
20 prosent lønnet lærerstilling kobler studier og praksis
Debatt: – Vi tilbyr studentene praksiserfaring ved at de kan jobbe på samme skole én fast dag i uken gjennom studieåret.
I Aftenposten etterlyste minister for forsking og høyere utdanning, Sigrun Aasland, og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, en tettere kobling mellom studier og praksis i lærerutdanningen. De savner mer kunnskap om relasjoner, klasseledelse og det å jobbe i skolen.
Vi er helt enig i at mer erfaring fra skoler og klasserom er den beste måten å forberede seg på til en jobb som lærer. Derfor har vi ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) lagt til rette for at studentene kan jobbe 20 prosent som lærer i kombinasjon med studiene. Dette er noe vi startet med på lærerutdanningen i Hallingdal i fjor. De udelt positive erfaringene derfra gjør at vi fra høsten av utvider tilbudet til å inkludere flere av våre campuser.
Alle lærerstudenter har allerede omfattende praksisperioder som en del av utdanningsløpet sitt. Mange jobber også som ringevikarer ved siden av studiene. Det er en fin måte å spe på studielånet, samtidig som de får ekstra praksiserfaring. Men å være ringevikar er uforutsigbart med tanke på når du skal jobbe, og det du får praktisert i timene er ofte prisgitt læreren du er vikar for. Ikke minst kan det hende at du må takke nei til vikartimer fordi det kolliderer med undervisningen på studiet.
Gjennom vår ordning med en 20 prosent stilling hos en lokal skole, får studenten jobbe én fast dag i uken. I Drammen blir det onsdager, og vi legger opp undervisningen deretter. Det blir forutsigbart både for studenten, skolene og grunnskolelærerutdanningen. Studenten blir en del av et lærerkollegium gjennom et helt år, og får gjennom dette en utvidet forståelse av lærerprofesjonen og innsikt i lærerrollen.
På vår campus i universitetsbyen Drammen har vi i skrivende stund fått med Eknes ungdomsskole, Gulskogen skole, Rødskog skole, Øren skole, Krokstad skole og Bragernes skole. Vi har troen på at vi får med enda flere. Dette tilbudet er ikke bare en kjempegod mulighet for studentene, det gir også stor verdi for skolene. Det har vi erfart fra den nystartede lærerutdanningen vår på Gol i Hallingdal. De startet ordningen i fjor høst. Erfaringen derfra er at både studenter og skoler er veldig fornøyde med løsningen.
USNs tilbud er valgfritt, det er ikke er en del av undervisningen og vanlige praksisperioder kommer i tillegg. Vi ser at studentene har en stor fordel av å jobbe ute i feltet samtidig som de studerer hos oss. De får koblet teori og praksis på en utmerket både – begge veier: Studenter tar med seg teori fra studiene inn i klasserommet og erfaringer fra klasserommet tilbake til studiene. Dette er en vinn-vinn-situasjon, som skolene, studentene og læringsmiljøet på utdanningen profiterer på.
Det finnes mange veier til mer praksis inn i lærerutdanningen. Med dagens rammeverk, mener vi at vår løsning er med på å svare på det ministrene etterlyser.