Elevene på 1.-4. trinn har få timer med bare skjerm

Norske skoleledere mener balansen mellom trykte og digitale læremidler er god. 7 av 10 oppgir at elevene på 1.-4. trinn kun bruker skjerm i et fåtall av timene. 

Publisert Sist oppdatert

– Hos oss bruker vi både bøker og skjerm. Vi er opptatt av å balansere bruken av de to typene læremidler og bruke dem riktig, sier Vegard Gjerde. 

Gjerde er undervisningsinspektør ved Rasta barneskole i Lørenskog. 

Forrige uke hadde de allmøte med FAU. Skjermbruk var en av sakene på agendaen. 

Vegard Gjerde.

«Mange foreldre er bekymret for skjerm i skolen, men jeg er mer bekymret for bruken hjemme», skrev Gjerde på LinkedIn senere på kvelden. 

– Nettopp derfor var det møtet bra. Vi fikk utvekslet bekymringer og kanskje oppklart noen misforståelser, sier han. 

– Det er ikke sånn at vi har bytta ut boken med skjermen. Skjermen gir oss derimot nye muligheter til å variere og tilpasse undervisningen. Det skulle jeg ønske ble løfta mer frem. Men det krever også at vi i skolen inviterer foreldrene inn og viser hvordan vi jobber. 

– Lærerne er bevisste

Gjerdes synspunkter står i stil med det andre skoleledere i Norge mener. 

I undersøkelsen Spørsmål til Skole-Norge, som nylig ble publisert hos Utdanningsdirektoratet, svarer de blant annet på spørsmål om skjermbruk. 

  • Nesten alle sier at de har tilgang på både trykte bøker og digitale læremidler. 
  • 8 av 10 skoleledere mener balansen mellom dem er god. 
  • Og 9 av 10 sier at de mener lærerne har et bevisst forhold til bruken av de ulike læremidlene. 

Når det gjelder hvor mye skjermen brukes er også skolelederne tydelige. 

Svarene tyder på at skjermen først og fremst brukes av de eldre elevene, fra 5. trinn og oppover. 

  • 7 av 10 skoleledere svarer at elevene på 1.-4. trinn kun bruker skjerm i et fåtall av timene. 
  • 7 prosent sier at de yngste aldri bruker skjerm. 6 prosent oppgir at de alltid bruker skjerm.

Så snur pila. 

47 prosent sier at skjermen brukes i omtrent halvparten av timene på mellomtrinnet, eller 5.-7. klasse. 

Og på ungdomstrinnet oppgir 53 prosent av skolelederne at skjermen brukes i et flertall av timene. 

Vegard Gjerde ved Rasta skole, sier at han tror skjermbruken øker etter hvert med elevenes modenhet og ferdigheter. 

Les også:  Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine

Tilpassa opplæring

– Jeg tror lærerne på 1.-4. trinn bruker mer tid på lek og andre aktiviteter, mens etter hvert som det faglige tar mer tid, øker også skjermbruken, sier han. 

– Det er også slik at forskjellene på elevene kanskje blir tydeligere oppover på trinnene. Da kan digitale verktøy være redningen. 

Gjerde har et eksempel fra da han selv underviste i en sjuende klasse. Da skulle de gjennom en lengre tekst i engelsk. Med hjelp av skjerm og kunstig intelligens kunne elever som sleit med lesingen få samme innhold, men en enklere tekst - og uten at det ble synlig for klassekameratene. Da fikk de en utfordring som matchet deres nivå. 

– Før i tiden fikk disse elevene utdelt en annen bok eller en annen tekst. Det ble veldig synlig, sier han.

– Polarisert debatt

Frontene i skjerm-diskusjonene er blitt stadig steilere de siste årene. 

Profilerte personer som forfatter Maja Lunde og skuespiller Ane Dahl Torp har ledet an i et foreldreopprør mot bruk av skjerm. En undersøkelse blant foreldre i grunnskolen utført av Opinion i fjor, viste at om lag halvparten ønsker seg mindre bruk av skjerm i undervisningen. 

Det har igjen skapt reaksjoner blant lærere. 

Lærer Carl Andres Myrland har tidligere uttalt til Utdanningsnytt at han mener den hverdagen foreldrene beskriver i opprøret er langt ifra sannheten. 

– De skaper en skrekkversjon, hvor det høres ut som ungene bare sitter foran skjermen og trykker hele dagen. Det er så langt fra sannheten som det kan komme, sa Myrland. 

Vegard Gjerde tror det er mange myter om hvordan skjermen brukes i skolen. 

– Det fører til en dårlig og polarisert debatt, sier han.

Ved hans skole har de landa på at de skal ha et nytt møte med foreldrene om skjermbruk i skolen og hvordan de kan få et bedre samarbeid mellom skole og hjem når det kommer til dette, og hvilken rolle foreldrene har når det gjelder skjermbruk. 

– Vi forsøker å dele aktivt i våre kanaler i dag også, men vi må bli bedre på å vise frem hvordan vi faktisk jobber. 

– Hva tenker du om den politiske debatten som pågår. Flere partier og politikere tar til orde for å redusere eller fjerne skjermen i skolen? 

– Jeg håper de lytter til lærerne og hva de sier om bruken. Vi kan ikke kutte skjerm i skolen fordi noen tror at den kun brukes passivt. Da overser vi hvor godt hjelpemiddel og læremiddel det faktisk er. 

Powered by Labrador CMS