grunnleggende ferdigheter regning kuleramme

Det er på tide med en ny grunnleggende ferdighet

Debatt: – Det digitale er ikke og vil aldri bli en grunnleggende ferdighet.

Publisert

Jeg husker fremdeles etter førti år et sitat av Guttorm Fløistad, i innledningen til en bok om vitenskapsfilosofi. Det går omtrent som så: «Man kan argumentere for hva som helst, så lenge man starter med en logisk brist.»

Noe som er så etablert nå at det ikke lenger er noen som setter spørsmål ved det, er konseptet «grunnleggende ferdigheter» slik det blir brukt i læreplaner i norsk skole. Konseptet starter med en logisk brist, som har fått lov til å sette seg, den har endt opp med det vi i språkvitenskapen kaller «leksikalisering». Grunnleggende ferdigheter er i Norge lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. 

Av disse er det egentlig bare lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter som kan kalles grunnleggende. Det som er korrekt, er at vi bruker det digitale i mye av arbeidet vårt med grunnleggende ferdigheter, men det er ikke en grunnleggende ferdighet i seg selv. Vis meg en aktivitet foran skjermen som ikke involverer en reell grunnleggende ferdighet. Her har vi bristen!

Panikkangst for å bli sinke

Grunnen til at det digitale har fått denne ufortjente plassen blant ferdigheter, er panikkangsten for at Norge skal være en digital sinke, en slags begrepsmessig garantist for at elevene ikke blir utilbørlig plaget med didaktikk fra steinalderen. Tenk om Ole (8 år til høsten) skal få varig svekkede konkurransefortrinn grunnet overdreven omgang med lek eller til og med bokstaver på papir! Det digitale er ikke og vil aldri bli en grunnleggende ferdighet.

Det logiske ville være å si at vi har fire grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning og muntlighet. Det er naturlig med en progresjon der det digitale i voksende grad blir definerende for det miljøet vi øver de reelle ferdighetene i, men det vil aldri bli en ferdighet i seg selv.

Dessverre har det digitale vokst seg fast og blitt en egen sannhet, tuftet på en gigantisk logisk brist som ingen tenker over. I realiteten har den digitale manien gått på bekostning av andre og viktige felt som hadde fortjent vår oppmerksomhet. Vi har nemlig flere kroppsdeler enn det som skal til for å beherske et tastatur og flytte på en mus.

Den mest grunnleggende ferdigheten av alle kanskje: det å bevege seg og å orientere seg med sansene sine i det virkelige liv. Du vet det digitale har gått for langt når det virkelige liv har fått sitt eget akronym: IRL (In Real Life). Mange kjenner denne perlen av Hans Børli:

Ett er nødvendig

Ett er nødvendig – her
i denne vår vanskelige verden
av husville og heimløse:

Å ta bolig i seg selv

Gå inn i mørket
og pusse sotet av lampen.

Slik at mennesker på veiene
kan skimte lys
i dine bebodde øyne.

 Hans Børli

Lyset vi skimter i de tusen hjem, er sannsynligvis lyset fra en skjerm. Å ta bolig i seg selv er ikke bare å akseptere seg selv psykisk sett, men også å erkjenne sin egen kropp, og bruke den i verden. Til grunn for alt vi får til i livet vårt, ligger helse som en faktor. Uten helse rakner det meste, og mange av de psykiske problemene som ungdommen sliter med, kan kanskje formuleres med Børli sine ord som at de ikke har tatt bolig i seg selv.

Kanskje de har tatt bolig i bildet av en kropp som ikke er deres egen, kanskje de forfølger idealer som de egentlig ikke brenner for. Kanskje de konkurrerer i en konkurranse de dypest sett ikke liker. Helse, selvaspekt og det å kunne bruke sansene sine og kroppen sin i ulike miljø og situasjoner, jeg tror vi der er på sporet av en reell grunnleggende ferdighet.

Vi bruker ofte det «psykososiale» for å forklare ting som går galt, tenk om vi kunne brukt det konstruktivt, om mennesket i utvikling mot balanse mellom psyke og soma.

Ungdomsmeldingen

Vi fikk nettopp en ungdomsmelding som kjører videre med den logiske bristen det er å inkludere det digitale blant grunnleggende ferdigheter. Oppgjøret med denne bristen får vi visst aldri. Hadde regjeringen hatt innsikten og motet, hadde de avvist denne tenkemåten. Da hadde vi også fått en skikkelig underbygning for alt vi har av praktiske og estetiske fag i skolen. Konklusjon:

  • Lesing er en grunnleggende ferdighet
  • Skriving er en grunnleggende ferdighet
  • Å snakke er en grunnleggende ferdighet
  • Regning er en grunnleggende ferdighet
  • Å bruke kroppen er en grunnleggende ferdighet. Den eldste av de alle.

Det digitale er ikke en grunnleggende ferdighet, og vil aldri bli det. Kanskje heller en grunnleggende distraksjon, som gjør oss husville og heimløse i en verden vi er redde for å komme for nær.

Powered by Labrador CMS