Donald Duck, foto av graffiti i Düsseldorf, Tyskland

Kan Donald være med på å inspirere barn til å ikke gi opp så fort?

Innspill: Slik kan du skape engasjement i klasserommet med et flerfaglig opplegg om Donald Duck.

Publisert Sist oppdatert

Milde muldvarp! Nå i august gratulerer vi Donald Duck med vel overstått bursdag! Den kjente, lille og rare tegneserieanden fra Disney fylte nemlig 90 år 9. juni. Siden Donalds inntreden i filmen «Den kloke lille høna» i1934, har han gledet millioner av barn og voksne gjennom sine eventyrlige fortellinger. 

Flere generasjoner har fått ta del i livet i Andeby og ikke minst Donalds minneverdige uttrykk som han av og til kommer ut med i gitte situasjoner. Morsomme uttrykk som «milde matrosdress», «rull meg i kakkelovnen», «gale gluping» og «du store alpakka» har fått oss til å trekke på smilebåndet opp gjennom årene. Den voldsomme bruken av interjeksjoner som gir uttrykk for følelser og reaksjoner i Andeby-universet inneholder også sine morsomheter av typen «kvakk, stønn, kræsj, svisj, bang, puh, dobbelt gulp, iiik, vrom».

Donald er ellers kjent for sitt ukontrollerbare temperament som gjør at han ofte havner i håpløse situasjoner, som i hans kjæresteforhold til Dolly. Samtidig viser han ofte en myk side hvor han bryr seg om de tre nevøene sine, Ole, Dole og Doffen. En karakterstyrke Donald har er at han, til tross for sin stahet, hissighet og egoisme, evner å be andre personer om unnskyldning, ikke minst når temperamentet hans har tatt overhånd. Donald blir og sett på som en evig optimist som aldri gir opp, og som reiser seg hver gang nebbet hans har buttet mot noe. 

I vår tid hvor vi ser at stadig flere barn og unge strever med å være utholdende og ha troen på seg selv, kan det tenkes at Donald kan være med på å inspirere barn til å ikke gi opp så fort? Kan morsomme Donald-fortellinger være med på snu det vi på fagspråket omtaler som «fixed mindset», som betyr at eleven tror at det ikke nytter å lære seg noe, til et «growth mindset», der eleven får en opplevelse av mestring. Tenk bare på hva Donald har fått til tross for motstand og hindringer – han har jo til og med vært med på å oppdage firkantede egg i Andesfjellene!

Tegneserier i leseopplæring

I dag er det allment kjent at det finnes mange fordeler med å bruke tegneserier i barn og unges leseopplæring. For å bli en god leser, må man lese. Å bruke tegneserier i undervisningen kan bidra til å øke elevenes motivasjon for lesing og slik gi rom for økt leselyst. Barn som sliter med å lese, kan likevel få med seg store deler av handlingen gjennom bildene. Snakkeboblene i tegneseriene inneholder også en fornuftig tekstmengde for barn som lærer å lese. Av egen lærererfaring har jeg opplevd at det å bruke fun facts om Donald i opplæringen har vært et viktig krydder for å vekke elevenes interesse for tegneserielesing og kanskje for Donald spesielt. Det er for eksempel ikke så mange som vet at Donald har «Fauntleroy» som sitt mellomnavn eller at han har en tvillingsøster som heter «Della Duck».

Hva med å legge til rette for at skoleelever på 1.-7. trinn denne høsten får bli bedre kjent med tegneseriefiguren som har gledet barn og voksne i mange år? Benytt 90-års jubileet til å børste støv av Donald og la hans verdier og livsleksjoner bli synlige for elevene. En glimrende ANDledning kan for eksempel være å lære elevene å bruke Donalds følelsesuttrykk når han er spent og kjenner det kribler det litt i magen «Oh boy, oh boy, oh boy».

Tips til aktiviteter

Her følger noen konkrete tips for å komme i gang med et flerfaglig opplegg om Donald Duck i klasserommet og som i etterkant av gjennomføring kan gi rom for viktige refleksjoner i personalgruppa:

  • Parlesing: Start skoledagen med at to og to elever leser et Donald-blad vekselvis. Be elevene stoppe opp etter en stund og snakke om hva som skjer og hva de vil tror vil skje videre.
  • Donald-kassen: Få tak i en mengde brukte Donald-blader og samle de i en pappkasse som er lett tilgjengelig for elevene gjennom hele skoledagen.
  • Samtale: Reflekter sammen med elevene om Donald, vennskap, utholdenhet og viktigheten av å ikke gi opp. Bruk gjerne tankekart etter hvert som elevene samtaler. Donald-historier kan være fine utgangspunkt for gode diskusjoner.
  • Hva heter Donald på andre språk? Gi elevene i oppgave å være språkdetektiver. Få gjerne tak i Donald-blader på andre språk, for eksempel på engelsk. Kanskje elevene kan få i oppdrag å skrive på engelsk om hver sin valgfrie figur fra Andeby?
  • Tegne-/maleoppgave: Gi elevene i oppgave å tegne eller male noe fra Andeby, for eksempel å male hvert sitt fantasifulle Andeby-univers eller tegne et kart over Andeby? - Hvordan tror dere det ser ut i Andeby? Lag «Andeby-utstilling» med opphengte tegninger på skolen.
  • Donald-kviss: Inviter barna til spennende Donald-kviss utendørs, for eksempel gjennom en stjerneorientering eller en natursti.
  • Tegneserieverksted: Lær elevene først om sjangeren tegnserie. Inspirer deretter elevene til å lage sine egne Donald-historier. Tegneseriene kan lages manuelt, men ekstra gøy kan det være å lage tegneserier gjennom digitale nettsteder av typen Canva, Creaza eller Creatly. Her kan elevene lett flette sammen bilder, tekst og følelser for å gjøre sine beste ideer levende.
  • Dramaforløp: Barna kan gruppevis få i oppgave å dramatisere en bestemt Donald-historie de har lest. Framføring av forløpene i plenum til slutt.
  • Forming: La elevene lage hver sin Donald-figur, for eksempel i stoff, tre, perler eller leire.
  • Kino: Inviter elevene på kino i klasserommet hvor en Donald-tegnefilm vises. Server popkorn til.
  • Matlaging: Lag noe amerikansk «Donald-mat» i klassen, for eksempel kyllingsalat, hot-dogs, frukt-dip, donuts eller pannekaker. Eller hva med å finne opp klassens egne «Donald-oppskrifter»?
  • Oppgaveverksted: Gi elevene i oppgave å finne fakta om Donald og/eller om hvem som bor i Andeby som i etterkant kan framføres for hverandre. La elevene beskrive sin utvalgte Disney-karakter, for eksempel Petter Smart, Guffen eller Skrue McDuck. Kanskje det kan lages en podkast eller veggavis.
  • Donald-dataspill: La elevene designe og programmere sine egne Donald-dataspill. Her kan nettsida kidsakoder.no være til god hjelp.
  • Musikk: Inviter barna til fellessangsstund hvor kjente amerikanske barnesanger synges. Eller hva med at elevene i grupper gis i oppgave å komponere hver sin Donald-sang med for eksempel morsomme kvekkelyder.
  • Matematikk: Vis filmen «Donald i mattemagiland” fra 1959. Donald tror matematikk er for ”eggheads”, men gjennom tegnefilmen blir Donald forklart hvordan matematikk brukes i det virkelige liv og at tall er mer enn bare grafer og diagrammer.
  • Sitater fra Andeby. La elevene diskutere følgende sitater fra Andeby:
    Den som kommer først til mølla, blir først sliten. (Guffen)
    Gjør mot en and det du vil at en and skal gjøre mot deg! (Hakkespettene)
    Det er bedre med en and i hånden enn ti gjess fra Gåseby på taket. (Donald Duck)
    Av skade blir man klok, med mindre man heter Donald Duck. (Ole, Dole og Doffen)
  • Annet gratis Donald-materiell: På nettsiden elevkanalen,no kan man fritt laste ned lærerveiledningen «Fjærerveiledning for gøygale lærere» med en rekke andre morsomme og lærerike aktiviteter til hvordan tenke Donald i alle fag gjennom en temauke.

Å markere Donald i jubileumsåret vil være å ta noe av barns livsverden på alvor. En felles «Donald-periode» på den enkelte skole vil kunne være det oppstartslimet flere skoler trenger i høst for å fremme betydningen av at elever lærer seg mer utholdenhet i skolen samtidig som en legger til rette for mer leselyst og fellesskap i klassen. Eller som Walt Disney uttrykker det: «Det er ganske gøy å gjøre det umulige».

Powered by Labrador CMS