Gorm Kallestad
Praksislærerne er en viktig nøkkel til fremtidens skole som ikke må undervurderes
Debatt: Mens rekrutteringen til læreryrket stuper, står en undervurdert ressurs i lærerutdanningen i fare for å bli oversett: praksislærerne.
Det er på tide å rette søkelyset mot en undervurdert ressurs
i lærerutdanningen: praksislærerne.
Praksislærere spiller en helt sentral rolle i utdanningen av
fremtidens lærere. De veileder, vurderer og bidrar til å forme kommende
generasjoner av lærere. Men til tross for denne nøkkelrollen, jobber de ofte i
skyggen av både rekrutteringskrisen og presset i skolen.
Skal Norge sikre
kvalitet i lærerutdanningen og tilgang på kvalifiserte lærere i fremtiden, må
vi prioritere praksislærernes kapasitet og kompetanse.
Universiteter, høyskoler og praksisskoler representerer to
likeverdige læringsarenaer i lærerutdanningen, og dette gjør at alle
praksislærere er lærerutdannere. Likevel opplever mange praksislærere at
arbeidet deres undervurderes. Denne rollen innebærer ikke bare å ta imot
studenter, men også å gi dem faglig og pedagogisk veiledning i en hektisk
skolehverdag.
Dette er krevende oppgaver som ofte legges på toppen av allerede
fulle arbeidsplaner. Kompensasjonen er ofte symbolsk – enten i form av et
mindre lønnstillegg eller noe nedsatt tid gjennom skoleåret. Selv dette er en
luksus sammenlignet med praksis i andre profesjonsutdanninger, der veiledning i
mange tilfeller skjer uten kompensasjon. Likevel er det vanskelig å ignorere at
denne situasjonen gjør det mindre attraktivt å påta seg rollen som
praksislærer.
For å kvalifisere seg som praksislærer kreves
videreutdanning i veiledningspedagogikk. Denne utdanningen gir lærerne verktøy
og trygghet til å veilede studenter, kollegaer og nyutdannede lærere. Men selv
om mange skoleledere støtter lærernes ønske om videreutdanning, er det ofte
kommunen, som skoleeier, som må finansiere den.
Resultatet?
Mange søknader blir
avslått og kapasiteten ved de universitetene og høyskolene som tilbyr
utdanningen blir ikke økt.
Konsekvensen er alvorlig: stadig flere lærere tar imot
praksisstudenter uten formell veiledningskompetanse. Selv om mange gjør en
fantastisk innsats, blir dette en sårbar løsning for både studentene,
lærerutdanningen og framtidens skole.
Skolene står overfor stadig økende krav fra samfunnet,
samtidig som ressursene strammes inn. Elevenes behov har blitt mer komplekse,
og forventningene fra både foreldre, myndigheter og samfunnet som helhet
vokser. Når mange skoler sliter med å oppfylle lærernormen, mister lærerne
fleksibilitet og handlingsrom til å gjøre langsiktig og godt arbeid. Bare i
skoleåret 2022/2023 brøt hele 20 skoler i Trondheim kommune lærernormen, og
tallene for inneværende år ser ikke lysere ut.
Med dette i bakhodet er det viktig at diskusjonene rundt
læreryrket ikke bare handler om å rekruttere nye lærere til yrket – de må også
handle om hvordan beholde oss som allerede er her.
For meg som lærer gir praksislærerrollen en viktig
påminnelse om hvorfor jeg valgte dette yrket. Å veilede praksisstudenter gir
meg muligheten til å reflektere over egen praksis, utvikle nye ideer og se både
elevene mine og min egen undervisning med friske øyne. Denne
utenfra-betraktningen oppleves som både verdifull og utviklende.
Når jeg har
praksisstudenter, får jeg anledning til å observere elevene mine i et nytt lys
og samtidig bidra til å forme fremtidens lærere. Å sette ord på hvorfor det å
være lærer er meningsfylt og givende, gir arbeidet en ny dimensjon – selv etter
25 år i yrket. Slike refleksjoner føles som et friskt pust i en krevende
lærerhverdag, og de bidrar til både min motivasjon og min vilje til å bli i
yrket. Praksislærerrollen er med andre ord ikke bare en investering i
studentene og lærerutdanninga, men også for meg selv som lærer, for mine elever
og min skole som helhet.
Vi frykter at vi risikerer å «spare oss til fant» ved å unnlate å handle nå, og at konsekvensene på sikt kan bli langt mer
kostbare og uoverkommelige. For å sikre kvaliteten i lærerutdanningen, må
dagens og fremtidens politikere ta nødvendige grep. Det føles kontroversielt å
argumentere for økt finansiering i en tid med stramme budsjetter, men dette er
et avgjørende tiltak for å gi praksislærere den nødvendige kompetansen gjennom
videreutdanning.
For at denne satsingen skal lykkes, må midlene være øremerket
og målrettede. Samtidig må universitetene og høyskolene styrkes med ressurser
til å øke kapasiteten på veiledningspedagogiske utdanningstilbud, slik at alle
kvalifiserte lærere får muligheten til å delta. Disse to tiltakene er uløselig
knyttet sammen og må iverksettes parallelt for å oppnå ønsket effekt. Dette
handler ikke bare om å møte dagens utfordringer, men om å investere i fremtiden
for norsk skole.
Praksislærerne er en bærebjelke i lærerutdanningen og en
uvurderlig ressurs i rekrutteringen til læreryrket. Men i dagens pressede
skolesystem er det et åpent spørsmål om de har kapasitet til å fylle denne
rollen på en hensiktsmessig og god måte. Hvis vi ønsker kvalifiserte lærere i
fremtidens klasserom, må vi begynne med å støtte praksislærerne i dag.
Uten dem
risikerer vi at hele grunnlaget for lærerutdanningen svekkes. Det er en risiko
vi rett og slett ikke har råd til å ta.