Teknologiparken er også en lekepark. De yngste barna kommer til Anne Kauppi i dette rommet.Foto: Kari Kløvstad
Her lar de barn og ungdom leke seg til teknologi-kunnskap
I teknologibygda Årdal er ikke koding et fremmedord. I teknologiparken er det en øvingsfabrikk der det er mulig å leke seg til kunnskap.
KariKløvstad
Publisert
Annonse
Inne i hovedrommet er det rigget til et totalt stykkproduksjonsanlegg.
Det går under navnet Festofabrikken, og systemet er makent til det som finnes
rundt i mange fagskoler, høgskoler og universitet. Når de yngste barna kommer
på besøk, får de beskjed om at det lages godteri. For de litt større er det
mobiltelefoner som kommer ut i andre enden, mens for de eldste er dette en
fabrikk for smartsensorer.
Annonse
Systemet er hele tiden det samme, og målet er å gi alle som
besøker øvingsfabrikken grunnleggende kunnskap i helautomatiske, digitale
produksjonsteknologier. Dette kommer godt med, for bedriftene i Årdal og de små
industrikommunene rundt, trenger dyktige fagfolk.
Det er Anne Kauppi og Alf Einar Karlsen som viser rundt. Hun
er daglig leder for Sogn Opplæringskontor. Han er prosjektingeniør hos Sitep
(Senter for Innovasjon, Teknologi og Prosess), som begge er en del av Årdal Teknologipark.
Eierne av parken er bedriftene i Årdal med bidrag fra Årdal kommune og Vestland
fylkeskommune, og hovedmålet er å støtte skolene slik at de kan utdanne dyktige
elever for framtida.
Lærer ord og uttrykk
I øvingsfabrikken finnes alt fra de
minste sensorene og oppover.
- Elevene lærer de faste begrepene, og må bruke
ord og uttrykk som er vanlige ute i bedriftene. Dette vokser de unge på, og de
øver på å forstå de små brikkene i det store spillet. Det er mange som kommer
hit for å få en prøvesmak, sier Alf Einar Karlsen.
Årdal har vært kjent som en industrikommune siden Årdal og
Sundal Verk etablerte seg der i 1947, og dagens bedrifter med Hydro i spissen,
er alltid ute etter forbedringer.
Sogn Opplæringskontor har opplegg innen koding og
programmering for alle elever i grunnskolen i Årdal, da Årdal kommune kjøper
inn en 80 prosent stilling fra opplæringskontoret
Det starter med de eldste i barnehagen, som har sin egen
avdeling med lego og små figurer som kan programmeres. Så fortsetter det med
besøk oppover i barne- og ungdomsskolen, der opplegget blir mer avansert.
- Alle er inne i Årdal Teknologipark minst
annethvert år, men alle klassene har minst fire-fem kodeøkter hvert år. På
ungdomsskolen er det i tillegg elever som har programmering som valgfag, og fra
den videregående skolen kommer elever hit for å ha yrkesfag i praksis (YFF). I
tillegg har vi en fast dag med elevene som tar automasjon, og vi samarbeider
også med Industrifagskolen, sier Anne Kauppi.
Samspill er en rød tråd, noe også politikerne setter pris
på.
Gevinstene
Mange elever som kommer til øvingsfabrikken og
Årdal Teknologipark får seg en vekker. De kan slite med matematikk ved
skolebenken, men ved produksjonsanlegget eller i programmeringsøktene blir det
noe annet.
- Her bruker de matematikken på praktisk vis, og
de lærer helt ubevisst, sier Anne Kauppi, som mener det er mange fordeler.
- Elevene får trene på tålmodighet, for virker
ikke produksjonsanlegget eller koden i programmet de har programmert første
gang de prøver, må de finne feilen. Samarbeid er viktig, og de unge får en
totalforståelse av hvordan det hele fungerer. Alt må gjøres pinlig nøyaktig, og
når produksjonen er over, må de rydde opp etter seg.
- Opplegget
er veldig praktisk tilrettelagt og tett på hverdagen ute i industrien. Dette
trigger en del elever til å ta utdanning i denne retningen. De får et godt
grunnlag, og vi kan unngå eller redusere feilvalg, sier Alf Einar Karlsen.
Når elevene kommer må de for
eksempel gå på morgenmøte, der de får vite hva de skal prosedere. Språkopplæring
er en naturlig del av det hele. Elevene må forholde seg til både teknisk
engelsk og teknisk tysk for å få gjort det de skal.
Anne har også lagt merke til at
flere og flere lærere blir nysgjerrige på hva som foregår, og de oppdager at
koding og programmering kanskje ikke er så skummelt som de har sett for seg.
- Dette er noe annet enn å sitte ved skolepulten,
og det kan få flere elever til å skinne, sier Anne Kauppi.
__Konkurranser er en del av det
hele. Hvem klarer å produsere mest på angitt tid, og samtidig følge reglene?
Sogn Opplæringskontor har kjøpt
et eget sorteringsanlegg med robot slik at lærere og elever skal kunne
forberede seg til NM i yrkesfag. Dette anlegget blir også brukt av elever og
lærlinger som skal lære seg sikkerhet innen produksjonsanlegg.
Få jenter
Anne Kauppi har selv
gått gradene. Hun var elev på første kullet ved Årdal videregående skole i 1981
og har dobbelt fagbrev som elektriker og automatiker.
- Jeg ville ikke gå på gymnaset, og har en onkel
som var elektriker og radioamatør. Samtidig hadde jeg alltid vært interessert i
hvordan ting virket, så da jeg fikk min første kassettspiller, skrudde jeg den
fra hverandre.
Det var få jenter som tok denne typen
utdanning på begynnelsen av 80-tallet og utviklingen har stått så godt som
stille. Anne Kauppi jobbet som lærer på Årdal videregående skole fra 1991 til
2008, og en periode var de fire kvinnelige lærere på elektro og automasjon.
- Men det gjorde ikke noe med rekrutteringen. Det
er fortsatt få jenter, men de som velger utdanningen, er ofte veldig flinke.
Annonse
Flerfaglig opplæringskontor
Anne Kauppi er daglig leder for Opplæringskontoret i Sogn.
Det jobber tverrfaglig, og hun har ansvaret for lærlinger i cirka 25 fag hvert
år. Mest populært er helsefagarbeider, barne- og ungdomsarbeider og
industrifag/automasjon.