Inge Eidsvåg, forfatter og tidligere rektor ved Nansenskolen.
«Øve, øve jevnt og trutt …»
Debatt: – For at barn skal utvikle seg til å bli medfølende, samarbeidende og solidariske mennesker, må det øves.
«Øve, øve jevnt og trutt …»
Slik begynner tredje vers av «Gymnastikkmarsj» (også kjent som Mot i brystet),
en sang alle som har levd noen år kjenner. Den ble skrevet i 1899 av lærer
Johan Nicolaisen. Vi sang den på folkeskolen, igjen og igjen.
Ja, alt må øves. Det nyfødte
barnet øver på å gripe, krype, gå og snakke. Elevene må øve på å lese, skrive
og regne. For idrettsutøvere er øvelse nøkkelen til mestring og framgang. All
læring handler om å øve. (Jeg undrer på om det ikke er for lite øving i dagens skole?)
Det er noe annet vi mennesker
også må øve på, la meg kalle det medmenneskelighet. For at barn skal utvikle
seg til å bli medfølende, samarbeidende og solidariske mennesker, må det øves. Det
kan være å hjelpe til med å dekke bordet, rydde rommet eller tømme søppel. Eller
gi litt av ukepengene til Redd Barna, stanse for å snakke med eller gi litt til
tiggere, hjelpe mennesker som strever med å komme opp eller ned en bakke. Og så
videre.
Et av de viktigste prosjektene
jeg kjenner for å øve medmenneskelighet, er Fargespill. Det ble formelt
etablert av Ole Hamre og Sissel Saue i 2011. I vedtektene heter det at «fargespill
skal gjennom (…) musikk, sang og dans, søke å fremme samhandling og forståelse
mellom ulike etniske og religiøse grupper i samfunnet. På den måten skal
Fargespill søke å gi deltakerne og publikum en opplevelse av mangfoldets
muligheter». Alle som har sett Fargespill i aksjon, blir grepet av både den kunstneriske
kvaliteten og den varme medmenneskeligheten. Her ligger mye øvelse bak.
Når politikere i dag uten blygsel
argumenterer for at vi bare bør tenke på oss selv, frykter jeg for at dette
også vil påvirke den oppvoksende generasjon. Trump avsluttet sin
innsettelsestale med å proklamere at «ingenting vil stå i veien for oss, fordi
vi er amerikanere». Merk begrunnelsen: « …, fordi vi er amerikanere.» Ikke et
eneste ord om solidaritet, nestekjærlighet, fellesskap eller ansvar for
kommende generasjoner. Alt handlet om egen fortreffelighet og «America first!»
En gang lød det fra et annet
stort land: «Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der Welt!» Andre
verdenskrig utfordret medmenneskeligheten og solidariteten sterkere enn noen
gang. Det var etter den tragedien Halldis Moren Vesaas skrev ett av sine mest
kjente dikt, «Tung tids tale». Det begynner slik: Det heiter ikkje: eg – no
lenger. Heretter heiter det: vi.
Tenk om politiske partier kunne bruke
dette som slagord ved høstens valg! Det ville bety mye også for skolens arbeid
for «nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet», slik det heter i formålsparagrafen.