsskolen
Melander mfl. (2022) undersøkte hvordan ulike
profesjonsutøvere i to kommuner i Finland vurderte årsaker til skolefravær
blant 13- til 15-åringer, og hva profesjonsutøverne tenker kan fremme eller
hemme arbeidet for å redusere fraværet i grunnskolen.
Blant profesjonsutøvere
var det viserektorer og rektorer, lærere som gir spesialundervisning,
faglærere, sosialarbeidere ved skolen, rådgivere, skolepsykologer,
helsesykepleiere, leger og sosialarbeidere i barnevernet. Helseproblemer ble
nevnt som hovedårsak til skolefravær, men dette var et tema som
undervisningspersonalet syntes det var vanskelig å ta opp, selv om de var klar
over sammenhengen mellom skolefravær og mentale helseproblemer. Skolelegene
hadde derimot et klart ønske om å bli inkludert i denne prosessen.
Mentale helseproblemer
nevnes som en grunn til å henvise eleven til skolelegen. Samfunnsmessige
årsaker ble derimot ikke nevnt, noe som ifølge forfatterne kan skyldes et
likeverdig utdanningssystem med åpen tilgang.
Forfatterne konkluderer med at
manglende kommunikasjon mellom ulike profesjonsgrupper kan føre til feilaktige
antakelser. Dette ble påpekt av helsesykepleiere som var skeptiske når det
gjaldt å inkludere skolehelsetjenesten ved tiltak som gjaldt skolefravær.
Videre anbefaler forfatterne regelmessig kontakt mellom undervisningspersonell
og helsepersonell ved skolen, ettersom dette vil kunne bidra til gjensidig
kjennskap og et bedre samarbeid. En manglende rollefordeling mellom
helsesykepleier og lærere i samarbeid om elevenes mentale helse ble også nevnt
i en tidligere kunnskapsoversikt av Pedersen og Wollscheid (2023).
Ut over dette
konkluderer Melander mfl. (2022) med at lokale autoriteter burde legge bedre
til rette for å fremme samarbeid mellom ulike grupper av profesjonsutøvere,
slik at fraværende elever får den støtten de trenger.
Vellykkede tiltak for unge voksne
Ayoub mfl. (2023) spør
om hvilke faktorer sosialarbeidere og helsepersonell vurderer som vellykkede
når det gjelder å støtte sosialt marginaliserte unge voksne. Selv om
informantene jobbet i ulike organisasjoner, hadde de noen felles synspunkter om
effektive intervensjoner. Informantene pekte på betydningen av å jobbe mot en
uavhengig og voksen tilværelse/eksistens, noe som krever en genuin interesse og
en forpliktelse fra både profesjonsutøveren og den unge voksne.
I tillegg nevner
informantene deltakelse og innflytelse over eget liv. Tålmodighet, kreativitet
og fleksibilitet ble nevnt som viktige egenskaper for livsmestring, og de
profesjonelle kunne tilføye selvbestemmelse
som noe som representerer håp og alternative måter å tenke på.
Informantene påpekte at
å fremme den indre styrken blant unge var viktig. Det å delta og å ta ansvar
bidrar til økt selvfølelse og selvtillit. Forfatterne argumenterer for at et
samarbeid mellom sosiale tjenester, utdanning og arbeidsliv er nyttig. Studien
konkluderer med at vellykkede tiltak handler om tidlig identifisering, en
integrerende og helhetlig tilnærming, flerdimensjonale tiltak og aktiviteter
som er individuelt tilpasset den enkelte.
Marginaliserte elever i yrkesfagopplæring
Rapp mfl. (2023) tar utgangspunkt i at elever
i yrkesfagopplæring har en høyere risiko for marginalisering når man
sammenligner med elever i andre utdanningsprogrammer. De utforsker overgangen
til lærlingplass i yrkesfaglig opplæring og risikoen for marginalisering blant
elever som ikke får lærlingplass.
De påpeker at lokale systemer i
yrkesfagopplæring må møte behovene til unge med ulik type bakgrunn, og at det
foreligger en alvorlig risiko for frafall mellom det andre og det tredje året,
når de skal ut i lærlingperioden.
Forskerne argumenterer
for at det trengs en høy grad av systemintegrering mellom skoler og bedrifter
for å møte risikoen ved marginalisering. Et eksempel på systemintegrering er
når en bedrift får pedagogisk støtte fra opplæringskontor. Opplæringskontorene
er strategisk lokalisert ved skolene og har dermed utstrakt mulighet og
kompetanse for å aktivt påvirke inkluderingen av lærlingene.
Det understrekes
videre at de tre involverte systemene, skole, bedrift og opplæringskontor, er
forskjellige når det gjelder hva de kommuniserer, og hvilke meninger disse
budskapene uttrykker. Det ser ut til å være en utfordring at det mangler
samsvar mellom elevenes yrkesfagopplæring og bedriftenes behov.
Et viktig funn
er at forskjellige rasjonaliteter på tvers av systemer kan føre til at det blir
vanskeligere å tilpasse utdanningen til arbeidsmarkedet. Samtidig gir
kommunikasjon mellom ulike aktører muligheter til å oversette ideer og
overkomme systemforskjeller, samt gjensidig kommunikasjon om hvordan
marginalisering kan reduseres.
Hva vi vet, og hva vi trenger å vite
Vår litteraturgjennomgang om tverrsektorielt
samarbeid på utdanningsfeltet gjenspeiler i stor grad det samme som funnene i
Frøyland mfl. (2022).
Forskningen er tydelig på at det som skal til for å
forebygge marginalisering og forhindre utenforskap og bidra til inkludering, er
at velferdstjenester og utdanningsinstanser samarbeider mer og på bedre måter.
Dette innebærer at helhetlig tilnærming, inkluderingen av flere yrkesgrupper i
støtteapparatet og samarbeid på tvers av ulike tjenester kan bidra til løsninger
for å støtte utsatte unge og hindre skolefravær og frafall.
Flere av studiene
påpeker at tverrsektorielle løsninger er utfordrende å iverksette i praksis,
fordi ulike tjenester har ulike rasjonaliteter, ulikt mandat, bygger på ulike
lover og har ulike arbeidskulturer. Dermed kan det se ut til at det er
tjenestenes silo-spesialisering som begrenser muligheten til å håndtere de
komplekse i problemene sårbare elever opplever.
Dette er kanskje også
forklaringen på hvorfor det mangler forskning som viser eksempler på hvordan
god og vellykket tverrsektoriell tjenesteyting kan innrettes.
Tidligere forskning er
tydelig på at det er viktig å forstå hvordan vi kan bryte ned barrierer mellom
sektorer og forvaltningsnivåer for å forhindre ungt utenforskap. Mye tyder på
at det er nødvendig å utforske hvordan tjenestenes mandater og ressurstildeling
påvirker deres evner til å samarbeide på tvers. Vi trenger altså studier på
strukturelt og organisatorisk nivå, i tillegg til studier på mikronivå.
Samtidig
indikerer studier som Melander mfl. (2022) og Rapp mfl. (2023) at
kulturforskjeller mellom aktører og profesjoner kan hindre samarbeid, slik at
vi også trenger mer forskning på aktørnivå om hva som kjennetegner vellykkede
tverrfaglige samarbeid.
Det er også uklart om, og i så fall hvordan,
tverrsektorielt samarbeid kan bidra til varig inkludering av utsatte unge. For
å få svar på dette trenger vi i større grad å evaluere effekten av tiltak ved
bruk av et studiedesign som måler årsaker og virkninger, mer forskning på
langtidskonsekvenser av tiltak, og en stor forskningsinnsats på hvordan vi best
oppnår tverrsektoriell samhandling og tverrsektorielle løsninger på barn og
unges sammensatte behov. Vi trenger rett og slett å vite mest mulig om hvordan slike
tiltak kan virke for de mest utsatte gruppene, sett fra et flerdimensjonalt
perspektiv.
Litteratur
(Litteratur merket med * er inkludert i
analysen.)
Aksnes, D.W. & Sivertsen, G. (2019). A
Criteria-based Assessment of the Coverage of Scopus and Web of Science. Journal
of Data and Information Science, 4, 1−21.
*Anvik,
C. & Waldahl, R.H. (2018). Sustainable
collaboration to support vulnerable youth: Mental health support teams in upper
secondary school. Social Inclusion, 6(3),
282–288.
*Anvik,
C.H. & Waldahl, R.H. (2017). Excluded
youth in Iceland, the Faroe Islands and Norway. Nordisk välfärdsforskning. Nordic
Welfare Research, 2(1), 17−29.
*Ayoub,
M., Udo, C. & Randell, E. (2023). Promoting
social engagement for young adults living in social isolation in Sweden: social
workers and health care professionals’ perceptions of success factors. Nordic
Social Work Research, 13(1), 63−75.
https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1946710
*Ballo,
J.G., Heglum, M.A., Nilsen, W. & Bernstrøm, V.H.
(2022). Can adolescent work experience protect vulnerable youth? A population
wide longitudinal study of young adults not in education, employment or
training (NEET). Journal of Education and Work, 35(5),
502−520.
*Breimo,
J.P., Lo, C., Anvik, C.H. & Sandvin, J.T.
(2019). Mål
og mening med samarbeid-en analyse av barnevernets formaliserte
samarbeidsnettverk. Fontene forskning, 12(2), 4–17.
Frøyland, K., Ballo, J., Anne, L., Talieh,
S., Abdelzadeh, A., Anvik, C., ... & Larsen, C.V. (2021). Inkludering av unge i skole, arbeid og
samfunn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning. Rapport fra
Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet − storbyuniversitetet.
Grant, M.J. & Booth, A. (2009). A
typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated
methodologies. Health Information & Libraries Journal, 26(2),
91−108.
*Heckley,
G., Nordin, M. & Gerdtham, U.G.
(2022). The health returns of attending university for the marginally eligible
student. Health Economics, 31(5),
877−903. https://doi.org/10.1002/hec.4484
*Hell,
A. & Sauro, S. (2021). Swedish as a
Second Language Teachers’ Perceptions and Experiences with CALL for the Newly
Arrived. Calico Journal, 38(2),
202−221. https://doi.org/10.1558/cj.41169
*Jystad, I., Haugan, T., Bjerkeset, O., Sund,
E.R. & Vaag, J.
(2021). School Functioning and Educational Aspirations in
Adolescents With Social Anxiety-The Young-HUNT3 Study, Norway. Frontiers
in Psychology, 12. https://doi.org/ARTN 727529
10.3389/fpsyg.2021.727529
*Kaukko,
M., Wilkinson, J. & Kohli, R.K.S.
(2022). Pedagogical love in Finland and Australia: a study of refugee children
and their teachers. Pedagogy Culture and Society, 30(5),
731−747. https://doi.org/10.1080/14681366.2020.1868555
*Kesak,
H. & Basic, G. (2023).
Interculturalism, ethnicity, and multilingualism in upper secondary school: an
analysis of social pedagogical identities during pedagogical work with newly
arrived students in Sweden. Intercultural Education, 34(2),
180−198. https://doi.org/10.1080/14675986.2023.2177623
*Melander,
K., Kortteisto, T., Hermanson, E., Kaltiala, R., Mäki-Kokkila, K., Kaila, M.
& Kosola, S. (2022). The perceptions of
different professionals on school absenteeism and the role of school health
care: A focus group study conducted in Finland. PLOS ONE, 17(2).
https://doi.org/ARTN e026425910.1371/journal.pone.0264259
Meld.
St. 5 (2022–2023). Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023–2032.
Kunnskapsdepartementet.
*Myhr, A., Lillefjell, M., Espnes, G.A., and
Halvorsen, T.
(2017). Do family and neighbourhood matter in secondary school
completion? A multilevel study of determinants and their interactions in a
life-course perspective. PLOS ONE 12(8).
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0184231.
Norges forskningsråd (NFR) (2021). Ut av blindsonene. Strategi for et samlet
kunnskapsløft for utsatte barn og unge. NFR.
Papaioannou,
D., Sutton, A., Carroll, C., Booth, A. & Wong, R.
(2010). Literature searching for social science systematic reviews:
consideration of a range of search techniques. Health information & libraries Journal,
27(2),
114−122.
Pedersen, C. & Wollscheid, S. (2023). Samarbeidet
mellom skole og skolehelsetjeneste – hva forskningen forteller oss. Bedre
Skole, 35(3).
Peter,
T., Edgerton, J.D. and Roberts, L.W.
(2010) Welfare regimes and educational inequality: a crossnational exploration.
International studies in Sociology of Education 20(3):
241–264.
*Ramsdal,
G.H. & Wynn, R. (2022). Attachment
and school completion: Understanding young people who have dropped out of high
school and important factors in their re-enrollment. International Journal
of Environmental Research and Public Health, 19(7),
3938.
*Rapp,
A.C., Knutas, A. & Smeplass, E.
(2023). Bridging gaps in vocational education and training systems in Norway. Journal
of Vocational Education & Training,
1−19. https://doi.org/10.1080/13636820.2023.2255992
*Ringbom,
I., Suvisaari, J., Kääriälä, A., Sourander, A., Gissler, M., Ristikari, T.
& Gyllenberg, D. (2022). Psychiatric
disorders diagnosed in adolescence and subsequent long-term exclusion from
education, employment or training: longitudinal national birth cohort study. British
Journal of Psychiatry, 220(3), 148−153.
https://doi.org/PII S000712502100146X10.1192/bjp.2021.146
*Rogstad, J., Bjørnset, M., Drange, N.,
Gjefsen, H. & Takvam Kindt, M. (2021). Fraværsgrensen i videregående skole:
Perspektiver, konsekvenser og erfaringer (s. 147). Cappelen Damm Akademisk/NOASP
(Nordic Open Access Scholarly Publishing).
*Sundelin, Å., Lindgren, J. & Lundahl, L. (2023). Young
People’s Stories of School Failure and Remedial Trajectories − Clues to
Prevention of School Absenteeism and Early School Leaving. European Education, 55(3–4), 202–215. https://doi.org/10.1080/10564934.2023.2251023
Takala, M., Pihlaja, P. & Viljamaa, E. (2022). ‘Yes
it’s good, but…’ student teachers’ inclusion narratives. Scandinavian
Journal of Educational Research. Advance online
publication. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115133
*Tegtmejer,
T. (2022). The Price for Inclusion:
Financial/Educational Dilemmas in the Inclusive School System in Denmark. Education
Sciences, 12(11). https://doi.org/ARTN
83210.3390/educsci12110832
Triventi,
M. (2014) Higher education regimes: An empirical
classification of higher education systems and its relationship with student
accessibility. Quality and Quantity 48(3):
1685–1703.
*Virtanen,
T.E., Räikkönen, E., Engels, M.C., Vasalampi, K. & Lerkkanen, M.K.
(2021). Student engagement, truancy, and cynicism: A longitudinal study from
primary school to upper secondary education. Learning and
Individual Differences, 86.
https://doi.org/ARTN 10197210.1016/j.lindif.2021.101972
Wollscheid, S.; Hjetland, H.N.; Rogde, K.;
Skjelbred, S.-E.
(2018). Årsaker
til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: En kunnskapsoversikt. Nordisk institutt for
studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
Wollscheid, S. (2010). Språk, stimulans og læringslyst – tidlig
innsats og tiltak mot frafall i videregående opplæring gjennom hele oppveksten. OsloMet −
storbyuniversitetet: NOVA.
Annonse
Om forfatterne
Sabine Wollscheid har
doktorgrad i sosiologi (dr. phil.) fra Universitet i Trier, Tyskland og jobber
som seniorforsker (Forsker 1) ved Nordisk institutt for studier om innovasjon,
forskning og utdanning (NIFU). Hun har særlig ekspertise i systematiske
kunnskapsoppsummeringer og forskningskartlegginger innen samfunnsvitenskap.
Videre interesser omfatter studier av sosiale forskjeller i forskning og
utdanning.
Jannike Gottschalk Ballo har
PhD i sosialt arbeid og sosialpolitikk fra OsloMet (2023) og er forsker 2 ved
NIFU. Hennes forskningsinteresser handler om sosial ulikhet i utdanning og
arbeid med fokus på grupper som funksjonshemmede, barn av innvandrere, ungt
utenforskap (NEET), samt forskjeller knyttet til kjønn. Ballo jobber primært
med kvantitative analyser av registerdata og surveydata.
Lone Wanderås Fossum har
master i bibliotek- og informasjonsvitenskap fra OsloMet og er forsker 3 ved
NIFU, der hun arbeider med systematiske kunnskapsoppsummeringer innenfor
samfunnsvitenskap. Fossum har en ekspertise innen systematiske litteratursøk og
arbeider også med informasjon- og digital kompetanseutvikling.