Ill.foto: Mostphotos
Et sterkere samarbeid mellom skole, foreldre og lærerutdanning gir trygghet og vekst for barna
Debatt: – Jeg ønsker at lærerstudenter og lærere skal oppleve å bli badet i tillit av foreldre og styrende myndigheter.
Jeg argumenterer for et samarbeid
mellom grunnskolen, foreldre og lærerutdanningene. Denne unionen skal øke rolleforståelsen,
styrke rekruttering til lærerutdanning og gi barn en god oppvekst.
Grunnskolelærerutdanningene
skal dyktiggjøre «mirakelstudentene» til å møte utfordringer. Studentene skal
inn i en upopulær profesjon hvor lærere må løse vanskeligheter i hopetall med et
bredt spekter av nyanser: Alma er syk, og Anna får ansvaret for klassen på 29.
Alene. Juliane er på skolen i dag. Hun kan bare delta på noen av aktivitetene.
Slik er det med Anders også – Juliane sin medelev. Ekstra vanskelig er det når Anders
helst ikke skal delta på det samme som Juliane, men han driter i hva Anna og de
andre sier. Anna må heller ikke glemme at Juliane trenger ro mot slutten av
dagen.
Problemene
forsterkes av at Anna også har fire andre elever med atferdsvansker som krever særskilt
oppfølging. Siden det er fredag, har Anna alle timene og inspeksjon. Hun har ikke
tid til å gå på do. Vi skjønner det kan bli krevende å lede klassen gjennom
norsk grammatikk og forberede elevene til fagsamtaler i KRLE.
Egentlig burde
Anna også svart på en sint epost fra foreldre som har urimelige krav til skolen
og til Anna. Anna er kontaktlærer for barnet til de sinte foreldrene. Hun
tenker at foreldrene har problemer med skjønner hva som er bra for eleven, og
de forstår ikke hva som er oppgavene til Anna og skolen. Rektor støtter Anna i
denne saken. Sist gang Anna var i en lignende situasjon, skjønte rektor knapt
hva Anna sto i. Rektor var på den tiden overlesset med arbeid, og Anna var ikke
den eneste kontaktlæreren med hissige foreldre. Rektor, som snart er
pensjonist, hadde det ikke slik da han var ny i profesjonen.
Spagaten er komplett
Flere av Annas
utfordringer er av en slik karakter at de både må løses umiddelbart og følges
opp over tid. En tid lærere ofte ikke har og som noen ikke husker de har hatt.
Spagaten er komplett, situasjonen er slitsom og det er forståelig at lærere
slutter. Det er heller ikke lett å rekruttere studenter til en profesjon som samfunnet
forventer mirakler av. Jeg mener tiden er overmoden for endringer i både
grunnskolen og i lærerutdanningene. Svaret fra myndigheter, skoleeiere og
rektorer er et endeløst refreng: flere oppgaver til lærerne, færre ressurser og
gjerne flere mirakler.
Foreldre elsker barna
sine, og de ønsker naturligvis det beste for de håpefulle. Ansatte i grunnskolen
er forpliktet på barns beste. Alle barns beste. En pedagogisk og økonomisk
umulighet, men like fullt en sterk forventing fra samfunnet. I
grunnskolelærerutdanningene drøfter studentene barns beste med sine lærere. Da
heter det fag, danning, læringsmiljø, pedagogikk og tilpasset opplæring.
Lærere,
lærerutdannere og foreldre har samme målsetning: Nemlig at elevene skal lære og
utvikle seg, og bli dugende samfunnsborgere. Men, noen foreldre er usikre på foreldrerollen
og hva det innebærer å ha et primært (avgjørende) pedagogisk mandat.
Glansbilder og solskinnshistorier på Facebook og Instagram forsterker en
gnagende usikkerhet hos foreldrene. En konsekvens kan bli urealistiske tanker
om egne barn og forskrudde forventninger til skole og lærere. Jeg ønsker at
grunnskolelærerutdanningene i sterkere grad skal gi studentene innsikt i
foreldreperspektivet på skole og barneoppdragelse.
Snillisme er ikke så snilt i det lange løp
Det er viktig at
foreldrene lytter til sine barn. Ved å være oppmerksomt til stede har foreldrene
mulighet til å forstå og gjøre seg forstått. Men, hva blir konsekvensene dersom
barna får bestemme mer enn det som godt er? La oss ta et realistisk eksempel: hva
lærer et barn dersom en av foreldrene nærmest underkaster seg barnets tanker og
ønsker i en hentesituasjon? Ikke slik at barnet morskt og brutalt ber forelderen
dra hjem og vennligst komme tilbake til SFO senere. Likevel, ikke så langt
unna.
Poenget er at forelderen
lar barnet bestemme for mye og trekker seg unna en tydelig foreldrerolle. Noe à
la: «Snille, skjønne deg, kan du tenke deg å bli med meg hjem?» Eleven har
andre planer og motsetter seg det som er opplagt. Barnet sier at forelderen
skal ringe den andre: «Jeg vil ikke bli hentet av deg, … skal hente meg!». Slik
blir også det oppsiktsvekkende resultatet.
I en
unntakssituasjon kan selvfølgelig dette være en brukbar løsning. Normalen bør
likevel være et stykke unna. Iblant gir foreldre gir barn for mye
medbestemmelse – et behagelig øyeblikks snillisme som i det lange løp ikke er
så snilt. Kanskje noen elever har en hjemmesituasjon hvor de ikke er vant med foreldre
som setter foten ned, kjærlig og bestemt.
Vi snakker om
fravær av rammer og forutsigbarhet som gir barn et godt kompass å navigere
etter. En konsekvens av foreldre som er usikre og utydelige i oppdragerrollen,
kan være at barna får vanskeligheter med å innordne seg på skolen. Det øker lærernes
arbeidsbelastning. Jeg tenker ikke primært på omsorgssvikt og det som verre er.
Men, hverdager der foreldrene sier ja og nei, og hvor de tar seg tid til å
forklare hvorfor.
Dersom vi har en
situasjon med misforstått medbestemmelse for barn, er jeg som lærerutdanner
bekymret. Kombinert med urimelige forventninger til lærere, fra både politikere
og foreldre, understrekes behov for fornyelse, bedre opplæring og kommunikasjon.
Fornyelse av grunnskolelærerutdanningene slik at studentene øker sin kompetanse
på viften av utfordringer i yrkeslivet.
Samarbeid for generasjoner
Jeg mener
grunnskolelærerstudiet også må gi opplæring til bedre å forstå foreldres
perspektiv på skole, og deres tanker om barneoppdragelse. Vanskelig vil noen
mene – en nødvendighet for bedre profesjonsutøvelse, er min påstand. Jeg argumenterer
for en åpen og fordomsfri kommunikasjon mellom grunnskoler, foreldre og
lærerutdanningsinstitusjoner under overskriften: Samarbeid for generasjoner.
Et nytt
samarbeid for å trygge og styrke foreldre i en omskiftelig tid. Men også et samarbeid
for å øke forståelsen hos grunnskolelærerstudenter og foreldre for hvor
krevende og meningsfullt det er å arbeide i grunnskolen. Foreldrene bør også øke
sin erkjennelse av hvor viktige ansatte i skolen er for barn og barndom. Mitt
ønske er at lagene rundt elevene skal bedre forståelsen og respekten for ulike
aktørers oppgaver i forhold til elevenes danning og skolegang. Det skal være et
trepartssamarbeid som også må sees i sammenheng med en god strategi for økt
rekruttering til grunnskolelærerutdanningene.
Vi utdanner ikke
«mirakelstudenter» i lærerutdanningene. Det trengs imidlertid studenter med
interesse for barns liv og læring, og som på en klok måte tar opp i seg Norge
2024. Jeg ønsker at lærerstudenter og lærere skal oppleve å bli badet i tillit
av foreldre og styrende myndigheter. Da kommer hverdagsmiraklene.