Å flytte eksamen fram er ikke å sette læring først

Debatt: Skoleåret er sammenpresset nok fra før, og en framskynding av eksamen kan skape enda mer press.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er helt enig med Kari Nessa Nordtun når hun sier at mai skal være en måned med læring og handle minst mulig om sosial posisjonering, ekskludering og festing, og jeg er helt enig i at de kommersielle aktørene i russefeiringa er for dominerende.

Men jeg har vanskelig for å forstå at å flytte eksamen fram, er en løsning som setter skole og læring først. 

Hvis mai skal være en måned for læring, burde de faglige rådene veie tyngst. Når Utdanningsdirektoratet, KS, Skolelederforbundet og Utdanningsforbundet tydelig anbefaler å ikke flytte eksamen fram, er det nettopp fordi det får konsekvenser for opplæringen. 

Skoleåret er sammenpresset nok fra før, og en framskynding av eksamen kan skape enda mer press. Eksamensoppgavene tar utgangspunkt i hele læreplanen i faget, og allerede i dag er det vanskelig nok å komme igjennom det man skal. 

Flyttes eksamen fram til begynnelsen av mai, må man ha rukket gjennom det meste til påske om man også skal få tid til eksamensforberedelser.

Eksamen og russefeiring

Jeg har vanskelig for å se at vi skal få til det uten å kutte i læringsinnholdet. Skal vi velge harelabb framfor dybdelæring, eller skal vi bare droppe de temaene vi ikke rekker og håpe på det beste? Skal vi presse skoleåret enda mer sammen for å rekke alt, eller skal vi kutte ned på elevsamtaler og oppfølging av den enkelte? Skal vi gjøre eksamen lettere? Og når skal vi sette standpunktkarakterer?

Å flytte eksamen vil sikkert gjøre det vanskeligere å «rulle» sammenhengende i mange uker, men de elevene som vil feste i mai, vil uansett tilpasse festingen etter eksamenstrekket. En endring av eksamenstidspunkt treffer dessuten alle elevene – også de som ikke fester så hardt, som tar skolen seriøst, og som mange steder utgjør flertallet.

Mange elever nøyer seg med å ha på russedressen noen dager fra de har «sprunget ut» og på 17. mai, er gjerne med på et russetreff eller to, men så går de i vanlige klær og prioriterer skole de andre dagene. Mange velger også å ikke være russ.

Eksamen er ikke et middel for å kontrollere og begrense russefeiring, men en sluttvurdering som skal «gi informasjon om kompetansen til eleven (…) ved avslutninga av opplæringa i fag.», som det heter i vurderingsforskriften. Da er det fag og eksamensforberedelser vi må bruke tiden fram mot 17. mai på, og så kan eksamen komme i slutten av mai.

Den beste løsningen

Festen bør komme etterpå når elevene virkelig har noe å feire. Både nasjonalt og mange steder lokalt jobbes det for å etablere en felles inkluderende feiring i juni, som en erstatning for den feiringen som har vært. Jeg ser ikke helt at denne flyttingen av eksamen bidrar til dette arbeidet. 

Når målet helliger middelet, mister man som regel noe på veien, og i dette tilfellet blir jeg også usikker på om målet er å øke læringen, å gjøre det vanskeligere å feste, eller om det er å vise handlekraft.

Nordtun sier i pressemeldingen at hun «…er helt trygg på at vi finner gode løsninger sammen med fylkeskommunene, partene og Utdanningsdirektoratet, sier Nordtun.»

Vi skal selvsagt bidra med gode råd, men jeg er ikke like trygg som ministeren på at en framskyndet eksamen gir grunnlag for de beste løsningene. 

 

Powered by Labrador CMS