UDF-lederen om Skjermbrukutvalgets sluttrapport: – Jeg er veldig fornøyd
Geir Røsvoll, leder for UDF, mener utvalget kommer med mange gode anbefalinger i deres rapport. Han er spesielt fornøyd med en ting.
Mandag 11. november overleverte Skjermbrukutvalget sin sluttrapport til regjeringa.
Rapporten konkluderte med at elever bør ha både digitale og trykte læremidler og anbefaler skjermfrie spisepauser.
Men de understreker samtidig at prinsippet om lærernes metodefrihet må stå sterkt.
Det liker leder for Utdanningsforbundet (UDF), Geir Røsvoll, godt.
– De kom med mange gode og kloke anbefalinger. Jeg er særlig fornøyd med at de slår fast at det er lærerne som skal vurdere hvilke læremidler som er best for elevenes læring, sier han.
Ønsker reelle valgmuligheter
Røsvoll mener det er viktig med digitale læremidler i skolen.
Han trekker frem at skolen er en arena hvor barn skal lære om digital dømmekraft, kildekritikk og lære hvordan man bruker digitale midler på en god måte.
– Men det er viktig med den gode balansen mellom digitale og analoge læremidler. Skjermbruken må ha et klart pedagogisk formål, sier han.
Han håper det blir større muligheter for å kunne ha fysiske læremidler fremover, og at lærerne får en reell mulighet til velge hvilke læremidler de skal bruke.
– Lærere har lang utdanning og kan vurdere dette på en god måte. Det kan ikke være enten eller, de må ha mulighet til å planlegge og gjennomføre undervisningen på den måten de selv mener er best for elevenes læring, sier han.
Tidligere i høst besøkte Utdanningsnytt Bestum skole, hvor de har gått til innkjøp av nye lærebøker i samtlige fag.
Rektor på skolen, Pia Thoresen, sier at lærerne får mulighet til å differensiere undervisningen godt ved å bruke både digitale og fysiske læremidler.
På den måten kan de tilpasse undervisningen bedre til den enkelte elev.
– Samme mål, ulik innfallsvinkel. Vi må møte hvert enkelt barn, sier hun.
Røsvoll håper flere skoler får muligheten til å følge i Bestum skoles fotspor i tiden fremover.
– Regjeringen har gitt tilskudd til skolebøker, men det beløpet er for lavt. Det må mer penger til slik at lærerne får et reelt valg innen bruken av ulike læremidler, sier UDF-lederen.