Når en familie velger denne undervisningsformen, sier loven at det skal føres tilsyn med opplæringen barnet får.
Det første tilsynet skal skje innen tre måneder. Etter det møter Geir familiene én til to ganger i året.
Hans oppgave er å vurdere om opplæringen barnet får er tilfredsstillende. Det viktigste er å se om barnet følger sin egen læringskurve.
– Min oppgave er ikke å lete etter feil. Jeg har aldri spurt en familie hvorfor de underviser som de gjør, men jeg er lydhør og interessert når de forteller hvordan de går fram, forteller Engdahl.
– Hjemmeundervisere er ikke bundet av at de må forholde seg til 25 ulike barn samtidig. Hvis metoden de bruker fungerer for det barnet man underviser, og de får opplæringen loven krever, så er det flott. Tilsynet skal være en ressurs for familien sånn at de vet at de er på riktig vei og eventuelt få noen råd og innspill der de er usikre eller vil ha oppfølging.
En ressurs for familien
Geir Engdahl er selv utdannet lærer og jobbet i skolen i 20 år. Nå er han tilsynslærer i sju familier. I tillegg underviser han sin egen datter hjemme.
– Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli en forkjemper for hjemmeundervisning. Men jeg ser at det passer noen barn best, sier han.
Han råder kommuner som har hjemmeskolefamilier til å forsøke
å få den samme tilsynslæreren til å følge opp over tid.
Geir Engdahl.Foto: Privat
– Familiene jeg samarbeider med har ofte brukt måneder og
år før de har kommet frem til at de vil ta barnet ut av skolen. I de fleste tilfellene skyldes det helse, mobbing eller skolevegring. Noen få gjør det av filosofisk
eller religiøs overbevisning.
Engdahl er tilbakeholden med råd og tips når han har tilsyn.
Hva skal til for å ha hjemmeundervisning?(fulltid)
I Norge er det opplæringsplikt, ikke skoleplikt. Det er foreldrenes ansvar å påse at barna får den grunnskoleopplæringen de har rett til. Dette kan foreldrene gjøre gjennom å ha barna i den offentlige skolen, i en privatskole eller gjennom privat hjemmeundervisning.
Hvis du vil ta barna dine ut av skolen må du melde i fra til kommunen. Da overtar du ansvaret for opplæringen av barnet ditt.
Man kan
starte hjemmeundervisning når som helst i skoleåret.
Det er ingen
krav til lengden på hjemmeundervisning – den kan vare fra uker til år.
Du får ingen
økonomisk kompensasjon.
Opplæringen
trenger ikke skje på en viss måte eller følge et fast program, men
kunnskapsmålene i læreplanen er mål for hva elever skal kunne på ulike trinn.
Kommunen
plikter å føre tilsyn med hjemmeundervisning.
Noen
kommuner bidrar med bøker og utgiftsdekning.
Kilde Norsk hjemmeundervisningsforbund
– Jeg svarer så godt jeg kan hvis familien ønsker innspill
eller veiledning, men er forsiktig i å legge føringer. Etter hvert blir man
bedre kjent, og gode relasjoner tåler mer. Det forutsetter at tilsynslærer ikke
blir byttet ut etter hvert skoleår.
Han mener at det er lov å bemerke at man ønsker å se
fremgang innenfor enkelte områder ved neste tilsyn.
– Men det må ikke gjøres på en måte som tvinger familien til
å følge skolens planer og dermed gripe inn og endre opplæringen som fungerer
for barnet.
Han advarer også mot å la noen ved nærskolen utføre tilsynet.
– Spesielt ikke hvis en langvarig konflikt mellom nærskolen og familien har vært foranledningen for hjemmeundervisningen, sier han.
Kommunene får overføringer fra staten i forhold til hvor
mange barn de har i skolepliktig alder. De som driver hjemmeskole, får ikke
overføringer.
– Det finnes tilfeller der familiene får beholde skolebøker
og skole-PC, men de aller fleste må bekoste dette selv, forteller Engdahl.
Engdahl har selv vært hjemmeskolelærer siden høsten 2019. De har en fast struktur på dagene. Hans erfaring er at datteren slapper mer av og klarer mer etter at hun fikk hjemmeskole.
– Det er det mange som opplever, sier han.
På hjemmeskolen får hun dessuten en-til-en-oppfølging. Det gjør at man får unna mer på kortere tid.
– Hun gikk på skolen i to år, men trivdes dårlig. Det å ta henne ut var det eneste rette for oss. I ettertid har hun forsøkt seg på skolen igjen i en periode, men valgt å gå tilbake til
hjemmeundervisning, sier han.
– Er det en fare for at barn kan bli forsømt på hjemmeskole?
– Det hender en sjelden gang at tilsynet viser at et barn
bør tilbakeføres til skolen.
– Godt av delt løsning
I tillegg til de elevene som er registrert med hjemmeskole i Norge, finnes det noen som har delte løsninger med noe undervisning i hjemmet og noe på skolen.
Ettersom disse ikke blir registrert finnes det ikke en nøyaktig oversikt over hvor mange det gjelder. Men en av dem var Jonas (8). I høst fikk han ha hjemmeskole med mamma ute på småbruket de har kjøpt en dag i uka. Men så var det slutt. Kommunen var redd for at de kunne bli saksøkt i fremtiden for mangelfull opplæring.
Geir Engdahl mener det er feigt når kommunene sier nei til slike delte løsninger.
– Mange barn hadde hatt godt av en
delt løsning og det burde vært testet ut i større grad. Tenk på de som har
skolevegring, kanskje noen timer eller dager hjemme hadde berget skolegangen for noen av dem.
Annonse
Senior som tilsynslærer
Det er lite
forskning på hjemmeundervisning i Norge, en må tilbake til 2006 da Christian W.
Beck tok doktorgrad på tema. Han er død, men Marta Straume (79) jobbet sammen
med Beck. Hun er utdannet lektor og har også selv vært lærer for sine barn.
– Jeg har fulgt feltet i mange årtier, men det finnes en vitenskapelig kartlegging av hvordan det er
gått med barn som har hatt hjemmeundervisning, sier hun.
– Men alle jeg
har kjenner til har klart seg bra. Flere har
tatt høyere utdanning, sier Straume.
Hun har vært
tilsynslærer for mange titalls familier, i mer enn 50 kommuner over store deler
av landet. Hun lister opp mange av de samme årsakene som Engdahl til hvorfor noen velger å ta barna ut av skolen. I tillegg er det de som mener at hjemmeskole rett og slett er et bedre tilbud, sier hun.
For hennes barn var årsaken mobbing.
– Barna ble syke av det. Det var ikke forsvarlig å ha dem på skolen lengre. Løsningen ble hjemmeundervisning, sier hun.
– Jeg mener det reddet barna mine. Mange jeg har møtt sier at hjemmeskole har vært det beste for deres barn.
Men Straume har også møtt familier som er blitt mistenkeliggjort og meldt til barnevernet.
– Av og til
har det blitt store konflikter med nærskolen for eksempel, sier sier
Marta Straume som fortsatt brenner for en bra hjemmeundervisning og er tilsynslærere for flere familier.