Fikk millioner til å kjøpe lærebøker – men salgstallene fortsetter å falle
Forleggerforeningen melder om stadig lavere omsetning.
Det skriver VG.
Tallene avisen har hentet inn fra Forleggerforeningen for mai 2024 viser en nedgang i omsetning (salg) på 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Det var også en nedgang i salget av lærebøker til grunnskolen fra 2022 til 2023 , på 19 prosent.
Det skjer samtidig som regjeringen har lagt mer penger på bordet til nettopp lærebøker.
Administrerende direktør i Forleggerforeningen, Trine Skei Grande, mener det tyder på at når kommunene får mer penger fra regjeringen, kutter de i de midlene de selve hadde tenkt å bruke på bøker.
I Kostra, der kommunene rapporterer inn hva de bruker penger på, er det ikke noen egen rapportering på lærebøker. Dermed kan ikke regjeringen se nøyaktig hva pengene går til.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sier at det er forståelig at det varierer hvor mye kommunene bruker på læremidler, men hun understreker at regjeringens overføringer skal være i tillegg, og ikke i stedet for de lokale bevilgningene.
Etterlyser debatt om kvalitet
Under Arendalsuka var læremidler et tema da politikere, fagforeninger og Norskfaglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) møttes til debatt. NFFO fikk i fjor gjennomført en undersøkelse blant skoleledere i grunnskolen, der 19 prosent svarte at de ikke hadde kjøpt inn nødvendige læremidler i alle fag. Det er for mange, mener han.
– Vi som samfunn må sikre god tilgang til læremidler. Alle elever i Norge må ha tilgang til læremidler av høy kvalitet i alle fag uavhengig av bakgrunn og hvor de bor, sa Vestbø i debatten.
Undersøkelsen viste også at det er en klar dreining mot det digitale. Til sammen 7 prosent av elevene i grunnskolen har ikke tilgang til trykte læremidler, men kun 2 prosent har ikke tilgang til digitale.
Men det er ikke det man bør debattere, mener NFFO-sjefen:
– Jeg savner en offentlig debatt om kvaliteten. Vi må sikre god kvalitet, det vil si faglig oppdaterte læremidler som fungerer i undervisningen, sa han.
Thom Jambak, 2. nestleder i Utdanningsforbundet, var tydelig på hvem han mener bør avgjøre hva som kjøpes inn av læremidler:
– Lærerne på den enkelte skole må få bestemme, gjerne i samarbeid med elevene, hvilke læremidler de skal ha, sa han.