Skal barnehagen nå målene om at barna skal utvikle sosial kompetanse, motorikk, språk, selvbilde og mestringsfølelse, må barnehageansatte sørge for pedagogisk innhold i alle hverdagssituasjoner som på turer, i lek og under måltider, mener artikkelforfatteren.

Hva er en pedagogisk aktivitet i barnehagen?

Fagartikkel: Mye kan tyde på at noen barnehageansatte kan ha en for snever forståelse av hva som er pedagogiske aktiviteter.

Publisert

I et intervju jeg hadde med to styrere i forbindelse med et faglig prosjekt om studentenes læring i praksis, kom en av dem inn på at det ikke var så mange timene i løpet av dagen at de var tre ansatte til stede på avdelingene, og at det skapte utfordringer knyttet til det å planlegge dagen. «Når du skal gjøre pedagogiske aktiviteter med ungene, hva er det beste tidspunktet? Er vi nok folk? Pedagogisk aktivitet, det tenker jeg skal stå høyt på planen hver eneste dag.» Hvilken forståelse av pedagogisk aktivitet er det som kommer til uttrykk her?

 

Barnehageansattes forståelse

Det kan synes som om pedagogisk aktivitet i dette eksempelet forstås som en planlagt og avgrenset aktivitet som foregår på visse tider av dagen, og som det ideelt sett skal legges opp til hver dag. Det kan se ut som styrerne tenker på pedagogisk aktivitet som en aktivitet som er planlagt ut fra, og som skal bidra til å oppfylle ett eller flere mål i rammeplanens fagområder?

Pedagogisk aktivitet settes ut fra en slik forståelse i kontrast til aktiviteter som ikke er pedagogiske. Man skiller pedagogiske aktiviteter fra hverdagslige og praktiske aktiviteter og gjøremål. Innebærer dette en for snever forståelse av pedagogisk aktivitet? En slik forståelse betyr at mesteparten av barnehagehverdagen er fylt med aktiviteter som ikke er pedagogiske. Fører en slik forståelse av pedagogisk aktivitet til at barnehagen i begrenset grad fremstår som en pedagogisk institusjon, forstått som en institusjon som driver med pedagogikk og bidrar til barns læring, allsidige utvikling og danning?

 

En alternativ forståelse

En alternativ måte å tenke på er å betrakte alt man gjør sammen med barn i barnehagen, som pedagogiske aktiviteter. For å nå målene i rammeplanen om barns læring, allsidige utvikling og danning må vi tenke pedagogikk inn i alt vi gjør sammen med barna i barnehagen. Vi må ikke bare tilrettelegge for formelle læringssituasjoner, men også for uformell læring. Enhver situasjon i barnehagehverdagen gir muligheter for uformell læring. Er vi bevisst på det, kan vi sørge for pedagogisk innhold i alle hverdagsaktiviteter og praktiske gjøremål i barnehagen, slik at disse bidrar til barns læring og utvikling. Skal barnehagen nå målene om at barna skal utvikle sosial kompetanse, motorikk, språk, selvbilde og mestringsfølelse, må barnehageansatte sørge for pedagogisk innhold i alle hverdagssituasjoner og hverdagslige gjøremål og aktiviteter. Det kan være gjennom lek, måltider, rydding, av- og påkledningssituasjoner i garderoben, bleieskift og høytlesning og på turer. Alle situasjoner og aktiviteter som involverer barn, er mulige læringssituasjoner for barna. De gir muligheter for relasjonsbygging, mestringsopplevelse og læring ut fra barnehagens fagområder. Alle disse hverdagssituasjonene er pedagogiske situasjoner som krever pedagogisk kompetanse og pedagogisk ledelse, slik at de bidrar til barns læring, utvikling og danning.

 

Pedagogisk ledelse

Pedagogisk ledelse i barnehagen handler om å tilrettelegge for og lede pedagogiske aktiviteter med barn. Det krever at også personalet lærer og utvikler seg, slik at de er i stand til å lede barns læring og utvikling både gjennom planlagte og spontane aktiviteter og i utførelsen av praktiske hverdagsaktiviteter sammen med barn. Pedagogisk ledelse handler om ledelse av både barn og medarbeideres læring og utvikling. Ut fra dette kan pedagogisk ledelse defineres på følgende måte:

Pedagogisk ledelse dreier seg om å lede det pedagogiske arbeidet relatert til kjerneaktivitetene i barnehagen knyttet til barns lek, læring, omsorg og danning. Pedagogisk ledelse handler videre om å initiere, lede og motivere refleksjons- og læringsprosesser blant de ansatte i barnehagen for at barnehagen skal utføre det pedagogiske arbeidet med kvalitet, og sikre at barnehagen drives og utvikles i tråd med samfunnsmandatet og verdigrunnlaget til barnehagen og er en lærende organisasjon (jf. Wadel, 2023).

Pedagogisk ledelse i barnehagen handler ut fra denne definisjonen om å lede både barnas og de ansattes læring og utvikling. Det er viktig at de ansatte har nødvendig kompetanse slik at de kan nå målene i barnehagens styringsdokumenter. Pedagogisk ledelse av barn og medarbeidere henger nært sammen.

 

Pedagogisk aktivitet

Kunnskap om og evne til å forstå barns utvikling og hvordan barn lærer, er av avgjørende betydning i utøvelsen av pedagogisk ledelse. Pedagogisk ledelse handler altså konkret om å sørge for pedagogisk innhold og dermed læring og utvikling hos barn i alle hverdagssituasjoner og hverdagsaktiviteter i barnehagen. Dette betyr at pedagogisk ledelse vil være innvevd i alle hverdagslige og praktiske gjøremål i barnehagen, som måltider, turer og levering om morgenen. Det er viktig at alt det praktiske som skjer i barnehagen sammen med barna, blir sett på som pedagogiske aktiviteter. Pedagogisk aktivitet er all aktivitet som bidrar til barns læring og utvikling. Det gir lite mening å skille praktiske aktiviteter fra pedagogiske aktiviteter i barnehagen (Børhaug & Lotsberg, 2014; 2016; Lotsberg & Børhaug, 2022).

Spontane aktiviteter som når barn oppdager en sopp i naturen er også en pedagogisk aktivitet, selv om den ikke er planlagt, mener artikkelforfatteren.

 

Læring i alle aktiviteter

Ansatte i barnehagen driver altså med pedagogisk ledelse når de gjennom planlagte og spontane aktiviteter og i utførelsen av praktiske gjøremål sammen med barn handler slik at det bidrar til barnas læring og utvikling. Ved å tenke at alle aktiviteter i barnehagen bidrar til barns læring, allsidige utvikling og danning blir alle aktiviteter også pedagogiske aktiviteter. Pedagogiske aktiviteter skjer gjennom hele barnehagehverdagen. Det er ikke avgrenset til planlagte aktiviteter på bestemte tidspunkt, slik som samlingsstunden.

 

Litteratur

Børhaug, K. & Lotsberg, D. Ø. (2014). Frå kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, 7 (13), 1–17.

Børhaug, K. & Lotsberg, D. Ø (2016). Barnehageleiing i praksis. Samlaget.

Lotsberg, D.Ø. & Børhaug, K. (2022). Faglige hierarkier og verdivalg. Barnehagefolk, 39(1), 21–24.

Wadel, C.C. (2023). Ledelse av og i barnehagen. Fagbokforlaget.

Powered by Labrador CMS