Denne artikkelen tar for seg et REKOMP-samarbeid mellom en
barnehage og universitets- og høg-
skole-sektoren. REKOMP står for regional kompetansehevning og har som mål å
styrke den kollektive kompetansen i barnehagen og lærerutdanningene (Udir,
2022).
Annonse
Læringsverkstedet barnehage avdeling Handeland, som ligger i Kvinnherad
kommune, og NLA Høgskolen samarbeidet om et felles prosjekt om lekemiljø over
en periode på to år.
Forbedring av uteområdet
Handeland barnehage i Valen kommune i Vestland er en friluftsbarnehage der barna og de
voksne daglig oppholder seg i ulike miljøer i naturen utenfor barnehagens
gjerde. Leken ute i det fri er derfor en stor og betydningsfull del av barnas
hverdag. Til og med frokosten blir spist ute hver dag, vinter som sommer, før
sekkene pakkes og barna samles for å gå til andre områder.
Personalet i
barnehagen oppdaget at når de prioriterte å være utenfor barnehagens fysiske
område store deler av dagen, fikk områdene inne og ute på lekeplassen mindre
oppmerksomhet og omsorg i form av vedlikehold og oppgradering. Det ønsket de å
gjøre noe med.
Utgangspunktet for samarbeidet ble derfor barnehagen sitt
uteområde, som var preget av tidens tann. Potensialet for forbedring var derfor
stort, ifølge personalet.
Utgangspunktet for prosjektet ble å lage et utemiljø
som ropte kom og lek med meg. De ansatte ville også gjøre noe med enkelte rom
inne i barnehagen, men det var uteområdet som ble prioritert i dette
utviklingsarbeidet.
For å komme i gang med prosjektet hadde vi felles
idémyldringer med hele personalet, og dette la grunnlaget for det videre
arbeidet.
Et avgjørende poeng i alt utviklingsarbeid er at alle de ansatte får
eierskap til prosjektet, og at man får et kollektivt fokus rettet mot det som
bør endres (Roland & Ertesvåg, 2018).
De små naustene får liv
Grupper på tre til fire ansatte fikk ansvar for hvert sitt
naust som de skulle planlegge og innrede etter tema. Naustene var små lekehus
som lå på en lang rekke på uteområdet og hadde stort potensial til å innby til
lek. Personalet hadde samtaler med barna og observerte leken, og på denne måten
kunne også barna få medvirke og oppleve et eierskap til både prosessen og
resultatet. Personalet lagde så skisser av naustene, og sammen med barna og ved
hjelp av foreldre tok naustene form.
Udefinerbart lekemateriell som planker,
stubber, klosser og tromler ble pusset og malt, samtidig som naustene ble malt
i innbydende farger. Foreldre bygget store trekasser, som skulle gi plass til
naturmaterialer og klosser. Disse kassene gjorde det også lett å finne
materialet og rydde etter seg.
I det første naustet ble det laget en kafé, der
barna kunne selge deilige søtsaker. Her ble det også malt is og pizza på
veggene, og barna fikk være med å bestemme både priser og design. I det andre
naustet fikk en kabeltrommel nytt liv som kafébord, og stubber ble til krakker.
Det tredje naustet fikk bokstaver malt på store treklosser. I det siste naustet
fikk allslags dyr et sted å bo. En kabeltrommel og kunstige gressmatter fikk
lekerommet til å bli mer naturtro, slik at dinosaurene vil trives her. I
tillegg til naustene ble det også bygget en bilbane, der barna selv kunne bygge
ut veier og lage seg en liten landsby av både klosser og planker. Bilbanen ble
en favoritt både for de små og de store barna.
Ting tar tid
Covid-19 hadde innvirkning på dette utviklingsarbeidet.
Styrer Ingvill Heimvik sier at et av kriteriene for å lykkes med
utviklingsarbeidet derfor ble å beholde roen, og slå seg til ro med at ting tar
tid. En annen suksessfaktor ble å ha en engasjert arbeidsgruppe som ønsket
utvikling. Det å ha et motivert personale som kan komme med ideer og innspill,
og som er villige til å gjøre jobben som trengs, er gull verdt.
Resultatet ble
både barn og ansatte stolte av. Det har først og fremst gitt inspirasjon til god
lek og samspill, og vi ser at både barn og voksne er enda mer aktive i lek enn
før. Lekehusene blir ivrig brukt av glade barn og voksne, og vi ser at leken er
rikere. Det er også spennende å se hvordan annet materialet, som klosser og
materialer fra naturen, kan gi leken en ekstra dimensjon.
Leken er det
viktigste vi har i barnehagen. Den må vi verne om. Vi må være de viktige voksne
som både kan stimulere til god lek, være aktive lekepartnere og være nær nok
til å fange opp den samhandlingen som skjer. Derfor er det så fint å se hvordan
leken på uteplassen stimulerer til aktivitet og lek. Det er også interessant å
se hvordan rommene forandrer seg i takt med barna og leken, noe denne
praksisfortellingen illustrerer:
Eg (vaksen) går bort til kiosken fordi eg blir lokka bort av
glade stemmer og latter. Der ser eg ei som sit på ein kasse, og to jenter som
står rundt og ser veldig opptatt og konsentrerte ut. «Er det travelt i kiosken
i dag?» spør eg. «Nei», svarer Trine. «Me leiker ikkje kiosk. Me leiker
sminkesalong». «Mhmmmm», svarer Haldis – «og eg er frisør». Dei putlar rundt
Kari på 3 år, som sit på kassen og blir dulla med, håret blir kamma med
fingrane til Haldis, og Trine kommanderer at Kari må lukke augo slik at ho kan
sminke ho med litt gjørme som dei har oppi ein liten kopp. Kari lukkar lydig
augo og ser ut til å nyte å bli stelt med.
Samarbeid som gir energi
I et partnerskap skal begge parter oppnå noe mer enn de
kunne ha gjort alene, og både barnehagen og universitets- og høgskolesektoren
har fått mer erfaring med og kunnskap om barnehagens uterom i dette
samarbeidet. Prosjektet har ført til et godt grunnlag for samarbeid, trivsel,
læring og glede i barnehagen.
I tillegg til å lære teorier og se dem omsatt i
praksis får også barnehagen erfaring med hvordan utviklingsarbeid kan
gjennomføres i hverdagen. Dette er noe NLA-høgskolen kan bringe tilbake til
studenter i undervisningen og til andre samarbeidspartnere.
De gode erfaringene fra dette prosjektet gir god energi til
nye samarbeid mellom barnehager og NLA-høgskolen.
Annonse
Litteratur
Lillejord, S. & Børte, K. (2014). Partnerskap i
lærerutdanningen – en forskningskartlegging. KSU 3/2014. Kunnskapssenter for
utdanning
Roland, P. & Ertesvåg, S.K. (2018). Implementering av
endringsarbeid i barnehagen. Gyldendal Akademiske