Ill.foto: Pixabay
Evne til innsats er genetisk bestemt
Debatt: – Viljen skapes av den samme fysiologien som skaper alt annet ved oss.
Det blir sagt at vi ikke kan måle og vurdere fysiske
ferdigheter slik som styrke og utholdenhet i kroppsøving (Udir 2020), ettersom
det strengt tatt vil være en vurdering av hvilke gener man har fått, med litt
påvirkning fra miljøet man har vokst opp i. Men innsats kan vi vurdere, for det
er jo ikke genetisk bestemt, eller?
Vi kan dra på smilebåndet om vi nå leser om
kroppsøvingsfaget slik det første gang ble presentert i 1939 hvor det blant
annet står at faget skal fremme «[…] viljens herredømme over kroppen». (KU 1939). Et slikt gammeldags syn på kropp og sinn klinger naturligvis dårlig
nå når vi vet at viljen skapes av den samSme fysiologien som skaper alt annet
ved oss. Vi er en kropp, og kropper, inkludert det mentale, er som de er på
grunn av genene de har og hvordan de genene har blitt påvirket av miljøet
kroppene har utviklet seg i.
Men selv om vi kan føle oss intellektuelt hevet over formuleringen
fra 1939, er det ikke sikkert våre handlinger gjenspeiler det samme. I følge Udir
(2020) handler innsats i kroppsøving om at «[…] eleven prøver å løse
faglige utfordringer etter beste evne uten å gi opp […]», og «[…] utfordrer
sin egen fysiske kapasitet […]».
På engelsk har man begrepet grit (tæl eller
pågangsmot eller noe i den dur) som regnes som et psykologisk
personlighetstrekk. Det er i stor grad det samme som å gjøre innsats, eller innsats
kombinert med en motivasjon for et endemål. Grit korrelerer relativt sterkt med
ett av de fem psykologiske personlighetstrekkene som kalles conscientiousness
eller planmessighet på norsk, hvor en del av planmessighet handler om
prestasjonsstreben.
Men grit, eller pågangsmot, er ikke noe vi kan bestemme selv
hvor mye vi har av. Det vil si, det kan øves opp noe, akkurat som vi kan trene
og bli sterkere, men det er vårt genetiske potensial som bestemmer hvor mye
pågangsmot vi kan få. En studie på 2321 tvillingpar fant at arvelighet forklarte
37 prosent av variasjonen i grit hos deltakerne (Rimfeld
et al., 2016). Resten er naturlig nok forklart av hva miljøet har gjort
med genene og dermed hvordan miljøet har formet vår evne til å vise innsats. Hva
oppvekstmiljøet har gjort med genene våre, kan vi naturlig nok heller ikke
påvirke eller ha kontroll over.
Og hvordan skiller dette seg fra fysiske ferdigheter som man
ikke skal måle og vurdere i faget? Én studie fant for eksempel at arvelighet
kunne forklare 50-60 prosent av variasjonen i styrke hos unge svensker (Silventoinen et al., 2008).
Jeg undrer meg over at vi tilsynelatende kan sette karakter
på en ferdighet som har en arvelighet på 37 prosent, men ikke en som har en arvelighet
på 50 prosent. Hvor går egentlig grensa? Det fremstår for meg som at det å måle
innsats ikke er noe annerledes enn å måle høyde, som jo også er bestemt av
gener og livsstilsfaktorer slik som kosthold i barneårene. Og høyde kan vi jo ikke
vurdere og sette karakter på.
I tillegg til innsats er forutsetninger et begrep
kroppsøvingslærere må kjempe med i sin vurderingspraksis. Ifølge forskrift til opplæringslova § 3-3 skal forutsetninger ikke inn i vurderingen av
fag. Jeg sliter med å forstå hva dette skulle bety. Vi er kropper, og kroppene
er som de er på grunn av genene de har og hva miljøet her gjort med disse
genene. Det er forutsetningene våre.
Alt ved oss, også tanker, emosjoner,
opplevelser og vårt indre liv skapes av den samme fysiologien som alt annet ved
oss. I kroppsøving er forutsetninger bakt inn i kompetansemål som for eksempel
dette: «Kunne øve på og utvikle kunnskaper og ferdigheter i ulike
bevegelsesaktiviteter ut fra egne forutsetninger». Forutsetninger for å øve på
en viss måte er som vist i stor grad genetisk bestemt, mens resten er et
resultat av miljøet man har vokst opp i og som dermed har formet får fysiologi
(og nevroanatomi). Men hvordan kan man vite hva en elevs forutsetninger er? Det
tror jeg ikke man kan. Kanskje man burde visst hvilken genetisk bestemt sammensetning
av muskelcelletyper elevene har, så man lettere kan vurdere innsats i
eksplosive og utholdende aktiviteter hver for seg?
En annen utfordring med innsats, er at det måles eller
vurderes etter at innsatsen har blitt lagt ned, og dermed kommer vi ofte i et
sirkulært og lite logisk argument. Det går som dette: "Siden du ikke hadde
nok innsats klarte du ikke å fortsette å øve, og grunnen til at du ikke hadde
større innsats var at du ikke fortsatte å øve". Elevene som gir opp er
kanskje de smarteste. Kanskje ser de det urettferdige og irrasjonelle systemet
for hva det er. På toppen av det hele må vi nok innrømme at innsats ikke kan måles
eller vurderes av en lærer. Eleven som er motorisk passiv samtidig som den kjemper
en hard indre kamp om å overkomme en frykt, vil jeg påstå har stor innsats,
selv om vi ikke kan se den. Mens eleven som gyver løs med høy intensitet og
svetteproduksjon fordi det faller lett og naturlig for denne eleven og som
egentlig ikke trenger spesielt pågangsmot, har ikke nødvendigvis stor innsats.
Den finnes en liten kvalitativ studie med intervjuer at et
par lærere (Aasland & Engelsrud, 2017),
som viste noen grelle eksempler på holdninger og illusjoner om å kunne vurdere
innsats. Så vi vet hvor galt det kan gå, men studien kan ikke generaliseres og
vi vet ikke hvor utbredt disse holdningene faktisk er eller om det finnes enda
verre holdninger.
Naturvitenskapen forteller oss at alt ved mennesker er
fysisk og fysiologisk. Ingenting ved oss eksisterer utenom i en fysisk form.
Det betyr at vårt indre liv, våre subjektive opplevelser, også skapes av
fysiologien, av atomer, molekyler, enzymer, proteiner og nervesignaler.
Naturvitenskapen gi oss dermed det vi kan kalle et holistisk, men først og
fremst et monistisk (først og fremst substansmonistisk) syn på hva det vil si å
være en kropp. Et monistisk syn på kropp sier at alt ved oss er av én substans
(det fysiske i dette tilfellet) som dermed følger naturlovene.
Motsatsen ville
vært et dualistisk (både substansdualistisk og egenskapsdualistisk) syn på
kropp, som ser ut til å opprettholdes av dem som mener vårt indre liv på en
eller annen måte er av noe annet eller underlagt andre regler enn resten av vår
fysiologi. Synet ser ut til å være utbredt innen humaniora og pedagogikken. Naturvitenskapen
som felt, har ingen høy rang innen pedagogikken og blir ofte utsatt for
stråmannsargumenter av dem som ikke forstår den. Og det tror jeg får oss inn i
slike floker som denne som omhandler innsats i kroppsøving hvor man stengt tatt
sier at vi kan vurdere og sette karakter på «kognitive» egenskaper, men
ikke på «fysiske» egenskaper.
Litteratur
- Kirke- og
undervisningsdepartementet. Normalplan for byfolkeskolen (1939). Oslo: H.
Aschehoug & Co
- Rimfeld, K., Kovas, Y., Dale, P. S., & Plomin, R.
(2016). True grit and genetics: Predicting academic achievement from
personality. Journal of Personality and
Social Psychology, 111(5),
780-789. https://doi.org/10.1037/pspp0000089
- Silventoinen,
K., Magnusson, P. K., Tynelius, P., Kaprio, J., & Rasmussen, F. (2008).
Heritability of body size and muscle strength in young adulthood: a study of
one million Swedish men. Genetic
Epidemiology, 32(4), 341-349. https://doi.org/10.1002/gepi.20308
- Utdanningsdirektoratet. (2020). Vurdering i
kroppsøving - elevenes innsats, individuelle forutsetninger og bruk av tester. Udir.no
Retrieved from https://www.udir.no/laringogtrivsel/lareplanverket/fagspesifikk-stotte/vurdering-i-kroppsoving/ - Aasland, E., & Engelsrud, G. (2017). «Det
er lett å se hvem av dere som har god innsats». Om elevers innsats og lærerens
blikk i kroppsøving. Journal for Research
in Arts and Sports Education, 1. https://doi.org/10.23865/jased.v1.889