- Jeg tror Tomb passer for dem som trenger å starte på nytt, flytte hjemmefra og at de kan være seg selv uten tanke på klespress, mobbing et cetera, sier kontaktlærer Ole Kristian Unnerud. Her er han flankert av tømrerelev Éthan Daniel Grotke.

Denne kristne skolen satser på  naturbruk og internat - og det tror de at de drar elever på

Tomb videregående i Østfold beholder plassen som en populær skole med flere landbruksfag på timeplanen. Lærerne må  være lojale til dele skolens verdisyn, men skolen er fullt klar over at elevene har ulikt livssyn.

Publisert Sist oppdatert

Rektor Morten Thomassen sier til Yrke at han mener internatliv, samt mye jobbing med fagene lanbruk og naturbruk, er blant suksessfaktyorene.

– Vi merker at interessen på for å gå på yrkesfag ved Tomb bare har økt de siste årene. Jeg tror det handler om er en kombinasjon av høy trivsel, at vi evner å ivareta elevene, et godt skolemiljø og ikke minst en god praktisk undervisning. Tomb er jo først og fremst en yrkesskole, og landbrukslinja på vg3 har rekordsøknad, sier rektor Morten Thomassen. 

Tidligere var han i mange år lærer ved skolen. Nå har han byttet beite, og er rektor.

Lojalitet til verdisynet

– Vi merker at interessen for å gå ved Tomb vgs bare har økt de siste årene, sier rektor Morten Thomassen

Tomb videregående skole har plass til 300 elever. Av dem er det 170 som bor på skolen. Elevene kommer fra hele landet, men naturlig nok er halvparten hjemmehørende i Østfold. Skolen er pålagt å ta imot elever fra alle landets fylker. Skolen åpnet i 1939 og er en kristen skole. Det var Indremisjonen som kjøpte eiendommen, i dag er det Normisjon som driver skolen. 

Thomassen sier at skolen forventer lojalitet fra lærerne og elevene til verdigrunnlaget, men samtidig er det ikke et entydig krav om å måtte være en aktiv kristen.

– Vi respekterer alles bakgrunn. I et inntak til skolen, er det verken ønskelig eller tillatt i møte med inntaksreglementet, at vi kan spørre elevene om deres tro. Mange av våre elever har nok manglende kjennskap til hva et kristent livssyn er. Vi har med største selvfølge hatt både muslimer, og helt sikkert også ateister som elever på skolen. Vi ønsker likevel gjennom uka å vise vår profil. Lærerne utfordres på å holde et ord for dagen, og hver tirsdag formiddag samler jeg alle elevene til et møte. Da er det også ord for dagen, pluss informasjon fra administrasjonen og eventuelt også fra elevene. På kvelden på torsdager prøver vi å formidle det kristne budskapet med en andakt. Da kommer det kanskje 40 til 50 elever.

Astri fra Lillehammer (til v.) og Agnes fra Tønsberg har valgt naturbruk med vekt på hest.

Thomassen understreker at skolen har et stort fokus på internatelevene, og på å trygge dem med kompetente voksne. Lærerne veksler på å ha internattjeneste på kvelden, samt også som tilsynsvakter om natta.

Dette er Tomb vgs.

Skolen har utdanningsprogrammene naturbruk (landbruk, hest, friluftsliv, realfag), byggteknikk/tømrer/anleggsteknikk, teknologi- og industrifag/kjøretøy, studiespesialisering, samt påbygging til studiekompetanse. Opprinnelig var Tomb videregående en herregård med røtter helt tilbake til 1200-tallet. Da Indremisjonen kjøpte eiendommen tilbake i 1939, ble skolen først til en jordbruksskole og senere en videregående skole. Eiendommen har også et gårdsmuseum og en husmannsplass. Eiendommen har et totalareal på 2 267 dekar, med 1 024 dekar fulldyrket jord og 955 dekar med skog. Det dyrkes gras, havre, hvete, bygg og rug, og skolen driver med sau, ku, gris, hest, kornproduksjon og skogbruk.

 

– Vi ønsker at elevene skal bli godt kjent med hverandre og at det er voksne til stede for dem. Disse voksne må ha relasjonskompetanse og de må være villige til å strekke seg litt ekstra, sier rektoren.

 Viktig med dannelse

Ole Kristian Unnerud er kontaktlærer for tømrerklassen på vg2. Han er opptatt av dannelse i sin undervisning.

– Jeg er fascinert av ordet dannelse. Elevene dannes i møte med andre gjennom fysisk og sosialt fellesskap. Der er vi på Tomb heldige ved at elevene bor på internat. Elevenes identitet, selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre. Å kunne sette seg inn i hva andre tenker, føler og erfarer, er grunnlaget for empati og vennskap mellom elevene. Har man dette på plass, vil man være bedre rustet for læring. Vi vektlegger også medbestemmelse og at klassen føler eierskap i avgjørelser som tas, forklarer Unnerud. Han fokuserer også på språkbruken blant elevene.

Skal hjem til folk

– Uavhengig om Normisjon eier oss, handler det om troverdighet og det å være seriøs ute i arbeidslivet. Elevene blir håndverkere, og skal hjem til folk for å jobbe. Da gjelder det å skape relasjoner og tillit mellom kunden. Da vil språk og oppførsel til elevene være avgjørende for om kunden vil låne oss nøkler til huset som et eksempel.

– Hvem passer skolen for?

– I møte med elever fra ulike klasser på Tomb, hører jeg innimellom at de ikke hadde gått på videregående, om ikke det hadde vært for Tomb. De er tydelige på at de ikke passet inn i fylkesskolen. Da er det godt at friskoler finnes som et alternativ til den offentlige skolen. På Tomb har de uendelig med plass og de blir sett på en måte de ikke har opplevd før. På internatet forteller de hvordan lærere og ansatte tar seg tid til å prate i husverttjenesten. Jeg tror skolen passer for dem som trenger å starte på nytt, flytte hjemmefra og at de kan være seg selv uten tanke på klespress, mobbing et cetera, sier Unnerud som legger til:

– Jeg håper regjering og storting vil se verdien av mangfold og alternativer i fremtiden. Ingen er like, og jeg tror fylkesskoler og friskoler er like viktige. Det at elever kan velge hva som passer for dem, kan øke motivasjonen for å gå på skole.

 En ny hverdag

Blant elevene på skolen har Yrke møtt 17 år gamle Agnes Rom fra Tønsberg.

– Jeg ville ha en annen hverdag og prøve noe nytt. Og så kjente jeg noen som gikk her fra før, forteller Agnes,  som er er i ferd med å gjøre ferdig førsteåret på vg1 naturbruk med profil hest, da Yrke møter henne.

Elevene lærer blant annet å sko hester.

 Sammen med Astri Aasen Mæland (16) fra Lillehammer og flere andre hesteinteresserte, er hun akkurat i ferd med å lære å sko en hest. Astri hadde hørt mye bra om skolen.

– Jeg er interessert i hest, og hadde ikke lyst til å sitte inne hele dagen, forteller Astri som har tatt med seg sin egen hest til Tomb. På Tomb lærer de om riding, temming, kjøring, bruk og stell av hest. Pluss at de får lage sitt eget utstyr i lærarbeid i salmakerverkstedet. Tomb har svart til forventningene, sier de to.

Trives på internat

– Jo, skolen har svart veldig til forventningene vi hadde. Her får vi mye praksis. Hele fredagen og halve tirsdagen er viet til praksis. Av teori har vi omtrent 17–18 timer i uka, sier Astri. Både hun og Agnes skal gå videre på vg2 landbruk og gartnernæring.

– Hvordan er det å bo på internat?

– Det er gøy å bo på internat, for da blir vi kjent med de andre på en helt annen måte, siden vi gjør alt sammen. Og det blir mindre press. Jo da, det er jo veldig sosialt. Og innimellom er vi hjemme, sier Astri.

-Og hva tenker foreldrene deres om valget dere har tatt om å reise vekk for å gå på skole?

– Foreldrene mine er veldig fornøyde med at jeg går her, at jeg har tatt et annet valg, forteller Agnes som tror at hun vil studere på høgskole når hun er ferdig på Tomb.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS