Kontaktlærer Thor Ingvar Bjerke har baking i blodet. Her med et nytt brett boller.

Bakevarene til Ingvar og elevene går unna som varmt hvetebrød

Alle har hørt uttrykket. Men du forstår virkelig hva det betyr når du kjenner lukten av nystekt bakverk og ser køen av kunder som strekker seg ut døra til utsalget på Åssiden videregående skole.

Publisert Sist oppdatert

Det lå nesten i kortene at faglærer Thor Ingvar Bjerke skulle bli baker.

– Det var far som stiftet Sigdal bakeri, og som 15–16-åring er det enkelt å velge noe du har kjennskap til.

Etter noen år i bransjen fant Bjerke ut at han ville utdanne seg til yrkesfaglærer, og han har vært ansatt på Åssiden videregående skole siden 2009.

Brødene er ferdighevet og skal snittes i toppen før de fortsetter inn i ovnen. Eleven William Ulvestad Krogsund og kontaktlærer Thor Ingvar Bjerke samarbeider.

– Hvilke egenskaper er gode å ha hvis du vil bli baker eller konditor?

– Du må være nøye, og fremfor alt må du ha interesse for faget. Vi ser stor forskjell på vg1 og vg2, for det skjer en stor utvikling når de unge har bestemt seg for hva de vil, sier kontaktlæreren. 

I klassen har han 14 elever, og det er en god blanding av gutter og jenter. Bjerke mener det er læreplasser å få, bare elevene har gjort det forarbeidet på skolen som trengs.

Baking i lufta

Vi er altså på Åssiden videregående, og det er dag for bakst.

Katrine Langeland Goodchild pynter bollene med rosa bringebærkrem.

Forberedelsene har vært hektiske. Elevene og lærerne på vg2 baker og konditor vet at når de åpner bakeriutsalget sitt, blir det storinnrykk. 

Meldingen er spredd både på Facebook og via venner, og folk kommer fra nær og fjern for å sikre seg noen av godbitene.

De røde rosene stråler på marsipankakene, hvetebollene dekoreres med rosa bringebærkrem, og solskinnsbollene får et lett dryss med melis på toppen. 

Store brett med wienerbrød og hvetestenger plasseres i hyllene, og det må være kanelsnurrer nok, for her kommer det til å gå unna.

Fristende duft

Den fristende lukten fra nystekte brød og kaker fyller hele etasjen, og mer er på gang.

Surdeigsbrød.

Kontaktlærer Thor Ingvar Bjerke retter på den svarte lua, feier raskt smuler av arbeidsbordet og tar et overblikk over situasjonen. Ferdighevede surdeigsbrød må ut av kurvene, snittes i toppen og inn i ovnen.

William Ulvestad Krogsund går løs på oppgaven, sammen med læreren. Den ivrige eleven gleder seg over å ha fått læreplass på Lampeland bakeri og konditori etter skoleåret, og liker spesielt godt å bake brød og annen gjærbakst. Nå får han virkelig prøvd seg.

Koker i utsalget

Oppgavene er fordelt. To elever tar imot bestillingene, finner varer og legger brød, hvetebakst og kaker i poser. En annen betjener kassa.

Fra utsalget åpner, er det fullt trøkk, og køen rekker konstant mange meter utenfor døra, for nye kunder strømmer på når de som har handlet, kommer ut.

– Jeg tar ei sjokoladekake og en pose boller, og har dere flere surdeigsbrød?

Fristelsene er så mange at flere har vanskelig med å begrense seg.

Kontaktlærer Thor Ingvar Bjerke må forte seg å fylle på med flere skolebrød og wienerbrød i hyllene.

– Det begynner alt å bli glissent i hyllene, så vi må være raske med å fylle på flere brett og bære dem ut. Pass på brødene i ovnen og husk å rydde litt rundt der dere holder på.

Kontaktlæreren kommer med noen enkle beskjeder, og elevene tar ansvar for at alt skal gli så greit som mulig.

Utsalget gir elevene trening i å produsere større mengder og ikke bare til seg selv, og forberedelsene har pågått i flere dager. Erfaringene med å behandle kunder kan de også få nytte av i arbeidslivet. Det meste av inntektene går tilbake til klassen.

På enden av et bord står en langpanne med lunsjmat og blir kald. Elevene er så opptatt av å bake og drive butikk at de har helt glemt å spise.

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS