Barnehagen jobber med såkalt gleding,
som handler om å
trene på hvordan vi har det med oss selv, med hverandre, med naturen og
samfunnet rundt oss.
Annonse
–
Vi samler alle involverte rundt et felles språk,
fokus og verktøy.
Vi er opptatt av å bygge laget rundt barna, sier Siri Abrahamsen. Hun er
grunnlegger av Gleding en ideell organisasjon som har som mål
å bygge samfunn med glede og tilhørighet ved å styrke familie, lokalmiljø og alle som
jobber med og for barn.
Si
hei og smil
–
Gleding er så mye mer enn å glede andre. Det handler om å
anerkjenne, være
sammen, skape en barndom for livet og styrke lokalsamfunn slik at alle kan
kjenne på tilhørighet, mestring, mening og verdighet.
Små handlinger kan skape store forskjeller om vi tør, sier Abrahamsen.
Det kan være å hilse på nye foreldre, se
opp og si hei, smile, lytte, stille gode spørsmål, være nysgjerrig og vise at du vil barn og kollegaer vel.
– Det er lett å glemme de mest opplagte ting, sier
Abrahamsen. Du kan begynne akkurat nå, med å spørre dem du har rundt deg, oppfordrer Abrahamsen: Hva var
det beste med dagen din? Hvem hjalp du i dag? Hvem gjorde en forskjell for deg?
Hva er du takknemlig for akkurat nå?
– Spørsmål skaper fokus og oppmerksomhet. Livet er ikke bare bra,
men det er noe bra i hver dag. Å se det, og forsterke det – gir håp for livet, sier Abrahamsen.
Takknemlighet
Gledingskolen er en ressursbank som
inneholder videoer, pdf-er og podkaster med forslag til aktiviteter og årshjul
både til de som jobber i barnehagen, for foreldre og barna selv.
– Temaer som takknemlighet, mestring, feiling, gleding,
lek, kreativitet og gode samtaler er med på å øke bevisstheten. Jo bedre de
ansatte har det sammen på jobb, jo mer overskudd har de voksne til å stå i
hverdagen sammen med barna. Jo tryggere foreldre blir på seg selv, jo lettere
blir det å sette tydelige grenser med kjærlighet, forteller Abrahamsen.
– At barna selv kan få være en del av en Gledingspatrulje, og få bidra til sitt
lokalsamfunn, vet vi er meningsfullt og viktig. Vi må slippe dem til mer. La barna
få hjelpe og bidra. Det vil bygge samhold og livsglede.
Tjener seg ikke rik
Gleding er en ideell virksomhet som ikke
kan ta ut noen form for utbytte.
– Det er ingen
som tjener seg rike på at barnehagene får mer gleding, snarere tvert imot. Det
er få som jobbe så mye gratis som oss, svarer Abrahamsen.
Hun har ikke møtt kritikk
for Gleding.
– Det virker som
alle er opptatt av et felles språk som kan skape bedre dager for små og store.
Veldig mange liker at vi setter søkelys på det vi skal gjøre mer av, i stedet
for alt som bør unngås, sier Abrahamsen.
Nylig fikk de støtte av
Sparebankstiftelsen SR-Bank for å gjøre plattformen bedre.
– Hva
er bakgrunnen for at du har laget et slikt standardisert opplegg? Ville ikke de
ansatte jobbet med disse temaene uavhengig av Gleding og Gledingskolen?
– Gleding er
blitt veldig populært, spesielt fordi det er praktisk og setter søkelys på det
vi ønsker mer av. Temaene er satt i en struktur som er fleksibel, men sparer tid.
Vi så et behov for å samle alle voksne rundt barna - nøkkelen her er å jobbe
jevnt og trutt også med foreldrene. Gleding er et resultat av en etterspørsel
fra barnehagene, svarer Abrahamsen.
Sosial og emosjonell kompetanse
Dette er Gleding
En ideell organisasjon som ble startet av
Siri Abrahamsen i 2015.
Den jobber for å bygge sosial og
emosjonell kompetanse, gi barn livsmestring og for å styrke folkehelsen.
Gleding kom som svar på «hva er det
motsatte av mobbing».
Organisasjonen driver med formidling,
foredrag, kurs og digitale plattformer for barnehager og skoler.
De har gitt ut åtte bøker til barn og
foreldre.
Gleding ble utnevnt som topp 100
innovasjon for barn og unge av 3000 prosjekter i Helsinki høsten 2023.
Kilde: Siri Abrahamsen
I Ormaskogen barnehage i Sandnes handler gleding om å
skape et godt og trygt oppvekstmiljø.
– Vi jobber ikke
med gleding som et standardiert opplegg. Det er et tankesett vi jobber ut fra
og som inspirerer oss i vårt arbeid med sosial kompetanse, sier daglig
leder Anne Rennan Lenning.
– Vi
ønsker at barna skal ta med seg gleding ut av barnehagen og inn i
hjemmet, skolen, i nærmiljøet – og at det lagres i hjertet, sier Lenning.
Hun er
opptatt av at gleding må jobbes aktivt med og at barn må øve seg sammen med
andre, slik at det blir en del av den sosiale og emosjonelle kompetansen.
– Dette får stor betydning for selvfølelse, selvtillit og selvbilde – som
igjen er nært
knyttet opp til psykisk helse. Det å bli bevisst på egne og andre sine styrker,
og hvordan vi vil ha det sammen, bidrar i stor grad til inkludering og at vi
ser verdien i mangfold, forteller Lenning.
De jobber med gleding hele året, i planlagte aktiviteter, grupper,
samlinger og på tur. Gleding kan være å
legge små gledingskort i postkasser når de går på tur. Det er å sette ord på
andre og sine egne styrker, eller å ta barn og ansatte på fersken i å gjøre
gode ting.
– Jeg tror denne måten å
jobbe på gjør at vi har en
fantastisk god stemning på jobb. Foreldre
uttrykker at de ser verdien av arbeidet vi gjør, og at de blir inspirert både av oss som jobber der, og av sitt
eget barn, sier Lenning.
Annonse
Inspirerende miljø
Trebarnsmamma Kathrine Vigdel mener Gleding skaper et
veldig sunt og inspirerende miljø, og at barna tidlig får språk for følelser og verktøy til å møte egne og andres negative oppførsel og følelser på en god måte.
– God selvfølelse og empati er viktigere enn om man får til å sykle, tegne eller
sitte i ro, sier Vigdel.
– Vi har blitt imponert over den fellesskapsånden barna viser: De er sammensveiset,
sørger
for at alle får
bli med i leken, sier ifra når noen faller utenfor eller er lei seg, venter på andre,
venter på tur, gir komplimenter, og vi hører aldri de snakker stygt til hverandre eller om andre,
forteller Vigdel. Hun mener foreldrene ubevisst blir påvirket av det Gleding-budskapet de møter i barnehagen. Det kan være gjennom
plakater på veggen, ord og språk i informasjonsskriv, at de ansatte ønsker dem en god dag, og at de alltid
viser forståelse
og raushet og tar seg tid.
– Mange av oss
foreldre har vokst opp i et klassisk barnesyn preget av straff og belønning, der det kanskje var viktigere å
være
flink enn trygg. Gleding-kulturen i barnehagen er til stor hjelp for oss
foreldre når
vi vil møte
våre egne barn på
en annen måte
enn slik vi selv ble møtt, sier Vigdel.
– Vi har blitt imponert over den fellesskapsånden barna viser: De er sammensveiset,
sørger
for at alle får
bli med i leken, sier ifra når noen faller utenfor eller er lei seg, venter på andre,
venter på tur, gir komplimenter, og vi hører aldri de snakker stygt til hverandre eller om andre,
forteller Vigdel.