Elevene på 1.-4. trinn har få timer med bare skjerm
Norske skoleledere mener balansen mellom trykte og digitale læremidler er god. 7 av 10 oppgir at elevene på 1.-4. trinn kun bruker skjerm i et fåtall av timene.
– Hos oss bruker vi både bøker og skjerm. Vi er opptatt av å balansere bruken av de to typene læremidler og bruke dem riktig, sier Vegard Gjerde.
Annonse
Gjerde er undervisningsinspektør ved Rasta barneskole i Lørenskog.
Forrige uke hadde de allmøte med FAU. Skjermbruk var en av sakene på agendaen.
«Mange foreldre er bekymret for skjerm i skolen, men jeg er mer bekymret for bruken hjemme», skrev Gjerde på LinkedIn senere på kvelden.
– Nettopp derfor var det møtet bra. Vi fikk utvekslet bekymringer og kanskje oppklart noen misforståelser, sier han.
– Det er ikke sånn at vi har bytta ut boken med skjermen. Skjermen gir oss derimot nye muligheter til å variere og tilpasse undervisningen. Det skulle jeg ønske ble løfta mer frem. Men det krever også at vi i skolen inviterer foreldrene inn og viser hvordan vi jobber.
– Jeg tror lærerne på 1.-4. trinn bruker mer tid på lek og andre aktiviteter, mens etter hvert som det faglige tar mer tid, øker også skjermbruken, sier han.
– Det er også slik at forskjellene på elevene kanskje blir tydeligere oppover på trinnene. Da kan digitale verktøy være redningen.
Gjerde har et eksempel fra da han selv underviste i en sjuende klasse. Da skulle de gjennom en lengre tekst i engelsk. Med hjelp av skjerm og kunstig intelligens kunne elever som sleit med lesingen få samme innhold, men en enklere tekst - og uten at det ble synlig for klassekameratene. Da fikk de en utfordring som matchet deres nivå.
Lærer Carl Andres Myrland har tidligere uttalt til Utdanningsnytt at han mener den hverdagen foreldrene beskriver i opprøret er langt ifra sannheten.
– De skaper en skrekkversjon, hvor det høres ut som ungene bare sitter foran skjermen og trykker hele dagen. Det er så langt fra sannheten som det kan komme, sa Myrland.
Vegard Gjerde tror det er mange myter om hvordan skjermen brukes i skolen.
– Det fører til en dårlig og polarisert debatt, sier han.
Ved hans skole har de landa på at de skal ha et nytt møte med foreldrene om skjermbruk i skolen og hvordan de kan få et bedre samarbeid mellom skole og hjem når det kommer til dette, og hvilken rolle foreldrene har når det gjelder skjermbruk.
– Vi forsøker å dele aktivt i våre kanaler i dag også, men vi må bli bedre på å vise frem hvordan vi faktisk jobber.
– Hva tenker du om den politiske debatten som pågår. Flere partier og politikere tar til orde for å redusere eller fjerne skjermen i skolen?
– Jeg håper de lytter til lærerne og hva de sier om bruken. Vi kan ikke kutte skjerm i skolen fordi noen tror at den kun brukes passivt. Da overser vi hvor godt hjelpemiddel og læremiddel det faktisk er.