Foto: Frederik Ringnes / NTB
Å flytte eksamen fram er ikke å sette læring først
Debatt: Skoleåret er sammenpresset nok fra før, og en framskynding av eksamen kan skape enda mer press.
Jeg er helt enig med Kari Nessa Nordtun når hun sier at mai
skal være en måned med læring og handle minst mulig om sosial posisjonering,
ekskludering og festing, og jeg er helt enig i at de kommersielle aktørene i
russefeiringa er for dominerende.
Men jeg har vanskelig for å forstå at å flytte eksamen fram,
er en løsning som setter skole og læring først.
Hvis mai skal være en måned for læring, burde de faglige
rådene veie tyngst. Når Utdanningsdirektoratet, KS, Skolelederforbundet og
Utdanningsforbundet tydelig anbefaler å ikke flytte eksamen fram, er det
nettopp fordi det får konsekvenser for opplæringen.
Skoleåret er sammenpresset nok fra før, og en framskynding
av eksamen kan skape enda mer press. Eksamensoppgavene tar utgangspunkt i hele
læreplanen i faget, og allerede i dag er det vanskelig nok å komme igjennom det
man skal.
Flyttes eksamen fram til begynnelsen av mai, må man ha rukket gjennom
det meste til påske om man også skal få tid til eksamensforberedelser.
Eksamen og russefeiring
Jeg har vanskelig for å se at vi skal få til det uten å
kutte i læringsinnholdet. Skal vi velge harelabb framfor dybdelæring, eller
skal vi bare droppe de temaene vi ikke rekker og håpe på det beste? Skal vi
presse skoleåret enda mer sammen for å rekke alt, eller skal vi kutte ned på
elevsamtaler og oppfølging av den enkelte? Skal vi gjøre eksamen lettere? Og
når skal vi sette standpunktkarakterer?
Å flytte eksamen vil sikkert gjøre det vanskeligere å
«rulle» sammenhengende i mange uker, men de elevene som vil feste i mai, vil
uansett tilpasse festingen etter eksamenstrekket. En endring av
eksamenstidspunkt treffer dessuten alle elevene – også de som ikke
fester så hardt, som tar skolen seriøst, og som mange steder utgjør flertallet.
Mange elever nøyer seg med å ha på russedressen noen dager
fra de har «sprunget ut» og på 17. mai, er gjerne med på et russetreff eller to,
men så går de i vanlige klær og prioriterer skole de andre dagene. Mange velger
også å ikke være russ.
Eksamen er ikke et middel for å kontrollere og begrense
russefeiring, men en sluttvurdering som skal «gi informasjon om kompetansen til
eleven (…) ved avslutninga av opplæringa i fag.», som det heter i
vurderingsforskriften. Da er det fag og eksamensforberedelser vi må bruke tiden
fram mot 17. mai på, og så kan eksamen komme i slutten av mai.
Den beste løsningen
Festen bør komme etterpå når elevene virkelig har noe å
feire. Både nasjonalt og mange steder lokalt jobbes det for å etablere en
felles inkluderende feiring i juni, som en erstatning for den feiringen som har
vært. Jeg ser ikke helt at denne flyttingen av eksamen bidrar til dette
arbeidet.
Når målet helliger middelet, mister man som regel noe på
veien, og i dette tilfellet blir jeg også usikker på om målet er å øke
læringen, å gjøre det vanskeligere å feste, eller om det er å vise
handlekraft.
Nordtun sier i pressemeldingen at hun «…er helt trygg på at
vi finner gode løsninger sammen med fylkeskommunene, partene og
Utdanningsdirektoratet, sier Nordtun.»
Vi skal selvsagt bidra med gode råd, men jeg er ikke like
trygg som ministeren på at en framskyndet eksamen gir grunnlag for de beste
løsningene.