Aldersblandede klasser kan bøte på ressursmangelen i skolen
Debatt: Hvorfor ikke ta i bruk de mulighetene som finnes i skolen når det er knapt med ressurser?
Lite slår en metode som både er gratis og et av de beste grep for læring på tvers av alderstrinn. Metoden skaper viktige sosiale bånd mellom elever.
Fådelte skoler over hele landet har erfaring med aldersblandede klasser. Dette gir muligheter for pedagogiske grep. Respekten er svært stor hos en barneskoleelev overfor de som er et par år eldre. Det gjelder også eldre elever, ja i hele grunnskolens spekter.
Når eldre elever blir satt til å vise og forklare for de yngre, møter de et andektig og lydhørt publikum.
Respekten de unge viser, kan til tider minst måle seg med det en fullbefaren lærer kan oppleve.
Når en person er i stand til å lære bort fagstoff, bekrefter vedkommende at lærdommen sitter. Elever som får være hjelpelærere for hverandre, opplever at positive relasjoner skapes. Dette er en mangelvare i dagens skole, der mobbing mange steder råder grunnen.
Det er fullt mulig å lage aldersblandede grupper på større skoler der elevene i utgangspunktet er inndelt i homogene klasser. Den største uunyttede ressursen i dagens norske skole er trolig de mange blant 650 000 elever som ikke får anledning til å lære fra seg og å ta imot lærdom fra medelever.
På det viset jeg har skissert, kan man oppnå å utdanne hjelpelærere som får bekreftet sin egen kunnskapstilegnelse, sikret at sosiale bånd blir skapt og sosiale mål oppnådd.
Som bonus får de yngste variasjon i hvem de møter som kunnskapsformidlere.