Venstre vil styrke kontaktlærerrollen:
– For mange piler peker i gal retning i skolen
Kontaktlærerrollen skal styrkes og lærere skal få mer tid til hver elev, ifølge et forslag Venstre har lagt frem for Stortinget.
«Kontaktlæreren spiller en viktig rolle for barn og unge, men mange lærere opplever at de har lite tid til stadig flere oppgaver. Det kan gå ut over muligheten til å se og følge opp elevene som trenger det».
Det skriver Venstre i sin begrunnelse for forslaget de har lagt frem for Stortinget (se faktaboks nederst). De ønsker å innføre det de kaller en kontaktlærerpakke, og tror det kan styrke kontaktlærerrollen.
Forslaget ble tildelt Utdannings- og forskningskomiteen i slutten av juni, og fristen for skriftlige innspill er satt til 18. november.
Forslaget skal behandles på Stortinget 14. januar 2025.
Venstre mener det fortsatt er et misforhold mellom forventningene til lærerne og den tiden de faktisk har til disposisjon. De foreslår derfor at regjeringen utarbeider en «kontaktlærerpakke», som blant annet skal sikre mer tid til lærerne.
Partiet understreker at en styrking av kontaktlærerrollen vil være et viktig skritt for å redusere frafall, bekjempe mobbing, og gi flere elever muligheten til å lykkes i skolen.
Ellen Mentzen er leder for barnevernstjenesten i Kragerø.
I en tidligere sak hos Utdanningsnytt, deler hun Venstres tanke om at lærere står ovenfor en rekke vanskelige oppgaver.
– Jeg kjenner ingen lærere som ikke ønsker det beste for sine elever, men de står ovenfor nesten en umulig oppgave. Ikke bare på grunn av antall elever, men med alt som skal leveres, dokumenteres, nye krav og reformer, sa hun.
Vil sikre et trygt læringsmiljø
Bakgrunnen for Venstres forslag er de pågående utfordringene lærere står overfor. De mener for mange piler peker i gal retning i norsk skole.
Stadig økende krav og mer ansvar, samtidig som de har begrenset tid til å følge opp elever på individnivå, er noen av utfordringene Venstre peker på.
En årsak til dette er at klassene blir større.
– Lærerne er veldig tydelige på at de kan gjøre en bedre jobb i klasserommet når det er færre elever pr. lærer, sier Frode Løvbak, leder for UDF Hamar.
I en undersøkelse gjort av UDF Hamar i 2023, kom det frem at 98% av lærerne i kommunen tror at flere lærere i skolen og økt lærertetthet vil påvirke elevenes opplæring positivt eller svært positivt.
Venstre peker på at problemene i skolen øker, som høyt frafall i videregående, høyt skolefravær, og lavere læring.
De mener det derfor er nødvendig å gi kontaktlærerne mer tid og ressurser for å kunne følge opp elever på en bedre måte og sikre et mer inkluderende og trygt læringsmiljø.