– Skolens ansvar å forebygge at gutter isoleres og mislykkes i livet

Etter skoleskytingen i Sverige mener norsk professor at slike angrep er noe norske skoleledere og lærere bør ta på alvor.

Publisert

Tirsdag denne uka skjøt og drepte en tidligere elev ved Risbergska skole i Örebro ti elever, før han tok sitt eget liv. Den antatte gjerningsmannen har selv vært innskrevet på den kommunale voksenopplæringsskolen. 

Professor og forsker på skoleangrep, Stig Ole Johannessen mener skolene har ansvar i å forebygge angrep.  

– Det er en svikt i ansvarsfølelsen hos dem som jobber med ungdom. Det står i avisene at gjerningsmannen i Sverige har isolert seg siden barneskolen og gikk ut av grunnskolen uten bestått i noe. Det burde ikke kunne gå an, og jeg håper virkelig ikke det skjer med noen i norsk skole, for det er i så fall en total kollaps av skolens samfunnsoppdrag, sier Stig Ole Johannessen, professor ved Institutt for Informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi ved NTNU. 

I fjor kom boka hans «En mot alle - soloterror, skoleangrep, masseskyting» ut, og den handler blant annet om hva som ligger bak skoleangrep. Johannessen mener skoleledere og lærere er sentrale i jobben mot denne slike angrep. 

– De som jobber med unge må anstrenge seg litt mer, spesielt med tanke på gutter og psykisk helse. Så kan ansatte i skolen si at de ikke har nok ressurser, og det tror jeg nok er riktig, men det er fortsatt skolens ansvar å ta vare på disse unge guttene, sier Johannessen. 

Rektorer har ansvar

Han mener det er særlig lederne i skolen som må ta mer ansvar. 

– De må be om og kreve de ressursene de trenger for å utføre oppdraget sitt med å forebygge at gutter isoleres og mislykkes i livet, sier Johannessen. 

Stig Ole Johannessen
Professor Stig Ole Johannessen

– Skolepolitikere må også forstå at forebygging i skolen ikke bare handler om flere lærere. Andre ressurspersoner må også rekrutteres inn i skolen, mener Johannessen. 

Unge menn

De aller fleste skoleangripere er unge menn, og Johannessen mener det ikke er tilfeldig at de angriper sin egen skole.  Internasjonal forskning viser at skoleangripere ofte er elev eller tidligere elev på skolen, de handler alene og angrepet skjer i skoletiden.  NTNU-professoren mener lærere er med på å forebygge skoleangrep ved å skape gode skole- og klassemiljøer. Men de kan gjøre enda mer.

– Det holder ikke å si at det ikke er skolens ansvar, for skolen er det eneste stedet der alle vokser opp. Det er her skoleangripere skapes, sier Johannessen. 

– Bør norske elever frykte et skoleangrep?

– Nei, men det er noe norske skoleledere og lærere bør ta på alvor. De bør ta opp tema som selvmord og psykisk helse, sier Johannessen.  

Powered by Labrador CMS