Ill: Copilot
Kjønnsidentitet og julegudstjeneste? Ja takk, begge deler!
Debatt: Den menneskelige bevissthets erkjennelse, enten vi snakker om kjønnsidentitet eller religiøs erfaring, er like reell som kjønnskromosomene til et embryo eller Newtons matematiske lover.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og KrF-leder Dag Inge
Ulstein, som de siste dagene har offentliggjort sitt ønske om å få
kjønnsidentitet ut av skolen, argumenterer begge med at biologien utelukker de
øvrige kjønnskategoriene som regnbueflagget representerer. Fra naturens side
kan man bare ha to kjønn, for det er denne kjensgjerningen vitenskapen har
påvist. Vedum og Ulsteins meningsfeller provoseres av at ikke undervisningen i
skolen retter seg etter slike nøytrale fakta.
En annen debatt jeg har sett utspille seg nå i førjulstiden,
handler om hvorvidt vi skal ta elevene med på julegudstjenester, eller på
gudstjenester i det hele tatt. Særlig Human-Etisk Forbund har kjempet mot
religiøs eller rituell deltagelse og observasjon i undervisningssammenheng.
På
nettsidene sine skriver forbundet: “Vi mener at all undervisning og aktivitet i
regi av den offentlige skolen, inkludert fag som omhandler religion, livssyn,
filosofi og etikk, må være livssynsnøytral.”
I standpunktet om kjønnsidentitetens manglende rot i
objektiv virkelighet, så vel som i standpunktet om at lærere bør etterstrebe en
“livsynsnøytral” undervisning, tar man for gitt at subjekt-objekt-problemet i
filosofien (som Descartes satte på dagsorden på 1600-tallet) er oppe og
vedtatt.
Dagens filosofer og vitenskapsfolk klør seg nok i hodet over hva i
alle dager et nøytralt menneske er for noe. Både lærere og elever er
forskjellige mennesker med forskjellige livssyn, religioner, kjønnsidentiteter
og bakgrunner - alt sammen faktorer som helst skal med i den didaktiske
relasjonsmodellen.
Både Vedum, KrF og Human-Etisk forbund (og mange andre)
ekskluderer her det unikt menneskelige ved oss, som for eksempel at vi kan være - faktisk oftest er - religiøse,
og fremsnakker heller det som i vitenskapsteorien kalles positivisme; der den ideelle forskeren forholder seg nøytral,
interesseløs, objektiv og empirisk til sitt arbeid. Jeg vil problematisere
tendenser til at man forsøker å erkjenne læreren
som en slik tom beholder.
På 1960-tallet utspilte det seg en positivismestrid på det
vitenskapsteoretiske feltet, der tanken om “den objektive, verdinøytrale
vitenskapsmannen” ble møtt med tilsvarende kritikk, blant annet av de tyske
filosofene Jürgen Habermas (f. 1929) og Hans-Georg Gadamer (1900 - 2002). Begge
hevder at noe slikt som et tomt, objektivt, nøytralt utgangspunkt for en
forsker ikke finnes: at ingen i sannhet er interesseløse og “blanke”.
Dermed
oppsto en modernisering av hermeneutikken (fortolkningslæren) som nå skulle ta
med i betraktningen - altså inkludere i de ulike forskningsprogrammene - at forskeren selv har et innhold og et utgangspunkt, med all sin iboende
kunnskap og erfaring. Dette innholdet kan man ikke kle av seg, og dersom man forsøkte (og til og med lyktes) ville man
likevel stå igjen som et slags subjekt. Bevissthet om dette idéhistoriske
utviklingstrinnet er relevant for lærere, og kan ha avgjørende innflytelse på
hvordan vi forstår yrkesutøvelsens premisser. Det bør vektlegges i de ulike
lærerutdanningene.
For hva er egentlig den
objektive virkeligheten der ute? Her finnes utallige svar i filosofien, fra
Immanuel Kants (1724 - 1804) maksime om “tingen for meg” og “tingen for seg”
til Edmund Husserls (1859 -1938) filterløse fenomenologi, til eksistensialisme.
Det er interessant å merke seg at politiske debattanter som tar til orde mot
kjønnsidentiteter og julegudstjenester i undervisningen, tilsynelatende
favoriserer bestemte vitenskapelige analysenivåer (mikroskopiske størrelser,
målbare fenomener, sansbar empiri) fremfor andre, og at dette får konsekvenser
for pedagogisk praksis.
Den logiske feilslutningen at kun det sansbare er sant (som
for øvrig ikke oppfyller sitt eget kriterium for sannhet), vil i ytterste
konsekvens kunne fremmedgjøre elever som allerede har en usikker fremtid foran
seg. Den menneskelige bevissthets erkjennelse, enten vi snakker om
kjønnsidentitet eller religiøs erfaring, er like reell som kjønnskromosomene
til et embryo eller Newtons matematiske lover.
Idet man favoriserer et vitenskapelig analysenivå,
oppstår samtidig pedagogiske, filosofiske og epistemologiske knuter. I verste
fall ender man dessuten - som nå - opp med å devaluere individer og gruppers
reelle erfaringer i full offentlighet.