FpU-leder Simen Velle.
Foto: Tom-Egil Jensen
FpU mener mer nivåinndeling i skolen vil løfte resultatene
Nasjonale prøver viser nedgang i både regning og lesing. FpU-leder Simen Velle mener mer nivåinndeling er svaret.
– Vi må innføre mer nivåinndeling i skolen. Mange elever faller av i matteundervisningen. Med mer nivåinndelt undervisning, vil mange flere henge med, sier lederen for FpU, Simen Velle til VG.
Resultatene fra nasjonale prøver viser at årets elevkull presterer litt svakere i lesing og regning, og litt bedre i engelsk, enn fjorårets kull.
Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, men i lesing er det motsatt.
På spørsmål fra VG om ikke mer nivåinndeling kan skape flere skoletapere svarer Velle:
– Nei, det vil bidra til at elevene får hjelp og opplæring på det nivået de er. Noen advarer mot mer stigmatisering. Derfor er det viktig at elever ikke låser seg fast, men kan flytte mellom nivågruppene.
Anbefalte mer nivåinndeling
I oktober i år fikk kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun overlevert en rapport fra en ekspertgruppe som har sett nærmere på hvordan barnehage, skole og sfo kan bidra til å utjevne forskjeller.
Utvalget anbefalte blant annet økt bruk av nivåinndeling i skolen.
Høyres Jan Tore Sanner var også blant dem som merket seg dette rådet:
– Venstresiden må nå legge bort sin ideologiske motstand mot periodevis bruk av nivådifferensiering. Loven åpner for avgrenset bruk av nivådifferensiering. Jeg forventer derfor at kunnskapsministeren følger opp med tydelige anbefalinger og at lærene får god kompetanse i bruk av gruppeinndeling basert på faglig nivå, sa han til Utdanningsnytt i oktober.
Men regjeringspartiene er tydelige på at de ikke ønsker å gå den veien.
I Dagsnytt 18 onsdag markerte AUF-leder Gaute Skjervø sin motstand. Senterpartiets Marit Knutsdatter Strand (Sp), sier til VG at hun mener FpU er på ville veier.
– Frp ønsker å lage tapere og vinnere i skolen. Vi vet at unger lærer i ulikt tempo, og klassen skal inkludere alle og sikre at ingen barn kjenner seg utenfor. Like muligheter kommer ikke av å lage klasseskille gjennom tester og teoretiske krav til hva en elev til enhver tid kan, skriver Strand i en sms til VG.
© Utdanningsnytt