Madelen Kloster, leder i Elevorganisasjonen.
Foto: Bjørn Asle Grimstad
Mener regjeringen glemmer elevene
Madelen Kloster, leder i Elevorganisasjonen, er glad regjeringen vil gjøre skolen mer praktisk og variert. Men hun vil at elevene skal få medvirke til hvordan det skal skje.
Ungdomsmeldingen som ble lagt frem fredag har vært etterlengtet i
Elevorganisasjonen. Det at regjeringen vil gjøre skolen mer praktisk og variert får full støtte hos dem.
– I 2023 fikk Elevorganisasjonen i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å samle innspill fra elever på 20
norske skoler over hele landet. Mange av tilbakemeldingene, som kom fra elever på 5. til 10. trinn, gikk på at undervisningen
er alt for repetitiv og lite engasjerende, sier leder Madelen Kloster.
Derfor ser hun regjeringens forslag om å gjøre arbeidslivsfaget obligatorisk, samt å sette av
midler til innkjøp av nytt utstyr for praktisk undervisning, som
gode grep.
Men hun er skuffet over at elevmedvirkning knapt nevnes i stortingsmeldingen.
Elevens læringsbehov
– Elevene har meldt tydelig fra om manglende muligheter for
å medvirke i skolehverdagen sin og de mener elevdemokratiet står for svakt. Vi
vil gjerne utfordre regjeringen på å ta bestemmelsene i den nye opplæringsloven
på alvor, sier hun.
Uten gode tiltak for hvordan
skoledemokratiet skal styrkes, frykter elevene at de problemene regjeringen
ønsker å ta tak i på ungdomstrinnet, ikke vil løses.
– Elevmedvirkning handler ikke bare om å kunne velge fag eller
arrangere skoleball. Det innebærer å snakke om hvordan skolen kan utvikles,
også i undervisningen, for å treffe elevenes læringsbehov. Elever ønsker å føle
seg respektert og hørt. Det vil øke motivasjonen og ønsket om å møte opp, og
delta, i undervisningen, sier Kloster.
Laget rundt eleven må styrkes
Et annet punkt i ungdomsmeldingen som Kloster mener
regjeringen ikke har tatt høyde for, er at motivasjon i skolen er todelt.
– Selvfølgelig fremmer praktisk undervisning motivasjon hos
elevene, men det er minst like viktig, om ikke viktigere, å passe på at elevene
trives og har det bra. For å sikre at alle elever får nødvendig støtte, må
vi få inn tydelige og målrettede tiltak for et sterkere lag rundt eleven. Dette
er dessverre noe som ikke er adressert i meldingen, sier Kloster.
Kloster sier Elevorganisasjonen hadde sett for seg at stortingsmeldingen ville understreke viktigheten av å få flere fagpersoner inn i skolen.
– Både for å
støtte elevene, men også for å frigjøre tid til at læreren kan bruke
elevmedvirkning aktivt til å lage gode praktiske undervisningssituasjoner.
© Utdanningsnytt