Kvinnelige elever ved Lademoen skole i Trondheim i 1949 har kroppsøving i gymsalen.Foto Schrøder/Sverreborg Trøndelag Folkemuseum
Kroppsøvingsfaget – skolefaget uten egnede undervisningsrom?
Debatt: Kroppsøvingsfagets læreplan vektlegger former for læring som i liten grad ser ut til å understøttes av skolenes bygningsmessige infrastruktur.
MarteAmundsenStipendiat ved seksjon for kroppsøving og idrett, Høgskolen i Innlandet
KnutWestlieFørstelektor ved seksjon for kroppsøving og idrett, Høgskolen i Innlandet
PublisertSist oppdatert
Annonse
Siden 1930-tallet har et grunnleggende prinsipp
innenfor kroppsøving i norsk skole vært at store deler av undervisningen skal
finne sted i gymsalen. Med sentraliseringen av norske skoler på 1960- og 70-tallet
ble gymsalen nærmest sett på som en selvfølgelighet. Like selvfølgelig som gymsalen
var også det tilhørende utstyrsrommet – et rom fylt opp av bukker, trampetter
og tjukkaser.
Annonse
Dette utstyret var en respons på datidens læreplaner der mål-middel-pedagogikk
basert på instruksjon og feilretting var normen. Samtidig var faget
idrettsorientert. Øvelser som «frittstående gymnastikk og apparatgymnastikk» hadde
en sentral plass i timene. Etterkrigstida var ei tid med tro på framskritt
basert på teknologi, måling og effektivitet, noe som også gjenspeiles i
læreplanen fra 1959. Her finner vi målet om at kroppsøving skal «gjøre elevene
kjent med kroppen sin og lære hvordan den kunne gjøres effektiv» (Kirke- og
undervisningsdepartementet, 1959). Dette instrumentelle synet på kroppen ble
både gymsalen og det tilhørende utstyret symbolske bærere av.
I dag ser virkeligheten litt annerledes ut. Bukken har
mistet mye av sin faglige relevans og har kanskje blitt kjørt på dynga. I beste
fall lever den et rolig liv sammen med trampetten – stuet helt bakerst i
hjørnet i utstyrsrommet, under alle gymmattene. Tjukkasen har, hvis vi ser på
læreplanen i kroppsøving, utspilt sin opprinnelige rolle for lenge siden.
Likevel er den fortsatt å observere rundt omkring i de norske skolene og ser ut
til å tjene flere formål, selv om det meste av stoppen for lengst har forlatt
den. Tjukkasen er observert som en gjenganger som stasjon under sirkeltrening, eller
som en eksklusiv madrass under overnatting ved korpsleirer og svømmecuper.
At dette gamle utstyret har utspilt sin sentrale rolle,
har sin årsak i kroppsøvingsfagets utvikling. Kroppsøving har i lang tid utviklet
seg til å bli et læringsfag som tjener langt flere hensikter enn tankegangen om
«et sunt legeme i en sunn kropp» fra 1930-tallet. Faget skal i dag stimulere
til livslang bevegelsesglede, gjennom kroppslig læring, deltakelse og samspill
i bevegelsesaktiviteter, samt i uteaktiviteter og naturferdsel (Utdanningsdirektoratet,
2019). Læreplanene har altså endret seg drastisk over en lang tidshorisont, mens
utstyret og rommet (gymsalen) fortsatt bærer med seg deler av 1930-tallets
symbolikk. Dermed har vi i dag et kroppsøvingsfag som vektlegger læring
innenfor et bredt spekter av bevegelsesaktiviteter og pedagogiske
innfallsvinkler samtidig som vi har et læringsrom med tilhørende utstyr som er
tilpasset en annen tid og helt andre formål. Litt spissformulert kan vi si at
gymsalen har blitt en pedagogisk og strukturell anakronisme – et rom som kanskje
blir en barriere, snarere enn en støttende ramme for den faglige utvikling innen
kroppsøvingsfaget?
Heldigvis bygges det også nye skoler i dag med
moderne undervisningsrom som treffer samtiden bedre. Vi ser imidlertid at prinsippet
om moderne undervisningsrom i tråd med dagens læringsformer ikke nødvendigvis
omfatter kroppsøvingsfaget. Idet nye skolebygg reiser seg, ser vi at mange av
dem bygges uten egne undervisningsrom for kroppsøving. Kommunenes løsning er
ofte å bygge en flerbrukshall – en arena som skal tjene flere hensikter,
offentlige så vel som private. Et søk gjort gjennom medieanalyse-motoren Retriever,
viser at et stort antall flerbrukshaller har blitt prosjektert de siste årene.
Det skrives om flotte haller med store flater, stor takhøyde, tribuner og moderne
garderobeanlegg.
Loen flerbrukshall på Nærbø.Ill.foto: Carina Johansen / NTB
Den slitne gymsalnøkkelen er byttet ut med flunkende nye
elektroniske adgangskort. Lærere og elever sluses nå gjennom strømlinjeformede passasjer
og foajeer beregnet på å håndtere det publikummet som strømmer til ulike
arrangementer i hallen på ettermiddagstid. Flerbrukshallene kan dermed ved
første øyekast virke som et stort framskritt for kroppsøvingsfaget. Hallene gir
mulighet for stor aktivitet, fart, idrettsglede og -utfoldelse. Men gjør dette
hallene til egnede undervisningsrom for den læringen som skal foregå i
kroppsøvingsfaget? Ikke nødvendigvis.
Hallene er i stor grad tilpasset den frivillige
idrettens normer med baner oppmerket etter internasjonale standarder. Hallene inviterer
med dette til visse idretter, aktiviteter og ballspill mer enn andre. Det er
også i stor grad de samme elevene som bruker flerbrukshallen i kroppsøving som
i den frivillige idretten. Dette kan bidra til at skillet mellom idrett og
kroppsøving viskes ut og det kan bli en krevende affære for elevene å forstå forskjellen
på idrett som aktivitet og kroppsøving som læringsfag.
Kroppsøvingsfaget har som kjent gjennomgått en utvikling
fra å være idrettsorientert til å vektlegge undervisning gjennom mer mangfoldige
aktiviteter der elever lærer, sanser, opplever og skaper med kroppen. Ved siden
av å praktisere bevegelsesaktivitet skal elevene reflektere over sentrale
verdier som samspill, medvirkning, likestilling og likeverd innenfor et
mangfoldig læringsfellesskap (Utdanningsdirektoratet, 2019). Vi er svært usikre
på om flerbrukshallen, der flere klasser og skoler benytter rommet samtidig,
med dertil tilhørende støynivå og distraksjoner, stimulerer til den ønskede
formen for læring i tråd med læreplanen. Det er også grunn til å stille
spørsmål ved om flerbrukshallen virker inkluderende på elever som selv ikke deltar
på og mestrer idrettsaktiviteter på fritida, eller for de elevene som føler seg
fremmedgjort på en idrettsarena.
I de mediesakene vi har lest, skrives det også om
avstanden mellom skoler og flerbrukshaller. Realiteten for noen er at mye
verdifull undervisningstid går med til å forflytte seg fra skolen til
flerbrukshallen. I andre kommuner er bygging av flerbrukshall satt på vent,
forsinket, lagt på is eller skrinlagt på grunn av stram kommuneøkonomi.
Situasjonen i dag, slik vi ser det, er derfor at vi
har eldre skoler som har en gymsal lite tilpasset dagens læreplan, mens de nye
skolene ofte har flerbrukshaller tilpasset den frivillige idretten og
kulturlivet – hvis de i det hele tatt blir bygd. Dermed står kroppsøving frem
som et fag med en læreplan som vektlegger former for læring som i liten grad
ser ut til å understøttes av skolenes bygningsmessige infrastruktur. Derfor
etterlyser vi en debatt rundt hvilke typer av læringsrom faget faktisk har
behov for i dagens skole. Hvordan forholder Utdanningsdirektoratet seg til at
læringsrommene og fagets målsetninger stadig er i utakt, og til at lokale
forhold skaper svært ulike rammer for undervisningen innenfor dagens
enhetsskole?
I forlengelsen av disse spørsmålene kan det være
grunn til å minne om at læreplanen fra 1939 faktisk også adresserte problemstillinger
rundt undervisningsrom. Her ble både uterommet og klasserommet skissert som
alternativer. «Klasseromsgymnastikk driver en med når en ikke har nok
gymnastikklokaler og heller ikke har høve til å ha kroppsøving ute» (Kirke- og
undervisningsdepartementet, 1939, s, 196). I dag som den gang blir det tydelig
hvordan lokale forhold gir elevene helt ulike muligheter og dermed ulike læringsutbytter
i faget!