Ida Madslien, leder i Foreldreopprøret foran Stortinget.
Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
KS viser en bekymringsfull mangel på forståelse for rekruttering
Debatt: Det utdannes nok barnehagelærere til å dekke behovet, men stadig flere forlater yrket. Årsaken er dårlige arbeidsforhold.
Søndag 8.september stod foreldre, fagforeninger og
ansatte i barnehager skulder til skulder foran Stortinget for å rope høyt om
hva vi mener er løsningen på en trygg barnehagehverdag for barna. Og ikke minst
hvordan vi skal få stoppet det store frafallet av ansatte og stupende tall til
barnehagelærerutdanningen.
Løsningen er enkel og åpenbar: Vi MÅ øke
bemanningen. På Dagsrevyen samme kveld advarer Områdedirektør i KS Helge Eide mot dette som
løsning fordi det allerede er mangel på fagfolk. Han sier: «Og når det er situasjonen så vil ikke en
skjerpet barnehagenorm hjelpe noe som helst. Det vil bare føre til økte
problemer for både for foreldrene og for barnehagene».
KS
viser en bekymringsfull mangel på forståelse for rekruttering. Det utdannes nok
barnehagelærere til å dekke behovet, men stadig flere forlater yrket. Årsaken
er dårlige arbeidsforhold.
Når man har tid, er barnehageyrket verdens beste
jobb, men det er frustrerende når rammebetingelsene gjør det umulig å utføre
jobben som man ønsker på grunn av høyt arbeidspress.
Kravene til hva en barnehage skal være er stadig
økende. Bemanningen er ikke det. Når politikerne lanserer sine visjoner for hva
barnehagen skal være, betegnes det som barnets første møte med
utdanningsløpet. Tonje Brenna sin
barnehagestrategi er fylt med gode tanker og mål, men ingen penger. Vi ønsker
også økt kvalitet, men rammene for å få dette gjennomført er ikke på plass.
Bemanningsproblematikk har vært et tema i barnehagesektoren i hvert fall ti år.
Når kommer strategien for å få bukt med denne utfordringen?
Det aller viktigste barn i barnehagen lærer seg er
sosiale ferdigheter, konfliktløsning og samhandling med andre. Dette
forutsetter nok kompetente ansatte som ser enkeltbarnet og som kan bistå og
veilede i dagligdagse situasjoner. Om barna får dette gode grunnlaget vil det
forplante seg videre i utdanningsforløpet og ellers i livet. En god barndom
varer livet ut, det gjør også en dårlig en.
Hvordan bemanningsnormen fungerer er ren illusjon.
Først og fremst er man bemannet for nullfravær, og det er nettopp sykefravær og
mangel på stabilitet som gjør rammene i barnehagen utfordrende for både barna
og de ansatte. Sykefraværet i barnehagen er mer enn 60 prosent høyere enn
gjennomsnittet for alle yrkesaktive, som ligger på 4,3 prosent. Det legemeldte
sykefraværet i barnehagen tilsvarer om lag 1 600 000 tapte dagsverk, eller
nesten 7000 årsverk. Dette betyr at det legemeldte fraværet i gjennomsnitt tilsvarer
1,25 årsverk i hver eneste barnehage i landet (utdanningsforbundet.no). Med
dette i bakhodet er det absurd å tenke på at bemanningsnormen i barnehager ikke
sikrer de minste barna trygge voksne ved fravær.
Bemanningsnormen på papiret krever at barnehagene
skal ha minst én ansatt per tre barn under tre år og én ansatt per seks barn
over tre år.
Dette er bare sannheten noen få timer i løpet av en dag for at man
skal kunne dekke opp vaktene. Det er i hvert fall ikke sannheten når det er
sykefravær.
Og det kan knapt kalles en sannhet når det kommer inn ukjente
vikarer gang på gang.
Forventningene til barnehagelærernes
dokumentasjonsarbeid, samarbeid med foreldre og pedagogisk planlegging har økt
betraktelig, noe som gjør det vanskelig å oppfylle alle kravene. Disse
oppgavene må gjennomføres samtidig som barnehagelærerne er fullt klar over de
utfordrende arbeidsforholdene til medarbeiderne og fagarbeiderne på avdelingen.
Dette skaper en krevende arbeidssituasjon der både pedagogiske oppgaver og
omsorgsarbeid konkurrerer om tiden, noe som gjør det nærmest umulig å balansere
arbeidsmengden på en måte som ivaretar alle behov. Og vi spør oss hvorfor vi
sliter med å beholde barnehagelærerne, fagarbeiderne og pedagogiske
medarbeidere i yrket?
Dette er også en svært krevende situasjon for barna
våre. De fortjener og har krav på stabilitet. De skal bruke sine krefter på å
leke og lære. Ikke bli kjent med et nytt menneske stadig vekk. Barna våre
fortjener å ha mennesker rundt seg som kjenner dem og som har kompetanse om
barn. Som vet hva de trenger for å utfolde og utfordre seg. Slik er det ikke
nå.
Vi må ha økt bemanning og nå har vi ikke tid til å
vente lengre. Så vi sier: Jo, Helge Eide. Dette vil hjelpe. Dette vet vi som
står i dette hver eneste dag. Og vi snakker først og fremst på vegne av barna. NOK ER NOK!