Madelen Kloster, leder i Elevorganisasjonen
Bjørn Asle Grimstad
Eksamensforslag møtes med skepsis blant elevene
Hos Elevorganisasjonen vil de gjerne prøve ute nye vurderingsformer. Men Venstres forslag om eksamen i alle fag i videregående er ikke ett av dem.
Denne uka arrangeres Elevtinget på Gardermoen. Der diskuteres det blant annet hvordan underveisvurderingen og sluttvurderingen bør utformes i framtidens skole.
Til forslaget fra Venstres programkomité om å gjennomføre eksamen i alle fag i videregående opplæring, sier leder i Elevorganisasjonen Madelen Kloster, at elevene er skeptiske:
– Det å gjennomføre eksamen i alle fag, blir veldig dyrt. Dessuten er det allerede i dag stor mangel på sensorer. Vi vil heller bruke pengene på andre tiltak for å styrke elevenes læring, sier hun.
I 2021 kom en rapport som viste at de samfunnsøkonomiske
kostnadene for gjennomføring av eksamen i grunnskolen og videregående opplæring ligger på 2,1
milliarder kroner.
En ordning som vil øke kostnadene ytterligere, faller ikke i god jord i Elevorganisasjonen. Men de vil gjerne prøve noe nytt.
Ønsker alternativer til dagens eksamen
– Vi i Elevorganisasjonen ønsker utprøving av alternativer
til dagens eksamen, som for eksempel mappevurdering eller langtidsprøve. Et
flertall av elevene opplever dagens eksamensform som gammeldags og urettferdig,
sier Kloster.
Frykt for juks, blant annet på bakgrunn av nye KI-verktøy,
har gjort at Utdanningsdirektoratet ønsker å stramme inn på regelverket. Det
skal gjøres gjennom å fjerne forberedelsesdelen og stramme inn på muligheten
til å bruke ulike nettressurser.
– Det er vi kritiske til. I stedet mener vi at det er på
tide å finne fram til vurderingsformer og sluttvurdering som er mer i tråd med
den teknologiske utviklingen, sier Kloster.
Men på ett punkt er Elevorganisasjonen enige med Venstre; trekkordningen er for uforutsigbar.
– Vi mener at trekkordningen må gjøres mer forutsigbar, sier Kloster.
I dokumentet «Politisk prioritering» foreslår Elevorganisasjonen at vurderingskriteriene
utarbeides sammen med elevene. De foreslår også at eksamen,
heldagsprøver, mappevurderinger og andre større prøver skal rettes og vurderes
anonymt.
Dessuten ønsker elevene muntlig og skriftlig tilbakemelding
på alle vurderinger.