«Jeg kunne like gjerne vært en assistent», sier nyutdannede barnehagelærere
Fagartikkel: Nyutdannede barnehagelærere er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie.
AnnetteKristoffersen WinjeHøgskulelektor i pedagogikk ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (hvl), campus Stord.
Sissel JanetteAastvedt Hallandhøyskolelektor i pedagogikk ved barnehagelærer utdanningen VED Høgskulen på Vestlandet (HVL), Campus Stord
PublisertSist oppdatert
Annonse
Det er tidligere gjort en del forskning som beskriver de
nyutdannede barnehagelærernes usynlige lederskap, svake profesjonelle posisjon
og anerkjennelse av praktisk kunnskap i barnehagen (Bergsvik et al., 2005; Eik,
2014; Helgøy et al., 2010; Steinnes 2013; Ødegård 2011).
Annonse
Med samme interesse
har vi gjort studien «Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – en studie av
nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen (Halland & Winje,
2022)
Vegrer seg fra å si ifra
Vår studie validerer og supplerer tidligere forskning på
feltet, og det er spesielt interessant å se vår studie i lys av Hanne Kirsten
Nilsens (2015) forskning. Hun finner at nyutdannede barnehagelærere inntar en
lav posisjon i barnehagen, de fremstår som usikre ledere i frykt for ikke å bli
anerkjent av sine medarbeidere, de «vegrer seg» for å si fra, og de «er redde»
for å ta opp ulike forhold med sine medarbeidere i redsel for
samarbeidsklimaet.
Vi, som Nilsen (2015), finner at de nyutdannede
barnehagelærerne inntar en lav posisjon, og at de avfinner seg med dominerende
«erfaringsdiskurser» i barnehagen.
«Erfaringsdiskurs» forstår vi, i likhet med
Bodil Ekholm og Anna Hedin (2013), som barnehagepersonalets tanker, tale og
handlinger knyttet til de praksiser og det klimaet som er i barnehagen. Dette
innebærer inngrodd vanetenkning, vanetolkning og taus kunnskap som sitter både
i personalets kropper og i barnehagens vegger.
I vår studie uttrykker de nyutdannede barnehagelærerne: «Det koker ned
til rang, hierarki, alder, ansiennitet og hvilken erfaring du har», «De som har
jobbet i 10–15 år, har høy stemme» og «Jeg kunne like gjerne vært en
assistent». Slik vi tolker det, oppstår det en maktforskyvning som skiller de
med lang (her: barnehagepersonale som er etablert i erfaringsdiskursen) og de
med kort erfaring (her: nyutdannede barnehagelærere, som enda ikke er innenfor
den etablerte erfaringsdiskursen) i barnehagen.
Det kan se ut som det er de individene
med lang erfaring som får dominere i barnehagen. De nyutdannede
barnehagelærerne kan møte dette ved å underlegge seg og følge de rådende
«erfaringsdiskursene» som «sitter i veggene», eller de kan utfordre dem ved å
yte motstand. Flesteparten av de nyutdannede barnehagelærerne vi intervjuet,
ser ut til å underlegge seg de rådende «erfaringsdiskursene» i stedet for å
utfordre dem.
De sier: «Jeg er forsiktig med å gi beskjed fordi jeg synes det
er så vanskelig når jeg er så ny» og «Jeg prøvde å spøke og si noe uten å være
vanskelig, men da ble det full belæring. Kan derfor ikke si noe.»
Maktforskyvningen opprettholdes
Maktforskyvningen opprettholdes når de med kort erfaring
avfinner seg med de dominerende «erfaringsdiskursene», og når de med lang
erfaring ikke slipper til de nyutdannede barnehagelærerne. Når dette skjer, ser
det ut som de nyutdannede barnehagelærerne resignerer og blir usynlige. De
bruker ikke sin kunnskap og erfaring, men inntar en svak posisjon i barnehagens
voksenfellesskap.
Dette kan, på den ene siden, vitne om at de nyutdannede
barnehagelærerne ikke er rede til å være i en lederposisjon. De er ikke rede
til å yte motstand eller å stå i det uforutsigbare som ligger i et lederskap,
uten å vite hva utfallet blir. De er heller ikke rede til å synligjøre sin
kunnskap i møte med de mer erfarne i barnehagen.
På den andre siden kan vi
forstå barnehagen som en organisasjon med en redsel for det nye og
uforutsigbare, kanskje fordi det nye krever relæring, som vil si å lære igjen,
eller å forstå egen kompetanse i nye sammenhenger (Gotvassli, 2020).
Det kan
også handle om at de med erfaring ikke er bevisste nok på til å ta innover seg
nye perspektiver, nye løsninger og den nye kunnskapen som de nyutdannede
barnehagelærerne bringer med seg inn i barnehagen.
På bakgrunn av dette avveier
de nyutdannede barnehagelærerne sin fremtoning i barnehagens voksenfellesskap.
De sier: «Du må avveie om du våger å stå i det, eller om du skal la være», «Det
er nok en stille motstand av og til» og «Noen kan jo føle seg tråkket på».
Blir møtt med mothandlinger
De nyutdannede barnehagelærerne har behov for kollegaer og
praksisfellesskap som kan støtte, ta imot, forstå og engasjere seg i deres
initiativer.
Noen nyutdannede barnehagelærere uttrykker: «Når jeg har vært
borte fra jobb, har assistenten endret tilbake til slik det var før» og «Har
jeg kommet med forslag om noe, har jeg fått beskjed om at det ikke fungerer.
Dette har vi prøvd før!».
Slik vi tolker utsagnene, blir de nyutdannede
barnehagelærerne møtt med «mothandlinger» fra det erfarne voksenfellesskapet.
Dette på tross av at de nyutdannede barnehagelærerne har utdanning og er ansatt
i pedagogiske lederroller.
Den nyutdannede, på sin side, burde som leder vært
rustet til å møte «mothandlinger» med handlinger, men det viser seg at det
erfarne voksenfellesskapet ikke lar seg engasjere av de nyutdannedes
initiativer.
De nyutdannede barnehagelærerne avfinner seg derfor med å være den
som ikke får bidra i utformingen av barnehagens pedagogiske praksis, og glipper
muligheten til å være med på å definere hva som er meningsfullt og verdifullt i
barnehagens pedagogiske arbeid.
De blir stilltiende, de hever ikke stemmen og
handler ikke på sine faglige overbevisninger.
Noen få yter motstand
I likhet med Hanne Kristin Nilsen (2015) finner vi en liten
gruppe nyutdannede barnehagelærere som posisjonerer seg som handlingsdyktige og
sikre ledere. De tar ansvar for å rydde opp i vanskelige situasjoner og gjør
dette på en effektiv og hensiktsmessig måte.
De våger å gå inn i
«erfaringsdiskursene», røske i dem og ta risikoen med å gå inn i det
uforutsigbare. Slik får de virke med, og dominansen mellom de med kort og lang
erfaring i barnehagen jevner seg ut.
De nyutdannede barnehagelærerne sier: «Jeg
er rustet til å protestere», og «Jeg måtte kjempe for at de skulle høre på meg
for å få i gang ny tenkning». Dette kan vitne om at det er rom for
meningsutveksling i barnehagen, og at de nyutdannede barnehagelærerne våger å
gjøre mothandlinger og inntar en likeverdig posisjon i barnehagens erfarne
voksenfellesskap.
På denne måten utvides de dominerende «erfaringsdiskursene»,
og de nyutdannede barnehagelærerne blir medskapere og får bidra i utviklingen
av barnehagens pedagogiske praksis.
De uttrykker: «Jeg føler meg trygg og gir
beskjed. Jeg klarer å stå i situasjoner hvor ting ikke er som de skal være. Jeg
føler at jeg blir hørt når jeg kan argumentere med teoretisk kunnskap» og «Jeg
er tydelig og begrunner med faglige argumenter». De nyutdannede barnehagelærerne
handler på sine overbevisninger, de møter motstand, de yter motstand, og de
handler med sin faglige og teoretiske kunnskap.
De trer frem med sin faglige
kompetanse og bidrar i arbeidet med å gjøre barnehagen til en lærende
organisasjon.
Når de nyutdannede barnehagelærerne blir anerkjent av de med
lengre erfaring enn dem selv, slår dette inn i barnehagens praksis. Denne
gruppen nyutdannede barnehagelærere fremstår med en sterkere posisjon enn de
som avfinner seg med «erfaringsdiskursene».
Får personlig praksis
Vi mener utgangspunktet for at barnehagen skal være en
lærende organisasjon, er at erfaringskunnskap og forskningskunnskap er
likestilt.
Barnehagen kan ikke utvikle seg ved kun å forholde seg til de
dominerende «erfaringsdiskursene», fordi vi da vil få en personlig praksis i
barnehagen som gjerne ikke er i tråd med styringsdokumentene for barnehagen,
som gir føringer på hvordan verdigrunnlaget skal praktiseres og på barnehagens
innhold (Kunnskapsdepartementet 2005, 2017).
Annonse
Litteratur
Bergsvik, E., Nordvik, G. & Grimsæth, G. (2005). Den
første tiden i yrket. NordiskPedagogik, 25(1), 67–77.
Eik, L. T. (2014). Ny i profesjonen. En observasjons- og
intervjustudie av førskolelæreres videre kvalifisering det første året i yrket
[Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo.
Ekholm, B. & Hedin, A. (1993). Det sitter i veggene!
Barnehageklimaets betydning for barn og voksnes utvikling. Ad Notam Gyldendal.
Gotvassli, K. Å. (2020). Strategisk kompetanseutvikling i
barnehagen. Cappelen Damm Akademisk.
Steinnes, G. S. (2013). Frå assistent til nyutdanna
førskulelærar. Tidsskriftet FoU i Praksis, 7(1), 43–60.
Ødegård, E. (2011). Nyutdannede pedagogiske lederes mestring
og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. En kvalitativ studie av
nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket
[Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo.