Madelen Kloster.

Mener regjeringen glemmer elevene 

Madelen Kloster, leder i Elevorganisasjonen, er glad regjeringen vil gjøre skolen mer praktisk og variert. Men hun vil at elevene skal få medvirke til hvordan det skal skje.

Publisert

Ungdomsmeldingen som ble lagt frem fredag har vært etterlengtet i Elevorganisasjonen. Det at regjeringen vil gjøre skolen mer praktisk og variert får full støtte hos dem. 

– I 2023 fikk Elevorganisasjonen i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å samle innspill fra elever på 20 norske skoler over hele landet. Mange av tilbakemeldingene, som kom fra elever på 5. til 10. trinn, gikk på at undervisningen er alt for repetitiv og lite engasjerende, sier leder Madelen Kloster. 

Derfor ser hun regjeringens forslag om å gjøre arbeidslivsfaget obligatorisk, samt å sette av midler til innkjøp av nytt utstyr for praktisk undervisning,  som gode grep. 

Men hun er skuffet over at elevmedvirkning knapt nevnes i stortingsmeldingen. 

Elevens læringsbehov

– Elevene har meldt tydelig fra om manglende muligheter for å medvirke i skolehverdagen sin og de mener elevdemokratiet står for svakt. Vi vil gjerne utfordre regjeringen på å ta bestemmelsene i den nye opplæringsloven på alvor, sier hun.

Uten gode tiltak for hvordan skoledemokratiet skal styrkes, frykter elevene at de problemene regjeringen ønsker å ta tak i på ungdomstrinnet, ikke vil løses.

– Elevmedvirkning handler ikke bare om å kunne velge fag eller arrangere skoleball. Det innebærer å snakke om hvordan skolen kan utvikles, også i undervisningen, for å treffe elevenes læringsbehov. Elever ønsker å føle seg respektert og hørt. Det vil øke motivasjonen og ønsket om å møte opp, og delta, i undervisningen, sier Kloster.

Laget rundt eleven må styrkes

Et annet punkt i ungdomsmeldingen som Kloster mener regjeringen ikke har tatt høyde for, er at motivasjon i skolen er todelt.

– Selvfølgelig fremmer praktisk undervisning motivasjon hos elevene, men det er minst like viktig, om ikke viktigere, å passe på at elevene trives og har det bra. For å sikre at alle elever får nødvendig støtte, må vi få inn tydelige og målrettede tiltak for et sterkere lag rundt eleven. Dette er dessverre noe som ikke er adressert i meldingen, sier Kloster.

Kloster sier Elevorganisasjonen hadde sett for seg at stortingsmeldingen ville understreke viktigheten av å få flere fagpersoner inn i skolen. 

– Både for å støtte elevene, men også for å frigjøre tid til at læreren kan bruke elevmedvirkning aktivt til å lage gode praktiske undervisningssituasjoner.

  

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS