1. mai-toget i Oslo 2019. UDF går bak parolen "Mer tid til hver elev".
Foto: Marianne Ruud
Til kamp for demokratiet!
Debatt: Skolen skal danne demokratiske medborgere, og må derfor være en demokratisk arena – for både lærere og elever.
Det norske arbeidslivsdemokratiet – der arbeidstakere og arbeidsgivere
deler kunnskap og erfaringer, forsøker å komme til enighet, forhandler og
krangler, og kjemper for sine interesser i fredelige former, er unikt. Og det
er en viktig grunn til at vi lever i et velstående, fredelig og velfungerende
demokratisk samfunn.
Derfor har vi i fagbevegelsen et todelt oppdrag på 1. mai:
På den ene siden skal vi feire og drive folkeopplysning om hva den
norske arbeidslivsmodellen innebærer og hvilken kraft og verdi som ligger i
vårt demokratiske arbeidsliv.
På den andre siden må vi kontinuerlig bidra til å forsvare,
videreutvikle og fornye den norske arbeidslivsmodellen slik at vi sammen,
gjennom partssamarbeidet, er best mulig rustet til å håndtere endringer i
samfunns- og arbeidsliv.
Og vi som jobber i skolen, har et tredje svært viktig
oppdrag: Vi skal utdanne og danne demokratiske medborgere som er rustet til å
forstå, delta i og påvirke samfunnet de er en del av. Dette oppdraget tar vi på
største alvor.
Demokrati under press
Høsten 2023 ble det lansert nye resultater fra den
såkalte ICCS-undersøkelsen. Den undersøker demokratiforståelse blant 9.
klassinger i 15 land, og den viser at selv om kunnskapen om demokrati er høy
blant norske 14-åringer, er Norge det deltagerlandet med størst nedgang i
demokratiforståelse siden 2016.
Vi vet også at valgdeltagelsen er lav blant unge, og at vi
lever i en tid med økt polarisering, algoritmestyrte virkelighetsoppfatninger,
færre fellesarenaer for informasjonsutveksling og sunne debatter, og et
internasjonalt press på demokratiske systemer og verdier.
Hvordan kan det norske arbeidslivsdemokratiet generelt, og
demokratiet i skolen spesielt, bidra til å styrke demokratiet i samfunnet?
Utvid demokratiet
Fagorganisering har alltid handlet om å utvide demokratiet.
Det har handlet om å kjempe for allmenn stemmerett, likestilling mellom
kjønnene, bedring av pressefriheten, for forsamlings- og organisasjonsfriheten,
ytringsfriheten og for arbeidernes rett til sin rettferdige andel av
verdiskapningen. Blant annet.
Alt sammen grunnleggende demokratiske verdier og
menneskerettsprinsipper som vi også finner igjen i opplæringslovens
formålsparagraf og skolens samfunnsmandat. Derfor går godt fagforeningsarbeid
og arbeid for å gjøre skolen til en god demokratisk læringsarena for elevene
hånd i hånd.
Diskusjon styrker politisk mestringstro
Forskningsprosjektet Demokrati, læring og mobilisering
for unge medborgere (DEMOCIT) ved OsloMet studerer ungdoms
demokratiforståelse. De finner at «politisk mestringstro» er sentralt. Det vil
si troen på at du kan gjøre en forskjell, at du mestrer spillereglene i
demokratiet og at det er verdt å høre på det du har å si.
Denne troen er markant skeivfordelt blant barn og unge, og i
befolkningen generelt.
Interessant nok har forskerne funnet at de lærerne som
nettopp ser på skolen som en viktig øvingsarena for debatt og demokratisk
deltagelse, er de som klarer å utjevne forskjeller i politisk mestringstro
blant elevene. Disse lærerne tar opp kontroversielle temaer i undervisningen og
belyser disse faglig og politisk.
De lærerne som i større grad unngår tema som kan skape
ubehag og splittelse, utjevner ikke forskjeller i politisk mestringstro.
Det er et viktig tankekors i en tid der både beskyldninger
og bekymringer om «woke», kansellering, og ekkokamre florerer.
Balansekunst
For lærere i klasserommet er det en kjerneoppgave å sikre
balansen mellom meningsmangfold og uenighet på den ene siden, og å ivareta og
bygge opp under verdigrunnlaget i opplæringsloven, på den andre. Konkret skal
for eksempel læreren skape trygge rammer der ulike holdninger og oppfatninger
møtes med respekt og uten fordømmelse, samtidig som opplæringsloven gir
føringer om å motvirke alle former for diskriminering og skape oppslutning
om likestilling, demokrati og bærekraftig utvikling. For å nevne noe.
Det
er krevende, men når vi lykkes er det utviklende og det styrker den
demokratiske beredskapen i den unge befolkningen.
Sammenheng mellom liv og lære
Mer demokratisk deltakelse fra lærernes fagforeninger og
profesjonsfellesskap i utviklingen av skolen, er et godt sted å begynne når vi
skal videreutvikle demokratiet vårt.
Det legger grunnlaget for at lærerne kan utvikle en skole
som kjennetegnes av en grunnleggende demokratisk kultur, der lærere deltar
aktivt i beslutninger og utviklingsarbeid, og der elever erfarer god og
utviklende elevmedvirkning. Altså en skole som vil gi de beste forutsetninger
for undervisning og opplæring i demokrati.
Og en skole som gir de unge både gode rollemodeller, og egne
erfaringer med demokratisk deltagelse og debatt, vil styrke dem i troen på at
de har noe å bidra med i samfunnsutviklingen senere i livet.
Gratulerer med dagen og god 1. mai!